Berbuih-buih tangan dan sponge yang digunakan. Nak bersihkan pinggan mangkuk dan gelas cawan yang kotor setelah digunakan untuk sarapan mereka bertiga pada hari itu. Hari terakhir ber-title-kan single sebelum seorang Nurin bergelar isteri yang sah kepada Encik Ayyad Razif esok.
Haih...
Berdebar je rasa.
Entah macam mana lah rasanya bila jadi isteri?
Pinggan-pinggan yang telah dibasuh diletak rapi di atas rak. Gelas dan cawan disusun. Sudu juga garfu diisikan ke dalam tempat berbentuk silinder yang berupa menjadi tempat tinggal sementara mereka sebelum dipindahkan ke dalam laci dapur.
Nurin berlalu dari sinki menuju ke meja makan. Punggung dilabuhkan ke atas kerusi. Dua hari dia bersarapan di rumah bakal suami untuk mendapatkan nasihat dari Puan Hasnah. Segala ilmu rumah tangga yang diketahui wanita tua itu diturunkan kepadanya tanpa ada rasa segan mahupun ragu.
Nurin pula sangat senang hati mendengar setiap kalam ilmu tentang alam pernikahan daripada mulut bakal ibu mertuanya itu. Sungguh Islam itu indah. Walaupun kursus kahwin sudah diikuti dan Nurin pun dah mendapat sijil nikah, tapi dia suka untuk mendengar. Dia diajarkan tentang hukum seorang isteri meninggalkan rumah tanpa seizin suami, tentang apa saja yang perlu suami sediakan untuk isteri, tentang tips-tips memikat hati suami. Dan yang paling dia ingat adalah...
"Kalau kita nak ukur kesetiaan suami kita, cuba tatap mata dia dan tanya dia soalan yang boleh buat dia rasa nak buktikan kesetiaan dia pada kita." Kata Puan Hasnah suatu hari.
Berkerut dahi Nurin.
"Macam mana tu, ibu?"
"Ha...contohlah. Kalau tengah mengandung, minta dia buatkan sesuatu yang kita tengah craving tu. Jangan suruh dia beli. Suruh dia buatkan untuk kita."
"Tapi kan ibu...tak macam menyusahkan suami ke?" Tanya Nurin musykil.
"Kita yang tengah mengandungkan anak dia lagi susah tau. 9 bulan dibawa ke sana ke sini tanpa mengira lelah. Kaum lelaki ni patut bersyukur sebab kaum perempuan diberikan kesabaran yang sangat tinggi. Tu lah sebabnya ada je para isteri yang sanggup bermadu dan biarkan suami dia kahwin sampai empat."
Nurin bagaikan tersedar. Heh...sempat lagi dia mengelamun dan teringatkan perbualannya dengan ibu semalam.
Air milo yang masih bersisa dalam mug nya diminum. Habiskan sebelum ada askar-askar kecil hitam yang datang menyerbu. Rumah orang ni....tak mahulah dia membuat onar.
Lepas minum, Nurin kembali lagi ke sinki untuk membasuh mug pula. "Nurin."
Ada suara pula yang datang menerpa pendengarannya. Nurin menoleh. "Ye, awak?"
"Ibu mana?"
"Oh...Ibu kat dalam bilik kot. Lepas sarapan tadi ibu kata nak berehat."
"Oh..."
Okey, canggung pula rasa. Ayyad tak tahu nak cakap apa dah. Tak sangka pula perempuan bertudung hitam depannya ni akan jadi suri hatinya esok. Penantiannya selama 4 tahun akan selesai dengan happy ending in sya Allah.
Dan apa lagi yang seorang Ayyad harus ucapkan selain kalimah kesyukuran dan terima kasih kepada Allah yang Maha Esa atas nikmat dan takdir yang disusun cantik ini?
"Ayyad. Ayyad."
Panggil Nurin. Ayyad yang terkedu terus menoleh ke arah Nurin. Menghentikan lamunan pendeknya.
"Awak nak apa-apa ke?" Nurin bertanya. Ayyad senyum nipis. Geleng kemudiannya. "Tak. Takde apa-apa." Ayyad ingin berlalu, meninggalkan Nurin.
Nurin hanya senyum biasa. Lalu mencapai pinggan mangkuk yang dah dicuci untuk dilap supaya benar-benar kering. "Err...Nurin?"
YOU ARE READING
Lots Of Love: Sunsad
Kurzgeschichten"Why is it so hard to let it go?"- Corrine "Saya akan bantu awak lupakan dia. Dan cari kebahagiaan untuk awak." -Ayyad LOL: Bukan 'laugh out loud' tetapi 'lots of love' Sunsad: Kisah sebuah rindu dengan definisi cinta yang satu: Tiada cinta lebih in...