Bab Enam Belas - Cancel

6.3K 307 5
                                    

Cincin tunang yang ada di atas meja makan aku pandang kosong. Biar betul ini? Aku tak jadi kahwin? Aku? Izani? Tak jadi kahwin? Betul ke apa yang aku dengar ni?

Air mata turun mengalir ke pipi, sakitnya hati aku sekarang ini. Bila aku dah buka hati ini nak terima dia, dia boleh main-mainkan perasaan aku. Dia cancelkan macam tu je..

"Lia...."

Najihah masuk ke rumah dan terus dapatkan aku.

Ya, pelukan dari seorang kawan memang sangatlah menenangkan selain dari pelukan seorang ibu. Aku menangis teresak-esak, sampai hati Izani! Aku benci dia!

Tinggal lagi seminggu je kami nak kahwin, dia call aku untuk batalkan perkahwinan! Tahulah dia yang banyak keluarkan duit tapi.... Ergh, aku benci dia!

"Lia, janganlah macam ini. Cuba bincang dulu dengan Iz tu, mana tau dia ada sebab nak batalkan.."

"Sebab apa lagi, Jiha? Ni semua mesti sebab dia nak dekat Fatin tu!"

Najihah istighfar.

"Apa kau ni? Kan Fatin tu kawan dia je, cuba jangan fikir negatif sangat." Tegur Najihah sambil mengusap kepala aku.

Habis itu? Sebab apa? Aku letih dengan lelaki, Izani, Syahrul.. Semua yang aku suka mesti akhirnya tak suka aku! Walaupun aku baru je suka dua orang lelaki dalam seumur hidup aku tapi sakit tahu tak?

"Jiha... aku sakit..." Aku mengadu.

Najihah bangun dan pergi ke dapur, ambil air sejuk dan kek coklat yang dia beli semalam.

"Takpe, nah minum air ni. Pastu kau makan, okay? Aku tahu, kau kalau sedih mesti kau makan. Kek ni sedap gila, kau makan ya? Biar aku sendiri cakap dengan Izani.."

Najihah terus naik ke biliknya. Kek? Hm, sedih-sedih pun.. dah ada makanan depan mata ni, tunggu apa lagi? Kita suaplah juga masuk mulut walaupun tengah menangis.

Henfon yang berbunyi aku tengok dengan malas. Aku tengah takde mood ni, cubalah jangan kacau! Thaqif? Dia nak apa telefon aku ini? Sibuk betul! Aku matikan panggilan, henfon aku selitkan dicelah sofa.

Biar! Siapa call pun aku tak akan angkat! Hari ini memang mood aku takde langsung! Izani pun langsung tak telefon aku lepas aku matikan panggilan.

Kenapa dia buat macam ini? Pujuklah aku, ini biarkan aku macam ni.. Dah kalau hati itu batu, kepala itu keras, memang takdenya nak faham perasaan orang lain.

Padan muka kau, Lia. Dulu, kau doa sangat nak tengok Izani yang dingin, yang menyakitkan hati. Ha, ini Allah bagi cash! Kau nak sangat, kau hadaplah! Aku marah diri sendiri.

"Alia, ini kawan kau call aku.."

Aku merengus. Hish, kawan mana ini?

"Jiha, kau sorang je kawan yang aku ada. Datang mana pula aku ada kawan dekat Selangor ini?"

Najihah jongketkan bahu. Henfonnya dihulurkan kepada aku.

"Hm. Hello? Nak apa?" Aku sapa dengan malas. Kek yang ada di dalam piring aku lenyekkan.

"Lia, awak okay ke?"

Tha.. Thaqif? Haih, memang minta kena sembur betullah lelaki ni!

"Apa?" Aku tanya dengan dingin.

"Saya tanya, awak okay ke? Saya dengar kata awak putus tunang dengan Izani. Err.. betul ke?"

Dari mana dia dengar aku putus tunang ni? Aku ni dari awal aku tengok dia sampai sekarang, aku musykil tahap gaban dengan si Thaqif ni. Apa semua pasal aku dengan Izani mesti dia tahu. Private stalker ke dia ni?

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now