Tiga Belas

20 7 5
                                    

Di dalam sebuah kereta Kelisa yang masih terparkir di tepi ibu pejabat suratkhabar Am Malaya, nak tergelak Mila dengar nama Bu dan Du. Walaupun wujud perkataan 'beau' dan 'doudou' yang elok maksudnya dalam tamadun semasa manusia, perkataan 'budu' masih membawa konotasi kelakar pada si penulis jadian.

"Permaisuri, ia belum ditetapkan lagi kan, nama anak-anak yang bakal lahir itu?" tanya Mila. "Eh, kalau di Marikh, kaum hawanya mengandung, berapa lama?" tanyanya lagi.

"Lima ratus hari Bumi," jawab Firi yang sedang memintal rambut, resah mengenangkan kedukaan Permaisuri.

Wow! Mila kagum. "Tapi, Permaisuri tak nampak macam membawa budak pun. Tak macam Edayu," komennya sebelum sempat dia menahan mulut.

Permaisuri tersengih-sengih dalam tubuh manusianya. "Sebab kami kecil saja bila lahir, besar ni," katanya sambil tunjukkan sebelah telapak tangan. "Dah makan mineral, barulah besar," tambahnya lagi.

Tiba-tiba ada mesej masuk ke telefon Mila. Alamak, Bang Bus nak beri kerja ke? mindanya menerawang.

"Maaf Mila, ganggu tugasan harian awak. Awak perlu periksa notifikasi telefon, silakanlah," jemput Permaisuri. Dia mula menggodek beg tangan Mila yang tidak berjenama itu.

Uh, Mila tak mahu Permaisuri nampak semua sampah-sarap, tisu kering dan getah pengikat rambut yang berterabur dalam simpanannya! 

"Eh tak apa, Permaisuri, saya dah selesai tugas. Pasti tak penting," kata Mila, dan memang dia mahu fokus pada keperluan sahabatnya itu.

"Periksa sajalah, Mila, mana tahu, emak awak yang hantar mesej," kata Zaya pula. Dayang itu nampaknya asyik sekali memerhati beberapa fail yang berselerak di tempat duduk belakang. Firi pula mengusap bantal lembut yang Mila beli bertahun dulu di Giant.

Mila akur bila Permaisuri Mulianasari juga angguk.

Rupanya, mesej daripada Wira.

[Mila, ada seorang sahabat sedang menumpang di rumah saya. Putera Ue merajuk dengan Permaisuri Mulianasari kerana tak mahu dengar dia terangkan lebih lanjut tentang upacara menamakan waris.]

[Mila, dia nak tinggal di sini sampai lepas perkahwinan Bob dan Boea!]

Rupanya Permaisuri dan dayang-dayangnya turut panjangkan leher membaca mesej yang sama. Skrin peranti Mila besar, dan kereta Kelisanya kecil. Tak sukar langsung nak menangkap maksud mesej dengan teknologi Marikh yang makhluk-makhluk itu berempunya.

"Mila, tengoklah Ue tu. Memang dia tak sayangkan saya!" adu Mulianasari lagi.

Panik mula menular di dada Mila. "Eh, Permaisuri, itu tak benar. Kaum lelaki, kalau sampai merajuk, maknanya apa yang dia nak sampaikan itu pasti sangat penting, dan dia nak juga Permaisuri dengar sebab awak kan insan yang paling penting dalam hidupnya," tegas Mila.

Mod Penulis Jadian dia aktifkan.

[Wira, tak mengapalah. Permaisuri Mulianasari ada bersama saya. Mungkin elok juga kalau mereka berjauhan sebentar. Biar reda marah masing-masing.]

Penulis Jadian IIIWhere stories live. Discover now