18 *omma

327 34 2
                                    

"jom" joshua menarik tangan aku keluar dari kereta

"ehh kita nak pergi mana ? tak naik kereta ke ?" aku blur

"aku suruh kau tunggu kat kereta je. tapi kita pergi naik bus. jomlah, bus kat sini bukan bus biasa biasa tau. takde bumbung"

Joshua sempat wink, bangga sangat bus kat tempat dia takde bumbung agaknya.

→→→

aku berdiri tegak memandang bangunan kondo dihadapan aku. kagum, sebab lawa.

sejak omma pindah LA semula, omma dah tak duduk banglo mewah lagi. omma decide nak pindah kondo sebab yelah, tinggal sorang kan

"kau pergilah jumpa, aku tunggu sini"

aku memandang Joshua hairan.

"kau tak nak ikut ?"

"tak. aku tak bersedia lagi" dia tersengih

aku pandang kosong kat dia.
dia cakap macam nak masuk minang aku pulak. kang aku masuk minang dia dulu kang.

songsang lah hidup kami :')

"takde lah, aku malas nk tengok kau nangis nanti, crybaby jungjung. dah pergi sana" dia menolak aku masuk lif.

crybaby dia hadiahkan kat aku ? em not bad 👍

"bye~" aku lambai pada dia sambil pintu lif tertutup.

"take your time" dia sekadar tersenyum membalas.

→→→

aku menarik nafas dalam dalam. nervous nak tekan loceng rumah.

hek mak sendiri je

loceng rumah ditekan, aku menunggu pintu terbuka. moga omma ada kat rumah.

"who there ?" suara omma kedengaran dari slat komunikasi di tepi pintu

omma !

"a.. aa.." tiba tiba aku gugup.
dah lama tak jumpa kan.

"anybody there ?" omma bertanya lagi

"om.. ma" aku berkata perlahan, masih gugup

pintu dibuka dari dalam menampakkan omma yang aku dah 7 tahun tak jumpa.

wajah omma bertukar terkejut.

"jungjung ? is it you right my dear ?" pertanyaan omma terus aku balas dengan pelukan

"omma ! rindu~" omma still terkejut but membalas pelukan aku.

"macam mana jungjung datang sini ?"

"flight ?"

"kenapa datang tak
bagitau ?"

"surprise !"

omma tergelak sambil mencubit pipi aku. aku dibawa masuk ke dalam rumah omma.

banyak cerita aku citer kat omma ni. 7 tahun bukan sekejap weh

omma sekadar tersenyum pada setiap cerita yang aku cerita padanya.

sempat omma mengelap air mata yang mengalir di pipinya. juga pipi aku sekali. 7 tahun tak jumpa la weh. mesti ah sedih.

→→→

"

jungjung datang sorang ?" omma bertanya sambil membekalkan aku makanan yang dimasak omma

"taklah, dengan joshua"

"joshua ?" alaa omma ni just tak kenal pulak. ke memang joshua tak cukup terkenal ?
alo siann

"seventeen tu, anak emas appa"

omma termenung sekejap sebelum tergelak kecil.

"kenapa tak ajak dia naik sekali ?"

"dia kata dia malas mak tengok jungjung nangis hek" aku tersengih sendiri. omma dah gelak.

ni nasib baik aku tak cakap yang dia tak ready lagi kalau tak aku tak tau apa reaksi omma nanti.

"kalau camtu tak baik buat dia tunggu lama lama"

aku tetiba rasa angin tiup balik habuk ke dalam mata aku. tanak balik lagi..

"ta-tapi dia kata take your time ha" pantas aku protes.

omma seperti biasa, masih dengan senyumannya.

"omma tak ajar camni kan ?"

aku mula pout. baru sejam kita jumpa lepas 7 tahun ? mana cukup !

patutnya kena 14 tahun !

"nah" omma menghulurkan sebuah bekas. eh, bukan sebuah. dua buah.

"eh ?"

"satu lagu untuk joshua. cakap kat dia, terima kasih temankan princess sorang ni jumpa omma nya" aku tergelak kecil. tapi air mata aku mengalir.

aku memandang sayu ke pintu yang dah memanggil. eyh, sabolah !

aku peluk omma buat kali terakhir sebelum aku ingin membuka pintu. sempat omma cium dahi aku.

"bilalah kita dapat jumpa lagi kan ?" aku membisik pada omma.

tiba tiba aku terasa air menitik di pipi aku. air mata aku memang mengalir tapi ini air mata omma.

"ciumkan appa untuk omma ye sayang"

aku mengangguk lalu menuju ke pintu. tak sanggup aku nak duduk sini lelama. takut air mata darah aku pulak yang mengalir.

baru aku nak buka pintu,

"jungjung !"

aku menoleh

"omma nak cakap sesuatu kejap boleh ?"


———
ok guys I'm back guys I love u guys bye guys

✔️ pledis | svtWhere stories live. Discover now