"Kau sure ke taknak aku amik ? Aku boleh singgah rumah kau"
Rayqal yang sedang menyimpul tali leher tergelak. Dia membuka pembesar suara supaya suara Adam dari panggilan telefon boleh didengari dari jauh.
"Aku okay lah"
"Hari ni Hakim pergi sekolah tau"
"Aku tahu lah"
"Macam mana kalau dia belasah kau lagi ?"
Rayqal menggeleng geleng sendirian. Dia mula menyusun buku dan memasukkannya ke dalam beg. Bibir mengukir senyuman sinis.
"Dia takkan kacau aku lagi" aku akan pastikan dia menyesal.
"Lol mana kau tahu dia tak kacau kau lagi ?"
"Alah tak payah risau sangat lah. Aku nak pakai kasut ni, chaw"
Rayqal menamatkan panggilan. Dia meletakkan telefon pintarnya di poket belakang, mencapai beg galas dan keluar dari biliknya.
Tidak lupa, cermin mata yang menampakkan dirinya sungguh noob. Cermin mata yang menentukan wataknya.
Dia cukup bersedia untuk memberitahu secebis kebenaran.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
Rayqal turun dari Bas dan memulakan langkah ke sekolah yang terletak 250 meter dari sekolah. Dia sempat mencuri pandang jam di tangannya. Masih ada 20 minit sebelum loceng berbunyi. Dia berjalan dengan tenang.
Dan pada ketika ini, tangannya ditarik. Dia sudah agak.
"Sini kau bodoh !"
Tanpa melihat pun dia tahu itu suara siapa. Hakim menariknya ke celah celah lorong sunyi. Badan Rayqal ditolak sehingga bertemu dengan dinding.
Hakim menarik bajunya di bahagian kiri, menampakkan lebam besar.
"Kau nampak ni setan, kau penyebabnya"
"Kau nak aku ulang ke Hakim. Kalau kau tak kacau aku, benda tak jadi"
"Menjawab kau sekarang eh"
Hakim menggenggam tangannya dan menghayun penumbuk ke perut Rayqal, belum sempat pun sampai, Rayqal menahan tangan Hakim dan menolaknya jauh.
Rayqal menanggalkan kaca matanya.
"Sial" Hakim mengomel sendiri. Pantas dia berjalan ke arah Rayqal dan bersedia menumbuknya buat kali yang kedua.
Kali ini, Rayqal memegang pergelangan tangan Hakim dan menghempas badannya ke dinding. Badan Hakim bertemu dinding, kuat bunyinya. Lalu, Rayqal mencengkam tengkuk Hakim.
Hakim terkedu. Dan agak terkejut. Penuh tanda tanya terlintas di fikirannya. Betulkan dia sedang berhadapan dengan Rayqal ?
"Kau siapa sial !"
"Aku siapa ? Aku Rayqal lah."
Hakim cuba melepaskan diri, namun gagal. "Look Hakim, aku minta maaf kalau aku kotorkan baju kau. Dengar sini, aku nak pergi sekolah dengan tenang. Jangan kacau aku lagi, please ?"
Hakim menjeling Rayqal.
"Aku faham kau tengah pelik sekarang ni. Haritu kau buat aku sampai masuk hospital, tapi kau kena tahu yang aku boleh belasah kau sampai masuk icu tau"
YOU ARE READING
Masquerade ; Nerd
AcciónMasquerade ; Behaviour that is intended to prevent the truth about something unpleasant or not wanted from becoming known. Sebuah permainan video bernama 'Versus' yang memerlukan tahap IQ tinggi telah menjadi permainan utama bagi pelajar pelajar di...