Bab Dua Puluh - The End

11.2K 419 25
                                    

"Muhammad Izani bin Khalid"

"Saya.."

"Aku nikahkan dikau dengan anak perempuan aku, Alia Qaisara binti Hashim dengan mas kahwinnya sebanyak RM 2200 ringgit tunai.."

"Aku terima nikahnya Alia Qaisara binti Hashim dengan mas kahwinnya RM 2200 tunai.."

Mama memegang tangan aku dengan kuat. Sebaknya hati bila dengar Izani lafazkan ijab dan kabul dengan ayah. Dari malam semalam aku dah cakap dengan diri sendiri, aku tak akan menangis. Nanti Qaizer usik aku lepas habis majlis. Tapi aku menangis juga, menangis macam perempuan melayu terakhir la.

Kalau menangis macam Alia Qaisara yang sebenar, memang jenuh Mama nak tutup muka aku nanti. Maklong juga senyum lebar memandang aku. Lepas ni aku kena panggil Maklong dengan panggilan Ibu. Kekoknya rasa tapi insya Allah, lama-lama mesti aku terbiasa juga.

"Along.." Mama bisik dari belakang.

"Izani nak sarung cincin, along bagi tangan belah kanan tau.."

Aku mengangguk. Nasib baik mama ingatkan, kalau tak.. memang terpinga-pingalah aku dalam gambar nanti. Selesai membaca doa, Izani datang mendekat. Fuh, jantung berdegup kencang ni beb! Tangan aku berpeluh ni!

"Assalamualaikum, sayang.."

Aku mula duduk tak senang. Janganlah buat sweet depan orang ni, teman tak boleh nak hadam lagi keadaan sekarang. Aku pandang Izani yang tengah senyum manis kalah teh tarik F&N. Aduhai, senyuman dia bikin hati ni cair!

"Lia, tangan hang.." Najihah bisik dari jauh. Oh, lupa. Tangan!

Aku hulurkan tangan kanan. Jari aku kembang seboleh mungkin. Orang yang ada di surau pakat ketawa tengok aku tergopoh-gapah bila kena usik dengan Izani.

"Pengantin perempuan, bolehlah salam tangan suami."

Salam? Kena pegang tangan dia la ni? Izani hulurkan tangan kanannya yang dah tersarung cincin kahwin kami berdua. Entah bila aku sarungkan pun aku tak tahu. Tengah berdebar ni! Mana nak ingat apa dah..

"Kena ke?" Aku bertanya.

"La, kena lah! Dah nama pun suami isteri, mintak restu la katakan.. Lekaihla, Lia. Sakit lutut aku ni tunggu hang nak salam dengan Izani pun!" Najihah bising.

Bedah ini! Dekat surau pun, dia nak bising. Cepat saja aku ambil tangan Izani dan mencium tangannya.

"Mulut hang tang dahi ka, Lia?"

Terus semua yang tengah tangkap gambar gelak besar termasuk Izani. Aku boleh nampak dia gelak sebab bahu dia vibrate lain macam. Tahan gelak ya? Takpe-takpe..

"Ha, yang ni aku buat cepat tau. Sekali je.. sekali je ni,"

Mulut aku singgah ke tangan kanan Izani. Baru nak angkat kepala, Izani mencium dahi aku. Ayah!! Anak ayah kena cium dengan lelaki nama Izani ni, yahh!!! Alia, ini suami kau.. Suami kau!

"Auwww, sweetnya depa ni!"

Najihah bertepuk tangan. Amboi, seronok sungguh! Habis saja majlis nikah, kami semua balik semula ke rumah. Di rumah, dah ramai yang datang. Ada yang tengah makan, ada yang baru nak cari parking. Maklumlah jalan pun jalan kampung je, jadi susah nak dapat parking kalau naik kereta. Kalau naik motor, boleh selit dekat mana-mana.

"Wah, ramainya orang datang!" Aku lihat di balik cermin kereta.

Izani juga melihat dari sisinya.

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now