Darlina mencapai tas tangan yang ada di atas sofa sebelum berjalan angkuh melepasi Ismail. Saat ini juga dia akan keluar. Dia tak perlu bawa apa-apa. Semua dokumen penting sudah ada dalam tas tangan itu. Baju? Huh, tak perlu kot bawa baju yang selayaknya digelar kain buruk. Hashim menjanjikan pakaian dari apa jenis kain yang cukup selesa asalkan wanita bermata galak itu datang ke pangkuannya.
Anak kecil yang berada dalam bilik tersedu-sedan. Dia lepaskan kedua belah tangan daripada menutup telinga apabila suara bingit pergaduhan tadi sudah tiada lagi. Dia ingin menjengah keluar. Mungkinkah mak dan ayah sudah berbaik semula? Dia lap air mata dengan rakus. Ingin segera berjumpa mak yang sudah dua hari tidak ditatap wajahnya.
Sebaik dia pulas tombol pintu dan mejengah keluar, dia lihat kelibat mak yang berblouse kuning keluar dari pintu. Pintu itu ditutup kasar.
“Mak! Mak nak pergi mana, mak? Jangan tinggalkan Ian mak!” Menangis-nangis dia cuba mendapatkan tubuh mak yang semakin hilang apabila daun pintu tertutup.
Melihat anak perempuan yang berlari cuba mendapatkan bekas isteri, Ismail seraya menghalang dengan memeluk tubuh anaknya itu.
“Jangan! Jangan ikut mak! Mak bukan mak yang baik untuk Ian!”
“Ayah! Ayah jangan biar mak pergi ayah! Ian rindu mak! Ayah halanglah mak! Mak kat depan sana tu!” rintih si anak.
“Mulai hari ni, mak dah tak ada dalam hidup kita berdua. Ayah cuma ada Ian, Ian cuma ada ayah! Tak apa, kita boleh gembira tanpa mak!” pujuk Hashim mengemaskan pelukan menghalang anak yang meronta-ronta ingin pergi mengejar Darlina yang sudah keluar dari pagar rumah teres.
“Kenapa kita tak boleh bahagia dengan mak? Ian nak mak! Ian nak jumpa mak! Nak peluk mak! Nak cium mak! Ian rindu mak!”
“Mak tak sayang Ian lagi! Kalau dia sayang, dia tak akan tinggalkan Ian dan lari ikut jantan tak guna tu!” tegas ayah. Tinggi suaranya memarahi Ian. Mencerlung mata ayah memandang mata basah Ian.
Ian tersedu-sedu. “Mak tak sayang Ian lagi?”
“Bila orang dah tak sayang kita, kita tak boleh hidup dengan dia lagi!"
YOU ARE READING
Dara
RomansaKecantikan pada wajah adalah anugerah daripada Tuhan. Namun, kecantikan pada wajah Ian seakan sumpahan derita untuknya apabila menjadi mangsa nafsu serakah si abang tiri, Iskandar