Sebelas

25 6 4
                                    

Sarah dan Luth sudah hidangkan makanan. Tetamu yang hadir malam itu, Mila, Boea, Bob.

Tiara dan suaminya yang juga seorang neutral, Emry sudah sampai. Jelita dan Norman turut serta. Yang tak dapat bersama, Edayu dan Fairul.

Wira sudah pun ke San Francisco awal pagi tadi, sebelum Mila ke butik Emma bersama Boea. Walaupun punya kuasa Marikh, tetap kena jalankan tugasan menyertai seminar dan sessi latihan yang sudah lama didaftarkan.

Sepupu Luth, Izzat dan isterinya Ellie juga main peranan sebsgai tuan rumah.

Tak ramai yang sudi makan pasta goreng. Semuanya risaukan tentang ugutan Puteri Ginafuwara. Jadi semuanya menunggu Al, Wi dan sahabat Sarah, Casiopeia, si nujum muda dari Zuhal, memunculkan diri.

"Hal Boea, kiranya sudah hampir selesai, kan?" tanya Sarah memecah sunyi.

Bob mengiyakan. "Kami bercadang, pada hari perkahwinan kami.. Bila tiba upacara pemberian hadiah, kami akan bertitah, beritahu yang aku nak memohon agar Komet Ryz dibiarkan berlalu dan Nenda Boea, Haei akan dibenarkan bersara saja supaya boleh mengajar aku selok-belok dan adat kaum Noa. Dan aku akan sebutkan ayat yang sudah diajar Putera Ue, supaya permintaan aku tak ditolak."

"Apa ayatnya, Bob?" tanya Izzat, suami Ellie. Bagi Izzat, sejak dia tahu makhluk asing memang wujud, menarik sekali budaya mereka ini.

"Senang saja. Selepas kemukakan permintaan, aku kena sebut, 'Demi Dangeloqi.' Itu saja. Kata Ayahanda Boea, Tioe, pembesar Noa akan faham sejarah Dangeloqi dan Iora. Yang kami risaukan, Pembesar Tiyu. Dia sangat tradisional," kata Bob.

Boea mencelah. "Kan Putera Ue dah kata, awak sekarang dianggap hero, jadi rakyat akan menyokong permintaan awak. Memang di Noa, kalau orang terkenal, semua suka. Macam di Malaysia, selebriti terkenal kalau keluarkan ayat bodoh, curang atau buat pelbagai kepelikan pun tak mengapa sebab dia ramai yang suka. Jadi bila Tiyu protes and minta rakyat bersuara, saya pasti mereka akan sokong Bob, sebab Bob bukan meminta sesuatu untuk kepentingan dirinya."

"Huh, memang dunia tak adil, kan? Di Bumi begitu, Noa pun sama. Kami harap Bob akan dapat sokongan rakyat sebab dia memang sudah berjasa. Tambahan lagi permintaannya munasabah dan yang terbaik untuk Haei dan Boea," getus Tiara. Emry tergelak. Dia tahu isterinya geram betul bila terbaca berita kerenah selebriti negara.

Luth masih gusar di hujung sofa. Sambil memangku tangan Sarah, dia tanyakan soalan yang terpaksa dibincangkan. "Kalau ditolak rakyat, bagaimana?"

Boea tiba-tiba serius. "Kalau ditolak, saya sendiri akan gantikan Nenda. Biar saya saja yang tunggang Komet Ryz."

"Dan saya akan ikut awak," janji Bob. Pasangan itu berpandangan, berhubung secara telepati.

(Nota khas untuk pembaca: Ini cerita genre sai-fai kan. Saya skip sajalah bicara romantis mereka, ya?)

Rakan-rakan Bob dan Boea terdiam. Tak perlu telepati, nyata mereka tak gembira mendengar perkara ini.

"Assalamualaikum!" tegur satu suara, mengejutkan mereka semua. Bunyi suaranya, biasa, namun mereka tahu, pelontarnya bukan manusia.

Casiopeia terus memunculkan diri di bahu Sarah. Tersenyum lebar Sarah memandang makhluk yang rupanya tak ubah seperti bebola cahaya yang berwarna hijau, ronanya kini bercampur sedikit biru. Bersamanya, Al dan Wi; dan mereka dijemput masuk oleh Ellie.

"Wah kenapa rupa kau ada cahaya biru pula ni, Casiopeia? Biasanya hijau saja. Rindunya pada kau," ujar Sarah sebaik saja nujum itu singgah di tepi kerusinya pula.

Casiopeia berkelip-kelip dan tawanya didengar semua. "Aku dapat anugerah daripada Raja Zuhal. Baju ni, buat aku terkenal betul di Zuhal. Susah nak kemana-mana, mesti ada yang menegur. Malulah! Di sini senang, rupa aku sama macam lampu musim raya saja," guraunya.

Penulis Jadian IIIWhere stories live. Discover now