Bab Sembilan - Siapa Thaqif?

6.4K 293 4
                                    

Tudung dipinkan di bahu kanan dan kiri. Okay, siap! Beg baju yang ada di atas katil aku capai. Hari ini hari pertama untuk program Qiam dekat sekolah. Aku pula cikgu yang kena datang awal untuk memasak.

"Kau tak tunggu maghrib dulu ke, Lia?"

Najihah tegur dari pintu biliknya. Telekung pun masih elok melekap di kepala. Ini mesti baru lepas solat Asar ni, dah hujung-hujung waktu dah baru nak solat. Mesti duk sedap tidur tadi.

"Tak, aku solat dekat sekolah."

Pintu bilik ditutup. Najihah ikut turun ke ruang tamu untuk kunci pintu rumah. Hm, ada lagi ke barang yang tertinggal? Baju, seluar semua ada dah. Okay, boleh pergi dah ni.

"Jiha, jangan lupa kunci pintu. Kalau ada orang tak kenal, jangan duk pandai-pandai pergi buka pintu. Call aku dulu, tau?"

"Ya, beres!"

"Makanan bawah tudung saji tu ada lagi, habiskan. Roti Gardenia tu dah tak boleh makan, nanti buang tau?"

"Ya...."

"Sampah itu, besok aku buang. Ini dah Maghrib, tak payah gatal nak keluar. Duduk je dalam rumah, faham?"

"Ya Allah, ya makcik ooo! Aku taulah nak jaga diri, hang nak pi sekolah ja pun, bukan nak pi Negeri Sembilan ka.. Johor ka.. Membebel ja kerja hang!"

Ha, keluar dah slang dia! Aku cuma tersengih sambil menyarung kasut. Tengoklah kawan siapa, dia pun sama naik. Lagi kuat membebel dari aku, acah macam aku ini yang selalu bising.

Beg baju diletak di sebelah tempat pemandu. Aku panaskan enjin kereta dulu sambil melihat telefon. Okay, kelas malam ni start pukul sepuluh sampai pukul dua belas tengah malam. Aku takut diorang yang mengantuk nanti.

"Jiha, aku pergi dulu. Assalamualaikum."

Aku jerit dari dalam kereta dan tangan melambai ke arah Najihah yang berdiri di depan pintu.

"Pintu tu kunci!" jeritku lagi sampaikan Najihah nak hayun kunci yang ada di tangan. Amboi, pantang kawan dia jerit sikit, ada je yang dia nak baling.

Sampai saja di sekolah, aku letak kereta berdekatan dengan kantin sekolah. Ada dah pelajar yang datang rupanya.. Ingatkan aku yang pertama datang. Excited betul diorang ini. Aku masuk ke dalam surau untuk meletak beg dan charge telefon.

"Cikgu Lia, first time saya tengok cikgu pakai macam ni.." tegur Naziha dari belakang.

"Kenapa? Saya nampak pelik, eh?"

Naziha cepat saja gelengkan kepala. "Cikgu nampak lawa, macam sama umur dengan kitorang je.."

Aku tergelak. Ada sajalah budak-budak ini. Mentang-mentanglah kita ni selalu pakai jubah dengan baju kurung saja tiap hari, hari ini pakai seluar sukan dengan t-shirt muslimah terus nampak muda. Gitu pulak?

Aku bersalaman dengan Cikgu Yati, cikgu Sejarah untuk pelajar Tingkatan Lima. Dalam pada masa yang sama, kami bincang nak masak apa untuk budak-budak ini lepas solat Maghrib nanti.

"Lia, kamu tidur sini ke nanti?"

"Ya, cikgu. Saya ni tak biasa drive malam-malam, selalu kawan serumah saya yang drive kalau lewat malam nak balik kampung ke.."

Cikgu Yati mengangguk. Aku sambung memotong sayur sawi dan ada juga minta tolong dari budak perempuan yang baru lepas kemas surau. Selesai saja masak, aku terus ajak semua pelajar masuk ke surau untuk solat Maghrib.

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now