" Err, Emma? " terkejut Haeyeon apabila terlihat Emma yang datang menjenguknya.
" Haeyeon, gwaenchanha? Macam mana awak boleh sakit ni? " soal Emma yang berpura-pura mengambil berat tentang Haeyeon.
" Ah, gwaenchanha. " jawap Haeyeon yang turut berlakon.
Emma mengeluarkan telefon dari begnya. Jarinya ligat menari di papan kekunci telefon.
Ting~
Telefon Haeyeon berdering.
emma
kau akan terima balasannya" Haeyeon, semoga kau cepat sembuh. Nanti, kau bolehlah ajar aku math. " ujar Chan memecahkan suasana sepi.
" Ne, ne. Gomawo, Chan. " kata Haeyeon sambil tersenyum kelat. Dia tidak selesa apabila Emma berada di sini.
" Korang berbual-bual lah dulu. Aku nak buat air untuk korang. " kata Hansol sebelum dia keluar dari bilik.
" Macam tahu-tahu je aku tengah haus sekarang ni. "
" Hansol, biar saya tolong awak! " Emma menghampiri Hansol agar jarak antara mereka berdua rapat. Dia ada misi perlu dibuat.
" Ah, okay. " Hansol berundur ke belakang sedikit.
Hansol dan Emma menuju ke dapur bersama-sama.
" Hansol, apa je yang saya boleh bantu? " soal Emma dengan prihatin.
" Em, sediakan cawan. " jawap Hansol ringkas.
" Ok, lagi? "
" Lepas air dah siap, kau tuang kat cawan. "
Selesai membancuh teh, Hansol memberikan jag air teh kepada Emma.
Emma menuang air teh ke dalam cawan dengan berhati-hati. Sampai di satu cawan, dia memandang sekeliling.
Dia memasukkan serbuk yang tak dikenalpasti ke dalam satu cawan air teh.
Kemudian, cawan air teh itu diletakkan di hujung dulang sebelah kiri supaya tidak tertukar dengan cawan yang lain.
" Dah siap? "
" Ah, ne. Dah. "
Hansol dan Emma kembali semula ke bilik, " Air dah siap! "
" Nah, ini untuk Minghao, Chan, Haeyeon dan saya. " Emma membagi-bagikan cawan itu kepada setiap orang.
Air teh Haeyeon berbeza dengan yang lain kerana terdapat serbuk yang dimasukkan oleh Emma.
Haeyeon meletakkan cawan teh itu di atas meja yang disediakan, " Mianhae, saya dah minum air tadi. "
" Oh ok. Tak apa. Nanti awak minum lah. " Emma tersenyum paksa.
Suasana mereka berlima senyap. Emma yang berada di situ berasa bosan.
" Emm, korang. Saya kena balik lah sebab ada hal. " Emma meminta diri untuk pulang.
" Oh ok, bye. " balas Hansol. Emma berjalan ke arah pintu.
" Annyeong, semua. Ada masa kita jumpa lagi. " Emma melambaikan tangan ke arah mereka bereempat. Sempat dia menjeling tajam ke arah Haeyeon.
* bunyi cawan pecah *
Cawan teh Haeyeon terjatuh, " Alamak. Mian, aku tak sengaja. " Chan menunduk meminta maaf berkali-kali kerana dia membuatkan cawan itu pecah.
" Chan, tak apa. Cawan murah je tu. " Hansol mengutip serpihan-serpihan cawan yang pecah itu lalu, dibuang ke dalam bakul sampah.
Kain lap itu diambil untuk mengelap air teh di lantai, " Hansol, bak sini kain lap tu. "
" Huh? Pehal? Kau kan sakit. Duduk lah diam-diam. "
Haeyeon merampas kain lap dari tangan Hansol, " Aku tak sakit teruk pun. "
***
Emma mengintip Haeyeon yang sedang keluar dari rumah Hansol dan masuk ke dalam rumah Haeyeon.
" Ish, dia ni apa hal tak mati lagi? "
Emma mengeluarkan telefonnya dari beg tangannya. Dia membuat panggilan kepada seseorang.
" Yeoboseyo "
- ???Orang itu bersuara terlebih dahulu.
" Yeoboseyo. Luna, betul ke
serbuk yang kau bagi ni? "
- Emma" Betul lah. "
- Luna" Tak ada kesan apa pun
kat dia. Kau jangan nak
tipu aku. "
- Emma" Seriously? Weh, aku tak
tipu kau tau. "
- Luna" Uh, whatever. Aku ada
rancangan naik sekolah nanti.
Aku nak kau datang. "
- Emma" Ya, kali ini aku datang.
Mian, sebab haritu aku
tak dapat join sekali. "
- LunaPanggilan ditamatkan.
***
Setelah dua hari bercuti, sekolah dibuka kembali. Back to school, lah sangat.
Haeyeon menghembus nafas panjang. Perasaan dia bercampur aduk. Marah, stres, sedih, gementar.
" Haeyeon, kau okay tak ni? " soal Hansol.
" Ne, aku okay je. Em, aku nak pergi tandas. Bye. " laju sahaja Haeyeon mengorak langkah dari situ.
" Haeyeon, tunggu! " Hansol mengejar Haeyeon yang sudah jauh di hadapan.
Ting~
Haeyeon berhenti berlari. Telefon di poket skirt-nya diambil.
emma
jauhkan diri dari hansolingat tu
kau akan terima padahnya,
kalau kau tak ikut apa yang
aku cakap" Telefon kau memang tak boleh berhenti berbunyi ke? " tanya Hansol dengan nada perli.
Haeyeon menjeling Hansol yang berada di sebelahnya, " Biar lah. "
" Bye. Jangan ikut aku. "
Ting~
emma
haritu aku ada mesej kau
kan pasal kalau kau nak aku
berhenti kacau kau, jumpa aku?kau akan jumpa aku harini
berani?
' Jumpa dengan Emma? Nak jumpa ke tak? '
To be continued...
YOU ARE READING
[✔️] Flower (꽃)
Fanfiction" Aku suka bunga. " " Huh? So, apa kena mengena dengan aku? " " Yang kena mengenanya, kau macam bunga. " " Bo? Wae? " " Sebab aku suka bunga. " " Straight to the point boleh tak? Aku tak faham apa kau cakap. "