"Yess ! YESS ! FINALLY YASS !!" Adam bersorak keriangan setelah dia berjaya mendapat kembali tempat pertama ranking Versus.
"Eh, janganlah gembira sangat weh, tolong lah aku pula !"
Rayqal memerhati gelagat mereka berdua. Mereka sudah berjanji dari dulu untuk lepak bersama bagi menaikkan ranking versus masing masing.
"Rayqal, kau bila lagi ?" Syah bertanya dengan nada mengusik. "No thanks. Biarlah aku kekal kedudukan 400 lebih ni"
"Kejap, biar aku pulak kalahkan alpha ni. Biar aku rebut tempat kedua" Syah mencabar.
Dengan senyap, Rayqal membuka satu lagi website dan login menggunakan ID alpha tanpa pengetahuan Adam dan Syah. Skrin Komputer ribanya nampak kabur, Rayqal menggosok gosok matanya.
"Cubalah Syah, potong alpha"
Rayqal cuba bermain. Menghalang laluan Syah untuk memotong. Namun, setelah beberapa minit, Syah memintasnya.
"Haaaaaaaaaa kan aku dah cakap !" Dengan selamba, Syah menyambut kejayaannya. Rayqal logout kembali ID alpha dan Login semula ID asalnya di kedudukan sekita 400.
"Seriuslah kau pun potong alpha ?"
"Kau tak percaya ?!" Syah menunjukkam screen laptopnya ke arah Adam.
"Bahaya kau ni"
Syah tersenyum sinis dan menggigit gigit straw minumannya. "Dah boleh relaks ke ni ?"
"Kau jangan memain. Ni alpha tau syah. Bila bila masa dia boleh pintas kau punya"
"Eleh, kita kan darah IT. Mesti takkan"
"Yakin sangat kau ni Syah.." Rayqal berkata kata dengan suara seriusnya.
"Tu bukan yakin Rayqal, tu bangga diri namanya" Adam menampar bahu Syah yang bangga diri. Akhirnya, dia menjadi segan silu.
Adam cuma dapat memotong Alpha ketika Alpha tidak bermain.
Syah boleh memotong Alpha ketika Alpha sedang bermain."Kau rasa.. sekolah kita tu boleh kena hack lagi ke ?" Rayqal cuba membuka topik.
"Aku tak rasa.. sebab sistem keselamatan sekolah kita dijaga rapi kan ?" Adam cuba menghilangkan kerisauannya.
"Tapi Adam. sistem keselamatan kali ni pun kena hack" Syah menyambung.
Dia tahu, sistem keselamatan pun terlibat sama dalam kes godaman haritu.
"Setahu aku, Sekolah kita ni ada sistem paling canggih, kan ? Ke aku silap ?" Rayqal cuba bertanya.
"Kalau hacker ni power, tak mustahil. Nadib baik data selamat. Silap haribulan, lain hari nanti, dia cuba curi data kita pula" Kata Syah dengan nada yang risau.
Rayqal berkerut dahi. Kali ini, bagaimana Syah tahu data pelajar tidak dicuri. Dia memejam mata, cuba menenangkan fikiran.
Siapa kau.. Syah.
Telefon bimbit Syah berdering. Dia mengangkat. Dan jawapannya cuma dua perkataan.
"Hello... okay.."
Dia menutup komputer ribanya dan bangun. "Ok lah, aku balik dulu. Korang dua lepak lah dulu. Chaww"
"Alright.." Syah berlalu pergi menaiki motor. Setelah kelibatnya hilang dari pandangan, Rayqal membuka topik baru.
"Ad, aku nak tanya kau sikit"
Adam mendongak memandang Rayqal. "Apanya ?"
YOU ARE READING
Masquerade ; Nerd
ActionMasquerade ; Behaviour that is intended to prevent the truth about something unpleasant or not wanted from becoming known. Sebuah permainan video bernama 'Versus' yang memerlukan tahap IQ tinggi telah menjadi permainan utama bagi pelajar pelajar di...