Bab Enam - Tudung Saji

6.8K 276 10
                                    

"Alia Qaisara! Alia Qaisara!"

Aduh, dia dah mula dah.. Bedah ni dah mula dah, duk jerit panggil nama aku pagi-pagi buta ni. Bagi aku lima minit pun jadilah, Najihah. Tolonglah jangan masuk dekat dalam bilik, kalau boleh pintu itu pun jangan dibuka. Letihnya..

Aku berselubung dengan selimut tebal. Mata masih tak terasa nak buka, pagi-pagi lagi dah panggil. Kedai nasi lemak itu jalan kaki tak sampai lima minit, dah nampak dah anak teruna Mak Cik Siti tu. Takkan nak pergi beli nasi lemak pun ajak aku.. Kepala digaru.

"Alia.. Alia Qaisara, kau dah solat Subuh ke belum awal pagi tadi?"

"Dah.. nak pergi beli nasi lemak itu, pergilah sorang-sorang. Aku mengantuk tak habis lagi ni.."

Dia tak tahu ke semalam aku tidur pukul dua pagi sebab aku marking mid-year paper untuk budak-budak kelas aku? Dia lain la cerita, kerja pun jadi bos dekat tempat kerjanya. Aku ini kerja bawah kerajaan lagi, bukan kerja sendiri. Aku mengeluh.

"Alia.. bangun cepat. Ada orang tunggu dekat bawah tu" ujar Najihah sebelum pintu bilik aku tidak ada bunyi orang mengetuk.

Pukul berapa ini? Ada lagi ke yang datang nak buat sesi ziarah-menziarahi awal pagi ni? Aku ingatkan kampung je, ini dekat Selangor pun ada? Aduhai.. Cubalah lain kali nak datang itu, tengok dulu pukul berapa.

Sekarang baru pukul sebelas.. Mak aih! Sebelas? Ini bukan pagi dah ini, matahari dah pacak atas kepala dah ini! Seronok sungguhlah Alia Qaisara tidur, khusyuk sampai nak masuk tengahari baru nak bangun. Nasiblah mama tak tahu pasal aku yang jenis bangun lewat bila cuti ini. Kalau sampai dekat telinga mama ini, memang aku kena sembur punyalah.

Aku terus bangun, buat stretching sikit walaupun tinggi memang tak akan bertambah dah. Tuala aku ambil dan terus masuk ke bilik air. Siap saja kemas katil, aku turun ke bawah.

Fuh, menusuk bau nasi lemak Mak Cik Siti ni! Najihah sembang dengan siapa pula itu? Oh yela, tadi dia sendiri kata ada tetamu yang datang. Henfon yang ada di tangan aku buka, manalah tahu ada yang hantar mesej.

"Ya Allah! Alia! Kau naik atas sekarang!" Najihah menjerit. Dia segera mengambil tudung saji di atas meja dan tekup kepala aku. Aku pula sedaya upaya nak buang tudung saji yang sebesar alam ini.

"Eh, kau dah kenapa, Jiha? Yang pergi tekup aku dengan tudung saji ni kenapa?"

Najihah menarik lengan aku dan bawa aku naik ke atas. Sampai saja di depan pintu bilik, tudung saji ditanggalkan. Aku memandang dia dengan geram. I need an explanation!

"Kau gila ke apa? Izani ada dekat bawah la! Kan aku dah kata tadi ada orang tunggu kau dekat bawah! Pergi pakai tudung, cardigan jangan lupa!"

Izani? Dia yang datang awal pagi ni? Takde kerja sungguhlah lelaki ni! Mengalahkan makcik-makcik bawang, datang rumah orang pagi-pagi. Tudung sarung yang ada di belakang pintu aku ambil.

Okay, Lia.. Kejap lagi mesti dia sembur kau punya. Orang kata awal pagi macam ini jangan marah-marah, nanti bawa penyakit. Kita senyum je nanti.

"Morning, Izani. Hai, awal nampak datang menjenguk." Aku menyapa dia dengan mesra. Dia yang ada di sofa ruang tamu cuma membalas senyuman saja.

Aku menuju ke meja makan. Sedapnya nasi lemak ni.. Biarlah dekat Izani itu. Kalau aku asyik fikir malu, memang malulah jawabnya. Makanan dah ada depan mata ini, apa kata kita terus ngap saja?

"Oi, ajak dulu tunang kau itu makan! Ada ke patut melantak sorang dia.." Najihah berbisik.

Aku memandang ke arah ruang tamu. Izani sibuk melihat skrin telefon dia. Nak kena ke panggil? Takkan hidung dia tersumbat? Tak boleh nak bau nasi lemak ni? Ala, mengada betul!

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now