Kapitel 1

72 1 0
                                    

Jag vaknade av att väckarklockan ringde. Första dagen efter sommarlovet. Tänk! Jag skulle redan börja 9:an. Jag hade planerat allt: Vilka kläder jag skulle ha på mig. Jag skulle ha ett par armégröna Crocker jeans och en vit T-shirt med tryck på. Och såklart min nya svarta skinnjacka, med olivgröna Converse.

Jag gick upp och började klä på mig. Jag tog plattången och började platta mitt redan egentligen platta blonda hår. När jag var klar gick jag ner och åt frukost.

När jag hade fått ner frukosten motvilligt ner i magen gick jag och tog på mig mina skor och skinnjackan.

Jag öppnade ytterdörren och gick ut. Av min förvåning stod Dylan redan ute och väntade på mig. Dylan var min pojkvän och gick i min parallell klass. Vi brukade träffas så ofta vi kunde på rasterna.

Jag gick ut till honom och gav honom en lätt kyss på munnen.

"Det var längesen, baby", sa han och log mot mig.

"Det var ju bara en vecka sen", sa jag och log tillbaka.

"Men en vecka kan vara väldigt lång."

Vi stod där och kramade varandra ett tag innan han viskade i mitt öra: "Jag har en överraskning."

Han släppte taget om mig. "Blunda."

Jag slöt ögonen och väntade spänt.

"Sträck fram din hand."                                                                                                                                          

Jag gjorde som han sa och sträckte fram handen. Jag kände någonting som la sig försiktigt i handen.

Jag öppnade ögonen för att se vad det var. Det var en röd ask inlindat i silvrigt sidensnöre.

Jag öppnade asken. I asken låg där ett halsband med ett namn på. Jag läste vad där stod.

På halsbandet stod det Dylan.

"Tack", sa jag och gav honom en mjuk kyss på hans läppar.

"Jag har ett likadant, fast på mitt står det Ashlee." Han öppnade koftan som han hade på sig. Han pekade på halsen. Där satt ett likadant halsband fast med mitt nam på. Fast hans halsband var mer killaktigt.

Fint var det ialla fall.

Jag kysste honom igen och log.

"Ska jag hjälpa dig att sätta på det"? frågade han. Jag gav honom halsbandet. Han ställde sig bakom mig och satte på det på halsen. När han hade satt på halsbandet sträckte han fram en hjälm. "Skjuts?"

"Gärna" Jag tog på mig hjälmen och satte mig bak på den blåa mopeden. Dylan satte sig fram på mopeden och började köra. Jag satt där bak och höll om hans midja.

Vi körde förbi några tjejer från min klass som cyklade eller gick.

Dem tittade avundsjukt på mig.

När vi var framme vid skolan parkerade han mopeden i ett av moped ställen.

"När slutar du idag"? frågade Dylan.

"Jag vet inte, vi har inte fått våra scheman än."

"Okej, men smsa mig när du slutar så kan du få skjuts hem."

 "Okej, tack. Ses sen."

Fredens lagarWhere stories live. Discover now