Firasat yang terasa asing bagi Corrine. Entah kenapa. Pagi ni tiba-tiba dia rasa ada sesuatu yang terjadi. Dan sesuatu itu sepertinya tak baik. Buruk.
Dan untuk menyedapkan hati,Corrine hanya memulakan paginya dengan rutin biasa. Bangun pada pukul 7 pagi dimana waktu itulah kali pertama dia tak sedap hati,mandi dan bersiap-siap--dan still dia tak sedap hati. Tengok cermin dan meyakinkan diri yang dia dah cukup cantik dan yakin dengan kemeja lengan pendek warna krim dan skinny jeans warna coklat tua.
But...still. She doesn't feeling better. Kenapa ni? Corrine memarkirkan keretanya lalu keluar dari perut kereta. Langkah menuju ke kafe dipercepat.
"Close?"
Itulah tulisan yang tertera di delan pintu kafe milik Corrine. Hari ni sepatutnya kafe masih beroperasi. Kenapa dinyatakan tutup pula? Bingung Corrine dibuatnya. Dahlah kafenya itu berkunci. Corrine tidak pegang kunci sebab dia akan datang lebih lewat daripada pekerja-pekerjanya. Hesy...Siapa pula lah yang bawa bala hari ni?
Dia duduk di depan pintu kafe lalu menelefon Tina.
Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi.
Suara cik operator kedengaran. Argh! Corrine geram. Kenapa bila dia memerlukan dek beribu soalan dalam fikiran, tiada untuk memberi jawapan?
Berkali-kali dia menelefon. Untuk beberapa minit bertukar kepada satu jam dan dua jam. Sehingga dia terduduk di depan kafenya sendiri dan pasrah. Menitis air mata Corrine. Jatuh satu persatu sebagaimana semangatnya.
Orang yang lalu-lalang tak dihiraukan. Dan ketika jarum jam hampir mendekati pukul 11.00,Corrine disapa oleh seorang perempuan Islam bertudung labuh. Corrine mendongak. Soalan yang dilemparkan oleh perempuan di hadapannya itu ingin dijawab. Tapi hati pula ragu-ragu.
"Do you have any problem,miss?" Perempuan itu mengulang soalannya.
"Er..no. No,there's nothing to be worried." Corrine menggelengkan kepalanya. Ekspresi gusar dan gelisah dicampak jauh-jauh. Ekspresi ceria pula dipilih. Walaupun ekspresi tu dibuat-dibuat dan nyatanya tidak asli dan segar dari hati.
Perempuan itu pun berlalu setelah berpesan,"Miss...I really don't have any idea what are you facing right now, tapi...saya nak cik yakin yang Tuhan tu selalu ada untuk membantu. Sabar ye,cik?" Wanita itu mengusap bahu Corrine lembut lalu berjalan meninggalkannya.
Tuhan?
Tuhan itu ada?
Adakah Tuhan melihat tangisannya? Mendengar luahan isi hatinya?
***
Ayyad berjalan perlahan di sekitar pantai. Sekali tengok,mesti orang ingatkan dia ni tengah menghayati suasana pantai. Tapi bila orang tengok raut wajah,nampak macam gusar sebab hilang kucing atau kereta Lamborghini. Tengok pula pada baju berlogo coastguard yang dipakai,mesti orang tertanya-tanya. Kenapa pula dengan encik coastguard seorang ni?
Tiba di satu spot,Ayyad duduk di atas pasir. Pemandangan laut yang luas terbentang itu dipandang dengan penuh takjub. SubhanAllah... indahnya tinta ilmu Allah. Sungguh indah gulungan tikar dunia yang berombak itu. Laut dan samudera yang Allah ciptakan seindah-indahnya. Ayyad tersenyum. Walaupun dia dah berkali-kali melihat panorama itu,entah mengapa dia dapat rasakan yang hari itu bagaikan tersenyum lebih ceria setiap kali ombak kecil tiba ke darat.
Adakah ini apa yang dirasakan Corrine ketika itu?
Ayyad menggeleng. Tak. Dia tak rasa macam tu. Dari mata hijau kecoklatan Corrine yang cantik itu,Ayyad dapat rasakan yang Corrine kehilangan harapan untuk terus hidup. Gadis itu memang nampak cantik. Tapi serinya hilang dan ditampal dengan fake smile.
YOU ARE READING
Lots Of Love: Sunsad
Historia Corta"Why is it so hard to let it go?"- Corrine "Saya akan bantu awak lupakan dia. Dan cari kebahagiaan untuk awak." -Ayyad LOL: Bukan 'laugh out loud' tetapi 'lots of love' Sunsad: Kisah sebuah rindu dengan definisi cinta yang satu: Tiada cinta lebih in...