Bab Sembilan Belas - Yakin

7.3K 299 3
                                    

Kalau orang lain, tiga hari sebelum akad nikah tak jumpa dengan pasangan sendiri. Nanti tak naik seri muka pengantin. Tapi, aku pula main langgar adat yang satu itu.

Sekarang aku dah berdepan dengan Izani, tapi mulut tak pula nak cakap apa yang Najihah tulis tadi dalam WhatsApp. Bukan lupa tapi lidah tak nak bergerak pula.

Izani yang berbaju Melayu dengan kain pelekat memandang aku pelik. Aku pula menunduk saja, malulah nak tanya!

"Lia, awak nak cakap apa-apa ke?"

Aku mengangguk. Eh, kenapa diangguk kepala tadi?

"Err.. dah makan?"

Izani buka songkoknya dan mengangguk juga.

"Dah, sebelum pergi masjid tadi. Kenapa?"

"Takde apa-apa. Takpelah, aku nak balik dulu. Malam dah ni, hehe.. Okay, bye! Ju.. jumpa besok ke, lusa ke, tulat ke.. Bye!"

Aku berjalan secara mengundur sambil melambai tangan ke arah Izani yang tersengih memandang aku. Apa kena dengan aku ni? Baru aku nak pusing untuk pandang ke depan, aku rasa macam kaki aku tersilap langkah.

"Makkkk!!"

"Na....sib baik, saya sempat tangkap."

Hah? Aku buka mata. Jalan tar hitam betul-betul depan muka, tapi aku tak cium pun jalan.

Tangan aku ditarik. Terpampang muka Izani di sebelah dengan senyuman susu pekat F&N dia. Cepat-cepat aku lepaskan pegangan tangan. Selamat aku pakai telekung, berlapik la juga.

"Najihah mana?"

Kekok pula tiba-tiba.

"Na.. Najihah cuti, tu tak datang surau. Kalau tak, dia dah datang dengan saya tadi. Maklumlah, kawan itu suka usya anak Pak Imam."

Aku berseloroh. Nasib kau lah, Jiha.. Dapat kawan yang guna nama kau sesuka hati, anak Pak Imam itu pun muda enam tahun dari Najihah. Izani gelak.

"Kalau macam tu, saya temankan awak la balik. Boleh?"

"Boleh.."

Izani memandang aku dengan pelik.

"Boleh ke tak ni? Mulut kata boleh, kepala tu awak geleng. Mana satu?"

Aku berfikir sejenak. Kalau dia teman aku balik, konfirm-konfirm sampai depan pintu rumah. Silap-silap nanti, ada juga yang kena tadah telinga dengar Mama membebel.

Lia, Mama dah larangkan,? Jangan jumpa Izani, mesej Izani, call Izani. Semua tu kan tak boleh, kalau dia teman kau balik, memang telinga kau terbakarlah malam ni.

"Tak boleh! Tak boleh! Saya balik sendiri, nanti mak marah. Bye!"

Aku terus memecut keluar dari kawasan surau. Aku tak fikir apa dah, aku tak pernah lari pecut pun terus pecut balik. Kawasan depan rumah Mama dah la ada kebun pisang.

Malam-malam macam ni, memang terangkatlah kain telekung pun. Kalau tak kain telekung, seluar tidur yang selalu aku pakai pun boleh bawa naik sampai ke atas. Nak lari laju punya pasal..

"Assalamualaikum, ma! Along balik ni!"

Aku terduduk di atas sofa ruang tamu. Nafas aku turun naik, bahang panas dari dalam telekung buat aku rasa tak selesa. Telekung aku buka dan letak di sebelah. Fuh, sejuk sikit kena angin.

"Lari lagi ke, along?"

"Eh, taklah! Berenang dalam bendang tadi.."

Qaizer mencebik. Nak kenakan aku, aku kenakan dia dulu. Dah tahu aku ni penakut nak lalu depan rumah tu, bukannya dia nak teman pergi surau.

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now