Bab Lima Belas - Cantik

6K 288 0
                                    

Hari ini genap sebulan dua minggu aku bertunang dengan Izani. Ada lagi dua minggu sebelum majlis akad nikah diadakan. Ya Allah, jantung ini asyik berdebar tiga kali ganda dari biasa bila fikir yang aku ini bakal jadi isteri orang.

Tangan yang selama ini tak pernah pegang dan salam lelaki selain dari Ayah dan Qaizer, nanti dipegang oleh Izani. Aku tengok tangan sendiri, cincin tunang belah kiri, cincin nikah belah?

Ah, takpe! Lambat lagi, dua minggu. Maksudnya ada lagi empat belas hari, empat belas hari darab dua puluh empat jam... Hm, lama tu, lama! Takpe, enjoy dulu hidup solo ni.

Dalam berdebar, ada juga rasa gelisah ini. Makin nak dekat hari akad nikah, makin menjauh pula Izani dengan aku. Dulu, bukan main sibuk dia nak telefon la, mesej la, tak menang dek tangan.

Sekarang, dia mesej untuk selesaikan benda penting je. Kalau nak mengarut, nak merapu, dia bagi bluetick je dekat aku! Aku pantang betul orang yang jenis tak bagi reaksi ni!

"Termenung jauh nampak?"

Ustaz Rahim menegur dari tepi. Aku balas dengan senyuman manis.

Selama ini, baru aku tahu Ustaz Rahim ini ayah saudara si Thaqif. Patutlah masa program Qiam, bukan main mesra lagi si Thaqif dengan ustaz.

Cerita pasal Thaqif, lepas aku warning dia haritu, dia tak langsung tegur aku. Dia datang ke program macam biasa tapi dia tak bercakap pun dengan aku.

Aku pun, memang syukur gila! Otak pun tak semak, hati pun terasa tenang.

"Ustaz, saya nak tanya sikit pasal Sir Thaqif. Kenapa saya tak nampak dia buat kelas for our student? He is a really great teacher.." Puan Vilya bertanya. Aku meminta izin untuk ke meja aku semula.

Tak buat kelas? Eh, pelik! Selalu aku nampak dia ada je dekat kantin sebelum kelas tambahan waktu petang itu start. Takkan dia cuma bungkus makanan lepastu balik?

"Saya pun tak tahu, Vilya. Adik saya kata, Thaqif sibuk nak prepare untuk something."

Aku curi-curi dengar dari meja kerja. Dia nak buat bisnes ke? Nak tanya Izani ke? Eh, buat apa tanya mamat tu! Kang ada jugak yang kena buat sesi soal jawab dengan Inspektor tak bertamadun, Inspektor Izani.

"Siapa lagi yang related dengan dia?"

Aha! Fatin! Aku segera mendail nombor wanita itu.

"Hello, Fatin!" Aku sapa dengan girang.

Sembang punya sembang, aku ajak Fatin untuk makan malam sama-sama. Thaqif pernah kata yang Fatin ini senior dia dekat Amsterdam, maksudnya Fatin mesti kenal dia juga.

Aku menilik jam di tangan. Aik, macam lambat je dia ini..

"Hai, Lia. Sorry for the waiting, you dah order?"

"Belum lagi, tunggu tuan puteri datang dulu" Aku mengusik Fatin.

Selesai memesan makanan, kami berborak tentang Izani zaman dia jadi student dulu. Fatin kata Izani dulu langsung tak pandang perempuan, kalau kena buat group assignment, dia takkan langsung tunjuk muka.

Orang kata.. kerja belakang tabir. Gituu!

"Em, Fatin.. Saya nak tanya sikit, boleh?"

Fatin menghirup jus oren kemudian dia membuat muka sedia untuk menjawab soalan aku. Nasib tak teruskan minum, takut-takut lepas tanya dia tersembur tepat dekat muka aku ini, haa sudah!

"Awak kenal Thaqif?"

Fatin mengurut dagunya. Lama betul dia fikir. Thaqif tak famous la tu! Tak macam Izani, femes sangat sampai makcik pasar malam dekat rumah aku itu pun kenal. Siap berkenan nak buat jadi suami lagi!

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now