Chapter 9

13 7 0
                                    

"Aishhhh"

"Erhhhh"

"Humphhh"

Aku tk hbiss mengeluh merungut segala benda tk kena dkt mata aku skrg ni.

Kes??

Kes tiga malaun tu tk smpai² lgi dgn geng2 aku pun tk dtg² jugak.
Diorang berpakat ke apa??!

Dlm grup chat ckp on ler.Beres jer.Tpi!!!diorang krik² pulak bila tnye diorang dkt mne.Siap bluetick mesej aku lgi!!!

Arghhh sakit hati.

Diorang nk aku tunggu diorang setahun dulu ke??!Bru nk smpai??!
Ishhh geramnye aku!!!

Aku masuk ke dlm Mall tersergam indah tu dgn muka tk puas hati.

Aku psti diorang tk dtg.Sbb ty aku ambik keputusan msuk jer dlm Mall tu sorang².

"Aku akn pastikan korang dpt balasan dri aku!" marah aku.
Tpi perlahan.Tkut org dkt mall ty cop aku minah gila kes ckp sorang².

Kaki aku sedap jer berjalan tk thu ke mana akhirnya terhenti apabila ade seseorang melanggar bahu aku.

Aku mengosok bahu yg sakit sbb pelanggaran itu.Boleh thn sakit sbb kuat dia langgar aku.

Pd mulanya, aku tknk mrah org yg langgar aku tu tpi lepas tgk muka empunya yg langgar aku ty terus menyirap darah aku.

Gunung berapi bakal meletus.Sila berhati-hati sebelum mati.

"Ishhh asl kau dkt sini?!"

"Sya nk teman awk la"

"Tkde spe sruh kau temankan aku pun"

"Tpi Iman nk teman Cahaya...kwn² Cahaya tk smpai² sbb diorang ade masalah dgn asrama.Biasalah ajk asrama bnyk kes.Si tiga org tu kata ade hal tentang kwn2 diorang dkt korea tuh.Diorang tk sempat nk bgitau Cahaya psl diorang tu.Then Iman ambil keputusan nk teman Cahaya ke Mall hrini.Okay tak?" terang Iman pjg lebar.

Oky.Aku punya nk marah thp dewa bila dengar penjelasan Iman.

Baru jer aku nk lepaskan amarah aku tiba² aku terfikir satu idea.
Tk jdi aku nk mrh.

"Hurmmm tkpela...Iman pun boleh.Tpi sebagai Kwn.Bukan kekasih eh?"

"Ok" balas Iman tnpa bantahan.

Aku thu dia terasa dgn kata² aku tu tpi ni utk kebaikan dia jugak.

Maafkan Aku.

"Jom" aku menarik hujung bju Iman memasuki kedai kasut.

Mata aku teliti melihat kasut2  yg ade dkt kedai tu.Smpai aku tk pedulikan Iman yg setia menemani aku dri tdi.

"Cahaya cari kasut utk spe??"

"Utkkk...bkl suami" balas aku senyuman sinis.

"Wah beruntung bkl suami awk tu! Mesti sya orgnya kan??sbb dri tdi perhatikan kasut jenama puma ni jer.Sya kan suka jenama Puma." aku memandang tepat pd wajah Iman.Serius??Dia boleh thu smpai mcm tu sekali??
Pkai ilmu ape dia ni??

Arghh lantaklah dia.

"Hurmm..."

"Betul kan??"

"Diamlah"

"Jgn la marah syg~~~"

Aku menjeling Iman kerana menganggu aku yg tgh memilih kasut.

"Kalau rase diri tu belum bertaubat baik diam sebelum aku sumbat mulut kau dgn kasut ni smpai tercekik dan mati" ugut aku.

Iman mengangkat kedua-dua tangannya ke ats.Tnda mengalah.Aku menyambung penyelidikan aku yg tergendala tdi

"Tpi kannn..." dia dh start balik.Aku merengus perlahan lalu menumpukan perhatian aku kpd Iman dgn muka masam.

"Kalau sya mati skrg ni pun sekurang-kurangnya mati disebabkan awk bukan sbb penyakit ke kena langgar ke.Dh cukup buat sya redha dgn pemergian sya tu."

"Dhlah merepek tuh.Ambik nih bwk pi kaunter." aku menyerahkan kasut yg berada di genggaman aku tu.

Kasut berwarna pink.Hambik kau! Tk psl2 aku pilih warna pink.

"Saiz??" soal Iman.

"Ikut saiz awk la." bls aku kemudian berlalu pergi dri situ.

"Serius dia bgi aku kasut pink?!" bisik Iman perlahan.Terbit senyuman di bibirnya seketika.

Dia melangkah ke arah kaunter dan menjelaskan bayaran tnpa memberitahu kpd aku.

"Syg~~~jom sya dh bayar"
Aku mengurut dada akibat terkejut dgn kemunculan Iman secara tiba² tu.

Mata aku tertumpu pd tangannya.

"Kau dh byr??"

"Haah"

"As..."

"Nnti awk byr blik kalau rasa nk byr sgt." pintas Iman.

"Urghhhh.Igtkan aku nnti"

"Tknk"

"Jgn nk bnyk songeh la Iman" marah aku.

"Dgn awk jer."

"Dh² serabuk kepala aku nnti" aku menarik lengan bju Iman mengikuti lngkah aku.

"Awk beli ape pulak??"

"Nk beli....entah"

"Hurmmm kita tgk wayang lah, nak??" soal Iman dgn muka penuh harapan aku bersetuju dgn cdngan dia tu.

"Citer ape?" mata Iman bersinar mendengar kata² aku tuh.

"Adela.Jom!" Iman menarik lengan aku ke pawagam.

[Skip beli tiket and mknan ringan]

Dkt tempat duduk.

"Citer ape kita nk tgk ni??" soal aku keliru.

Sbb??sbb kat dlm sana macam....pelik.Tkde sgt org.Aku curious jugak citer ape aku nk tgk ni.

"Citer...hantu hihihihi" jwb Iman dgn muka tk bersalah.

"Wht?!!!kau thu kan aku tk boleh tgk citer hantu?!" aku mencubit-cubit lengan Iman smpai Iman terpaksa memegang tgn aku dgn kemas.

Jp.Aku terkesima.Asl dia pdg aku mcm tu??Malu la aku!!!

Aku cepat2 melepaskan tgn aku dri pegangan Iman.Tpi syg...dia tknk lepaskan tgn aku.Nsib baik berlapik kalau tk mmg aku karate manusia dpn aku ni.

"Lepaslah Iman"

"Kalau sya tknk??Syg nk buat ape??"

Aku tersenyum sinis.Mmg nk kena malaun sorang ni.

"Kalau tknk lepaskan bersedia la msuk  ke dlm api neraka"

Serentak tu dia lepaskan tgn aku.
Dia mengosok belakang leher kerana rsa serba slah.

"Sorry~~~"

"Hurmmm"

"Awkk maafkan sya tk??"

"Tk.Diam lah aku nk tgk citer ni"
Tgk citer konon.Aku dh separuh tkut tgk permulaan cerita ni.Seram wei!!!! Lain kali aku tknk ikut mamat ni tgk wayang huhuhuhu.

Iman sedar akn keadaan aku tu mula bersuara.

"Jgn tkut.Syg awk kan ade dkt sini."

Aku memandang wajah Iman.
Kalau lah aku tkde perasaan dkt mamat ni mungkin lebih senang aku tinggalkan dia.

Aku tk sggup!tpi aku kena buat jugak.Tpi dia betul2 ikhlas dgn aku!Aku syg dia tpi keluarga pun penting...dugaan ape ni?!

Aku mengeluh kasar.

Maaf Iman.Aku terpksa jugak.Lepas hbiss cerita ni aku akn minta putus.Biarlah smpai disini hubungan kita.

Aku meneruskan menonton citer di hadapan aku tnpa bnyk bunyi.Sbb aku dh tertidur.

Iman tersenyum melihat aku sudah terlena.

Bersambung.

Autumn In My HeartWhere stories live. Discover now