Kemeriahan majlis persandingan Nadia dan Abang Azad dapat aku rasai. Tak ada apa yang aku boleh tolong memandangkan Mak Long awal-awal lagi tak bagi aku buat apa-apa. Tahulah sayangkan bakal menantu pun, takkan tak bagi langsung aku buat apa-apa. Bosannya!
Mak jemput kamu berdua sebagai tetamu, bukan sebagai pekerja. Lagipun, Mak Long upah catering untuk majlis ini.
Itulah yang Mak Long cakap tadi dekat aku dan Izani. Akhirnya, aku duduk keseorangan di dalam kelompok makcik-makcik yang sedang makan. Izani pula hilang entah kemana, baru tadi aku ternampak kelibat dia tapi baru tutup mata kejap je dia dah lesap. Ini mesti pergi bersembang dengan kawan lama dia.
Aku melihat sekeliling, mana tahu aku terjumpa kawan sekelas aku dengan Nadia masa form 4 dulu. Mataku tertancap ke arah seorang wanita yang memakai baju kurung berwarna kuning cair. Dan disitu juga adanya Izani sedang berbual dengannya. Amboi, bukan main mesra lagi!
Huyoo.. Senyuman tu kalau boleh dua lori susu F&N pun tak boleh kalah manis dia ni! Dengan perempuan lain, bukan main lagi kau tayang senyuman manis kau itu. Izani ini, senyum dia manis je tapi aku seorang saja yang tak dapat tengok senyuman susu pekat dia itu depan-depan. Kalau ada pun, senyuman susu pekat yang dah basi itu!
Ini bukan perasaan cemburu, ini perasaan meluat ya.. Eleh, dia ingat aku nak sangat ke dengan dia? Hish, geram pula aku tengok. Perempuan itu pun, bukan main lagi kau landing tangan kau dekat lengan Izani. Amboi, syoknya dia! Tidur nyenyaklah kau hari ini, ya Izani.
Siapa perempuan itu? Kawan Abang Azad ke? Tapi, takkan Abang Azad berkawan dengan orang yang macam itu? Tinggi, rambut pun berwarna macam model fashion show! Aku teropong sehabis mungkin menggunakan tangan. Tak nak pusing ke minah tu? Tak sakit mata ke dia tengok Izani tu? Cepatlah pusing, kot-kot aku kenal! Ceit, malaslah aku!
"Buat apalah aku nak ambik tahu pasal minah itu? Baik aku habiskan bubur kacang ni dulu, kang kalau sejuk tak sedap pulak.. Bazir duit maklong, bayar catering mahal-mahal."
Mangkuk polistrin berisi bubur kacang aku kacau. Alang-alang datang kenduri ini, lagi baik aku makan semua makanan yang ada. Bukan selalu nak dapat makan percuma macam ini.
"Hi, Lia.."
Suara ini.. macam pernah dengar je, siapa eh? Aku toleh ke belakang. Syahrul.. Eh, Syahrul! Aku memandangnya tanpa berkedip langsung. Macam mana dia boleh ada dekat majlis sanding ini? Maya ada jemput dia ke?
Aku berdiri dengan drastik. Syahrul memandang dengan penuh kekok. Tak, macam mana dia boleh ada dekat sini? Untuk apa? Aku tertany-tanya dari tadi. Mustahil Nadia jemput dia, takkan dia ini ada kaitan dengan Abang Azad pula? Ish, lagilah mustahil! Abang Azad bukannya sekolah dekat tempat yang sama dengan kitorang.
"Kau.. buat apa dekat sini?" Aku bertanya dengan nada selamba walaupun dalam hati ini.. dah macam-macam jenis bencana alam datang. Ribut, gempa, guruh, kilat, tanah runtuh.. semua ada!
Jangan dia nak buat drama Akasia dekat kenduri orang sudahlah.. uitttt, minta simpanglah! Aku ini bukan pelakon drama. Kalau aku berlakon, lagi kayu dari abang Fattah tau!
Dia menundukkan wajahnya. Ha, duk tunduk-tunduk pula dah ini. Syahrul ini bekas kekasih aku masa kitorang sama-sama study dekat U dulu. Kenapa aku tak nak bertunang, kahwin dengan Izani itu, ha punca dia inilah! Syahrul Iqwan ini!
Tapi, cerita tu lama dah jadi. Lamaaaaa gila! Cuma aku yang tak boleh nak percaya insan yang berjantina lelaki. Eh, tapi aku masih wanita normal yang perlukan kasih dan sayang dari seorang lelaki juga! Jodohnya ngak ketemu lagi sih..
"Kau nampak cantik hari ini.."
Syahrul menggosok belakang lehernya. Oh, baru sekarang nak puji aku? Piiiraahh! Dey, macha! Ingat aku makan ke mata kail karat kau itu? Aku dah ada tunang lah, weh!
Eh-eh.. Masa-masa ni baru nak mengaku ada tunang, minggu lepas takde pula nak mengaku si Izani itu tunang kau. Ah, itu another story! Sekarang, scene antara aku dengan mamat tak cukup kasih sayang ini.
"Cantik lagi isteri kau, Syahrul. Wife kau mana? Tak bawa sekali ke makan makanan free?"
Muka Syahrul macam tercekik tulang ayam! Uish, tulang ayam macam besar sangat, kita bagi yang halus. Tercekik tulang ikan, ikan temenung! Sebab dia sekarang tengah termenung tengok muka aku.
"Wife aku.. em dia.."
"Pregnant, isn't it?" Kening kanan diangkat.
Dia ingat aku tak tahu apa-apa update ke pasal dia? Instagram, Twitter, Facebook.. apa lagi? Semua akaun media sosial dia, aku stalk. Punyalah bahagia aku tengok, mai depan aku duk buat sedih boleh!
Takde masa aku nak melayan si Syahrul ini. Sudahlah hati ini tengah membengkak dengan si Izani sorang tu, tambah pula dengan wujudnya mamat ni depan mata.. Allahuakbar, hati ini dah boleh menyanyi lagu Sakitnya Tuh Disini tau!
Beg tangan aku ambil, tak lupa juga bubur kacang dan doorgift yang aku dapat tadi juga aku ambil. Prinsip hidup Alia Qaisara, jangan pernah menangis disebabkan lelaki tapi menangislah sampai keluar air mata darah bila makanan ada tapi tak habiskan. Kesian bubur kacang saya ni hm..
"Eh, kau nak balik dah ke?"
Aku mengangguk. Dah, tepi. Jangan nak halang laluan aku, silap-silap jatuh bubur kacang ni karang..
"Aku ada benda nak cakap dengan kau, Lia.."
"Ha, apa? Cakap cepat! Sejuk bubur kacang aku ni nanti."
Aku memandang Syahrul dengan penuh meluat. Masa berjalan ini, Syah.
"Aku nak minta maaf, aku sepatutnya bagitau kau masa itu. Aku tak tau pula yang kau.."
"Aku suka kau.."
Syahrul terkejut. Eh, jangan duk ingat aku suka dia sekarang. Itu dulu, masa zaman U dulu!
"Dulu. Cuba dengar ayat aku bagi habis, Syah."
Syahrul mengurut dahinya sedikit. Ha, nak cover la itu! Aku diam, bagi masa untuk dia bercakap memandangkan aku rasa kali ini je kut aku berjumpa dengan dia. Lepas ini, kalau terserempak aku nak buat muka dingin macam muka Izani. Nanti aku nak minta Izani ajarlah, teknik muka dingin.
"Kau.. suka aku lagi ke, Lia?"
Mata membulat. Straight to the point betul mamat ini! Nasib mangkuk aku tak jatuh. Terkejut punya pasal.
"Uish, engkau ni Syah! Agak-agaklah nak tanya pun.. Aku dah jadi tunang orang dah, kenapa pula aku nak suka kau lagi? Fyi, aku suka kau dulu, dulu itu masa kita umur 20. Sekarang ini, umur kita masing-masing 25 tahun. Memandai kau je kata macam itu.. Fitnah tu!"
Syahrul menayangkan muka lega. Aku pun tayang muka senyum tak berapa nak senyum dekat dia. Lama lagi ke ini? Perut ini dah menyanyi lagu Dato' Siti dah ni.. Duk tang ting tung, tang ting tung je ni.
"Syah, aku balik dulu la.. Tunang aku pun dah tunggu dah itu, ada dekat luar sana. Bye, assalamualaikum. Kirim salam dekat wife kau!"
Aku segera berlari anak. Takde masa nak melayan lama-lama, karang bubur sejuk.. Perut tukar lagu Bunkface, tuan badan tukar jadi Hulk, haa tak pasai! Aku pun kalau menipu, serah dekat aku! Tang mananya encik tunang duk tunggu?
Takkan aku nak masuk balik dewan cari Izani? Kang kantoi pula dengan si Syahrul itu. Haih, lantaklah dekat dia. Carilah dulu mana-mana port hat elok, redup. Kita makan dulu bubur ini, benda lain kita fikir nanti.
Bubur kacang, wait for me!
YOU ARE READING
Tunang Untuk Dua Bulan [c]
Short Story"Alia.. Nadia.. Sebenarnya Mak Long dah bincang dengan keluarga kamu masing-masing untuk meminang kamu berdua menjadi isteri kepada Azad dan Izani." Nama aku, Alia. Macam yang korang baca dari dialog dekat atas, aku dengan sepupu aku, kami berdua ak...