Why?!

12 0 0
                                    

Ayyad merelakan saja badannya terkena pasir ketika berbaring di tanah pantai ketika itu. Membiarkan fikirannya tenang dengan melihat keindahan alam yang telah Allah anugerahkan kepadanya. Awan bergerak lembut memayungi bumi. Langit tetap utuh tanpa adanya tiang penahan. Burung-burung bebas terbang di angkasa,tak menghiraukan apa yang terjadi di bawah. Suasana pantai yang damai dan sunyi tanpa kehadiran pengunjung.

Hurmmm...Ayyad rasa hendak tidur saja di situ. Pasir pantai yang lembut telah membuai Ayyad dalam pesonanya. Sama seperti Corrine yang dengan kelembutan dan telatah manja namun sopannya telah menambat hati Ayyad. Kadang-kadang,pelik Ayyad dibuatnya. Sedangkan gadis melayu sendiri pun tak sesopan itu,inikan pula seorang gadis berasal dari tanah Eropah yang tidak mempunyai pegangan?

Namun...

Apa yang nak dihairankan?

Allah SWT itu Maha Adil. Meletakkan sesuatu itu tepat di tempatnya. Kalaulah Corrine itu memiliki sikap kasar dan tak berbudi bahasa,boleh jadi Ayyad tak pandang langsung pun Corrine.

Sedang sibuk 'bertapa' dalam  keindahan alam, handphone Encik Coastguard bernama Ayyad Razif berbunyi. "Hello." Si pemanggil memulakan bicara.

"Hai." Kalau bukan Corrine yang memanggil,sudah lama dia menjawab salam.

"Ayyad...hari ni awak sibuk tak?"

"Hmm...sibuklah juga. Kenapa?"

Corrine mengeluh. Takkan nak menyusahkan Ayyad lagi? Nak jumpa Tina saja pun,tapi takut macam nak jumpa serigala.

"Oh...takpelah. Just asking. Ok,bye!" Terus Corrine matikan panggilan. Terkejut Ayyad dibuatnya. Kenapa dengan Corrine hari ini?

Ayyad cuba menelefon gadis itu sekali lagi. Tak diangkat. Telefon lagi,tak diangkat juga. Mesej...tidak dibalas pula.

Takpelah. Mungkin Corrine sibuk. Ayyad berfikir positif. Tapi...sibuk apa? Kafe Corrine kan kena tutup? Hati mula berkata.

Eh,iya tak iya juga. Ayyad semakin bingung. Aduh...takkan nak pergi rumah Corrine kot? Memang aku tengah busy hari ni. Lepas ni,nak balik rumah,mandi dan ambil nasi kukus untuk diberi kepada Satria sebelum bergerak ke kedai buku. Pekerja kedai buku ada 2 orang yang cuti ni...

Apa salahnya kau pergi tengok Corrine kejap? Kau pun rindu dia kan?

Oh encik hati...kau boleh tak jadi budak baik? Jangan ikut nafsu sangat boleh tak? Nanti merana...

Yelah...yelah...Tapi,kau tak risau ke? Kalau ada apa-apa terjadi pada dia,kan susah?

Takpe. In sya Allah, Allah jaga dia.

Fine....as you say so, Mr.Smarty Brain.

Hailah...haru betul bila otak dan hati seorang Ayyad Razif ni berdebat. Kalah perundingan PBB macam ni!

***

Gaun paras lutut berwarna maroon yang melekat di tubuh diperhatikan sekali lagi. Dah okey dah...nak jumpa siapa je? Nak jumpa Tina je kot... katanya ada hal mustahak lagikan penting sangat sangat hendak beritahu Cik Corrine dia ni.

Rambut panjangnya dibiarkan lepas,terurai kemas. Rantai di leher sebagai aksesori tambahan. Corrine menunggu Tina di sebuah restoran di hotel lima bintang. Entah apa yang istimewa sangat,sampai Tina ajak bertemu di situ. Corrine lihat sekeliling. Kosong...tiada orang pun di situ pun selain dirinya.

Untuk menghilangkan kebosanan sementara menunggu Tina, Corrine keluarkan handphonenya. Buat senaman jari dengan melihat Instagram yang sudah lama tidak terusik. Gambar-gambar dia bersama Theo semuanya dibuang. Dah malas nak fikir pasal lelaki itu lagi. Kemudian,Corrine terasa rajin pula nak stalk dan follow Ayyad. Beberapa hari lepas dia dapat  tahu yang Ayyad pun ada Instagram. Tapi,baru berkesempatan untuk menjadi follower pada hari ini. Hehe...

Lots Of Love: SunsadWhere stories live. Discover now