Jodoh Kita

30.4K 479 29
                                    

"Yalah umi. Nanti Ya bagitau Abang Ulwan. Dia tak sabar tunggu puteri tunggal dia balik. Okay. Waalaikumsalam." Puan Sri Sophia Zara Javier Khan  mengakhirkan perbualan dengan ibu mertuanya, Hajjah Sharifah Ayesha Al-Jawwad.

"Ya!" panggilan dari Tan Sri Ulwan Ibrahim bin Martin  Lee Olson. "You're talking to Umi just now?" soalnya lembut. "Ya, abang. Dia cakap..." belum sempat Sophia menghabiskan ayatnya, kelibat anak daranya muncul. "Nanti Ya bagitahu abang." Katanya.

Nur al Din Alisha Safiya tersenyum melihat kedua ibu bapanya setia menanti kepulangannya dari percutian di negara Africa. "Mummy! Daddy!"  katanya lalu memeluk kedua orang tuanya. "Precious little girl, you're back. How was your trip? Dah puas hati dah travel the whole world? Or to be more specific, Alisha pergi melancong ke setiap negeri, daerah di dalam setiap negara?" soal Ulwan dengan tawa kecil. "Ee! Daddy jangan la perli Lisha. Um, abang-abang, kakak-kakak ipar dan anak-anak buah Lisha tak ikut?" soal Alisha. "Hm, abang long tengah outstation. Family dia balik kampung kak Zara kamu. Abang ngah sibuk dengan klinik dia." Jawab Sophia.

Alisha sibuk melihat pemandangan di sekelilingnya. Teringat, kalau balik kampung di Johor Bahru, dia memang akan jalan satu kampung. Rindu dengan nenek Cah dan sahabat karib neneknya itu, nek Mah.

"Em, Alisha. Mummy nak cakap ni. Lusa, kita balik kampung ya?" kata Sophia. "Ya, tapi kalau Lisha nak balik awal boleh? Malam ni ke kampung? Lisha rindu la my." Seronok sekali mendengar berita itu. "Boleh je, Alisha. Tapi, kamu nak pakai private jet, helicopter or MAS or Air Asia, Marlindo Airlines?" soal Ulwan. Anak gadisnya itu memang seorang yang suka merantau. Sejak habis SPM sehingga sekarang, 26 tahun dia sudah menjelajahi kesemua negara di bumi ini. "Heli boleh?" soalnya. Anggukkan dari Ulwan menggembirakannya.

"Nenek!!!!!!!!!!" jerit Alisha sebaik sahaja sampai di teratak neneknya. Rumah neneknya yang biasa biasa saja. Nenek nya yang berketurunan Arab ini memang humble. Begitu juga dengan arwah Atuk.

"Allah. Safiya! Sudah balik kamu ya?" katanya lantas memeluk cucu perempuan bongsu nya itu. "Ya nenek. Fiya balik for good. Since, I've traveled the world, and been to all places. " katanya.

"Hm baguslah." Katanya.

Alisha memerhati gambar di dalam album. Gambar pak long Umar dan daddynya. Pak long Umar dan Mak long Maria. Mereka dikurniakan 4 orang anak. Abang Amran, Kak Amanina, Abang Imran dan Kak Imanina. Kesemua mereka telah mendirikan rumah tangga dan tinggal jauh. Abang Amran duduk bersama isterinya di Melbourne. Kak Amaninan pula di Switzerland. Abang Imran di Turkey dan Kak Imanina di Jepun. Abang-abangnya pula? Muhammad Akid Asyraf dan Muhammad Akil Isyraf. Kembar tidak seiras itu. Abang long berkahwin dengan Kak Dian Humaira. Mereka dikurniakan 4 orang cahaya mata dan sekarang kakak iparnya sedang mengandung lagi. Anak sulungnya bernama Lily Irdina, kedua pula Jasmine Eryna, ketiga pula Rose Adelia dan Camellia Rania.

Abang nya itu mengambil alih syarikat bapa mereka manakala kakak iparnya itu seorang pensyarah.

Abang keduanya, Muhammad Akil Isyraf pula berkahwin dengan Hana Keysha. Mereka dikurniakan 3 orang anak. Dan sedang mengandung anak ke empat. Anak sulungnya bernama Luqman Hakim, kedua pula Liyana Humaira dan ketiga pula Lisa Hanani. Abangnya itu sudah mempunyai beberapa cawangan klinik dan akan membuka hospital sendiri tidak lama lagi. Kakak iparnya pula seorang akauntan. Tidak sangka abang-abangnya sudah berusia 36 tahun.

"Safiya?" panggil Ayesha. Melihat cucunya berkhayal. "Ah? Nenek. Maaf! Safiya teringat dengan abang-abang dan kakak-kakak." Katanya. "Hm, takpelah. Um, nek Mah kamu datang tadi. Dia ajak kita makan dirumahnya." Alisha hanya mengangguk.

Malam itu, Alisha hanya menggunakan chiffon dress yang labuh bewarna merah jambu lembut. Chiffon wide shawl bewarna sama dipakai. Labuh! iPhone 5s Gold nya diambil. Whatsapp dari Mummy.

Jodoh KitaWhere stories live. Discover now