PART 20

20 2 0
                                    

Brother - a person who is there when you need him; someone who picks you up when you fall; a person who sticks up for you when no one else will; a brother is always a friend.

Sooyoung aka Joy [POV]

10 tahun lalu...

??? : Joy tengah buat apa tu?

Joy sedang leka merenung kulit buku cerita tanpa membuka untuk membaca lalu dia menghulur buku itu.

Joy : Kookie, Joy tak tahu nak baca. (pelat)

Jungkook : Meh sini Kookie baca kan. R.A.P.U.N.Z.E.L (eja) Rapunzel.

Joy : Ra-pun-zel itu apa?

Jungkook : Haa inilah kita nak baca. Okay Joy rapat sikit dengan Kookie.

Tanggungjawab seorang abang terlalu mudah untuk Jungkook, dia tidak pernah letih melayan Joy dan tidak pernah sesekali merungut apabila disuruh menjaga adik.

Jarak Jungkook dengan Joy tidak terlalu jauh sebab itu mereka terlalu rapat. Jungkook selalu melindungi Joy apabila Joy menghadapi masalah. Joy ibarat intan permata yang sangat berharga di mata Jungkook tetapi takdir memisahkan mereka.

End ---

Selepas berlaku kekecohan di rumah Mr Byun mereka berempat terus pulang ke rumah semula, semasa dalam perjalanan mereka berdiam tiada siapa berani nak membuka mulut.

Joy :  Kenapa nak sembunyikan benda betul? Kenapa nak tutup bangkai gajah yang dah lama membusuk eoh? (jeling Jin di cermin kereta)

Irene : Geumanhae dongsaeng haa.. Jungkook dah ..

Jin : Yahhhh!!!! Oppa kata diam kan!!!! DIAM!!!!!!!!! 

Jin memotong ayat Irene lalu menyuruh mereka berdiam, Jin mula meramas rambutnya yang sedang serabut. Sampai sahaja di rumah Jin menghalang mereka bertiga dari masuk bilik dan Jin memandang setiap seorang dengan serius.

Jin : Baik! Siapa nak cerita A to Z? Joy? 

Mereka bertiga berdiam lagi..

Jin : Yahhhh!!!! aku taktahu apa rancangan korang, aku anggap korang macam adik beradik sendiri tapi..

Joy : Yahhh kau kenal Jung Bae Mi.

Joy menyebut nama eomma nya lalu dia tersenyum sinis apabila reaksi muka Jin berubah.

Flashback [Joy]

10 tahun yang lalu...

Pada malam itu Joy terdengar perbalahan antara eomma dengan appa, dia menyorok di tempat di mana mereka tidak dapat menangkap dimana Joy berada. Tumbuhnya kecil boleh menyorok dia ruang yang sempit.

Mr Kim : Yahhh Jung Baemi awak dah pandai curang dengan saya!!! Awak tahu tak Kim Tae Hoon tu siapa!!!!

Mrs Jung : Siapaaaaaaa eohhh? 

Mr Kim : Saya nak awak jangan dekati dia!!!! 

Mrs Jung : Kenapa sebab dia anak first pewaris Kim's? (smirk) Saya nak tanya adil ke tak saya buat macamni?

Mr Kim : Yahhh! Baemi jangan buat kerja gila. Adil apa ni?

Mrs Jung : Adillah awak buat saya macam perempuan simpanan yang bini tua dengan bini muda disanjung dan saya awak buat macam tak wujud.

Mr Kim : Baemi bagi saya masa, saya akan kenal kan awak dekat appa juga. Please jangan macam ni...

Mrs Jung : Shirreo!!! saya nak awak lepaskan saya, saya akan berkahwin dengan Kim Tae Hoon dan saya akan bawa Jungkook bersama tapii awak akan jaga Joy dengan Yeri.

Joy melihat kejadian itu tetapi usia yang muda itu dia tidak faham apa yang terjadi, tiba-tiba telinga Joy terasa hangat apabila telinga dia ditutup dengan tapak tangan Jungkook.

Jungkook : Dongsaeng kajja. Kita masuk bilik. (senyum)

Joy : Oppa eomma dengan appa cakap apa? Joy tak faham lah.

Jungkook : Takde apa. Joy boleh janji dengan oppa tak? 

Joy : Janji apa? 

Jungkook : Jaga yeri baik-baik okay? (kiss dahi Joy)

Joy : Ermmm (mengangguk) oppa kalau boleh Joy nak tengok oppa hari-hari. Joy taknak oppa tinggalkan Joy. Joy sayang sangat dekat Kookie.

Jungkook : Aigoo neomu kyeopta. Mehh sini Kookie nak kisseu Joy lagi. 

Joy : Yeri? 

Bibir Jungkook bertukar ke dahi Yeri yang lena tidur, Yeri masih kecil tetapi Jungkook dengan Joy menjaga Yeri tanpa sebarang cela. 

Hari berlarut malam tetapi Jungkook terpaksa meninggalkan adik-adik kesayangannya yang masih tidak mengetahui apa nasib di pagi hari nanti.

Joy : Yeri dah siap ke? Jom kita pergi bilik Kookie.

Yeri hanya mengangguk kerana dia masih belum petah bercakap, mereka berdua masuk ke bilik Jungkook tetapi sunyi dan kosong.

Yeri : Mana Kookie oppa (pelat)

Mr Kim : Good morning princess-princess appa. Kita nak breakfast apa harini?

Joy : Eomma? 

Mr Kim : Kita breakfast pancake nak? Appa buat kan? Jom Yeri~ Aigoo..

Joy : Eomma dengan oppa mana? (mula menangis)

Mr Kim : Oh dorang pergi jalan-jalan Joy jangan risau nanti mereka balik. Petang ni kita jumpa unnie-unnie okay?

Kim Tae Joon cuba menyembunyikan apa yang sedang berlaku dan dia berharap Joy dapat melupakan mereka berdua dengan cepat.

End

Joy : Kenalkan? Untuk kau yang belum tahu apa terjadi. Meh sini aku bagitahu A to Z yang macam mana kau nak tadi. (smirk)

Wendy : Joy-ah jebal!! (geleng kepala)

Joy menceritakan A to Z apa yang Jin belum tahu, reaksi muka Jin banyak sangat berubah dan terkejut apabila mendengar apa yang Joy cuba sampaikan.

Jin : Errr (memegang kepala) 

Irene : Oppa gwenchana? Oppa rehat okay? Yah Joy geumanhae. Jom Irene teman sampai ke bilik.

Jin : Gumawo Irene (senyum sedikit)

Rumah Mr Byun

Tanpa membuang masa Mr Byun mengaturkan rancangan asal untuk mengahwinkan Jungha dengan Sungjae. Selepas kejadian itu Jungha banyak menyendiri di dalam bilik kalau boleh dia tidak mahu berjumpa dengan sesiapa.

Mrs Byun : Oppa saya rasa kita tak patut buat Jungha macamni? Saya dapat rasa kalau dia kahwin dengan Sungjae mungkin dia tak akan bahagia. Kita kena tolong dia oppa bukan menambah lagi masalah dia.

V : Betul appa, V setuju apa eomma bagitahu. Kalau appa masih berdegil kami tidak boleh buat apa-apa dan kami terpaksa mengikut.

Jimin : Kami sebagai kembar Jungha ada rasa tempias sedikit. Harap appa dapat mempertimbangkan apa yang appa hajatkan.

Mr Byun : Maaf keputusan tamat minggu ini juga kita tunangkan dia dengan Jungha lagi tiga minggu dia akan berkahwin. MUKTAMAD. NOKTAH.

bersambung ...



RAPUNZEL SEASON 2Where stories live. Discover now