Dua Belas

20 6 4
                                    

Modus automatik. 

Itu mod yang Mila gunakan untuk melalui tugasan kerjanya di Malaysia, kemudian beberapa hari di Singapura dan baki beberapa hari sementara menunggu pulangnya Wira dari seminar dan latihan di San Francisco. 

Boea kembali sebentar ke Noa bersama Bob, yang terpaksa melalui latihan istiadat Noa dan raptai pertabalan mereka.

Nampak saja kereta Proton Iriz milik Wira petang itu, Mira menahan diri daripada terus mengadu. Sebaik saja berlabuh di kerusi penumpang depan, Mila hulurkan sebuah bekas berisi makanan kepada Wira.

Wira yang masih nampak lesu dek jet lag terus tersenyum, berseri-seri mukanya. "Wow, T, awak masak apa ni?"

"Kerabu perut muda dengan bunga kantan. Tak pedas," jawab Mila.

Sepantas kilat Wira buka penutup bekas makanan. "Ooh, wanginya!" Dan dia terus menyudu makanan.

"Sedapnya. Saya nak beritahu mak saya. Mesti dia nak resipinya," puji lelaki berkacamata itu.

Mila memandang Wira dengan rasa puas. Sebenarnya jenuh merebus perut lembu jadi lembut. Ibunya tadi menolong juga dia memasak, tapi kerabu ini, memang Mila buat secara berasingan kerana Wira tak tahan masakan pedas.

"Malulah saya dengan mak awak, Wira. Dia kan chef hotel lima bintang," kata Mila sambil hulur air pula.

"Eh, tempoh hari dia dah rasa gulai pucuk paku dan cekur awak buat. Sedap sangat katanya. Dia tak pernah puji kosong. Dulu pernah saya masakkan dia kari ayam sempena harijadinya, dia kata OK saja," tingkah Wira.

Tergelak Mila.

Habis makan, Wira memandu, membawa Mila meronda-ronda ke tempat istimewa mereka, Bukit Ampang.

Sampai di barisan gerai yang terletak di lereng bukit, Wira ajak Mila minum teh o di salah sebuah kedai yang tak ramai pelanggan.

"Masa saya di San Francisco, Putera Ue turun bertemu dengan saya. Syukurlah itu hari terakhir seminar, dan saya cuma nak pergi belikan awak ini saja," kata Wira sambil hulurkan sebuah kotak kecil.

Mila minta izin untuk membukanya lalu Wira iyakan, menerusi telepati saja.

Seutas rantai perak terlihat dan Wira pakaikan terus ke leher Mila.

"Cantik ni Wira... Awak ni asyik belikan saya hadiah saja, saya rasa bersalah tak belikan awak apa-apa pun waktu di Singapura," getus Mila.

Wira tersengih-sengih. "Saya tahu awak sibuk, tak apa."

"Sebenarnya, saya tak ada duit sangat. Saya nak simpan duit untuk berbulan madu," tergelak-gelak Mila. "Tau je lah, gaji wartawan cabuk, sama ada berteknologi Marikh atau tidak otaknya, sama saja. Rendah!" guraunya.

Wira geleng kepala. "Eh, saya ajak awak kahwin, mestilah saya yang tanggung awak nanti. Duit gaji awak, simpanlah. Honeymoon, kita pergi ke mana yang saya mampu, OK?"

Mila tak setuju. Mana boleh. Saya nak pergi ke Iceland, tengok aurora sambil tidur dalam igloo.

Amboi! balas Wira.

Sejuk tau Iceland. Mesti seronok.

T..!

"Eh apa Putera Ue nak?" tanya Mila mengeluarkan perbualan mereka dari saluran telepati.

Wira geleng saja. "Betul seperti ramalan Casiopeia. Putera Ue dan Permaisuri Mulianasari dah berselisih faham tentang hal nama anak-anak mereka yang bakal lahir tak lama lagi. Kenalah kita selesaikan sebab kata Casiopeia, selepas selesaikan hal ni, barulah lancar perkahwinan kita, kan?"

Penulis Jadian IIIWhere stories live. Discover now