Bab 9

54 5 18
                                    


Senyum di bibir tak mampu untuk bersembunyi...

"Kau serius ke main-main ni,Fais?" aku jongket kening,konon nak jadi macam Ziana Zain...
Malangnya aku tak berbakat nak buat kening begitu...

Mohon tabah

"Benda nikah kahwin macam ni ,tak beranilah aku nak buat main.." dahinya berkerut,menambah penegasan dalam kata-katanya ...

Ooo...key....

"Tak rasa ke kita ni muda lagi?Kau baru habis belajar dekat kolej matrikulasi...Aku baru hari ni habis exam STPM...Lepas ni nak sambung degree lagi.Aku takut pelajaran entah ke mana, perkahwinan pulak terumbang- ambing...Aku tak nak macam tu,Fais.."senyuman makin pudar.

Kalau tadi, ya aku gembira...
Tapi bila memikirkan perkara lain,aku rasa....
Semua ni terlalu awal..
Aku tak layak lagi nak jadi seorang isteri...
Perangai aku yang macam budak tadika...Layak ke nak jadi isteri orang?

" Benda ni aku dah minta pendapat keluarga kita..Dia orang kata,pertunangan ni tak elok lama sangat...Dugaan bertunang ni banyak..Syaitan ada lagi ,menghasut kita supaya tak teruskan niat nak berkahwin..Aku tak nak semua tu jadi...."dia berdehem sebelum menyambung...

"Jadi isteri aku,please?"
Hati sekali lagi melompat,kali ini mungkin dia lompat guna trampolin...

"Terimalah,cik" seorang staf KFC yang sedang mengemas meja sebelah tiba-tiba bersuara...

Senyum aku kali ini semakin lebar...

"Senyum je..Jawablah. Yes or no?" aih dia ni....
Selalu lambat tangkap..Blur!
"Kau nampak aku senyum, rasanya kau dah tahu kot jawapan aku" aku senyum punyalah lebar,takkan aku nak tolak lamaran dia pula kan?

"Is it a yes?" dia seperti ragu-ragu..

Haih... Memang kena jawablah ni ..

"It's a yes,Fais Muqri" serentak dengan itu,budak staf KFC tadi bertepuk tangan dengan kuat..

"Tahniah,semoga kekal hingga ke Jannah" dia beredar membawa pinggan dari meja yang dikemas tadi..

"So...Selangkah menuju ke alam perkahwinan..Are you ready?" Fais soal aku...Di mana aku dan dia tersangatlah kekok...
Macam baru kenal...

So,I'm his future wifey,huh?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Apa pulak tak boleh kak?Dulu cakap sanggup" aku garu kepala yang sangat berserabut...

"Akak minta maaf ya,Ayuni..Yelah sejak akak bersalin ni,akak dah stop jadi mak andam..Nak jaga anak lagi,tak menang tangan akak nak uruskan bisnes akak tu" ala......

Aku nak nangis!

"Takpelah akak...nak buat macam mana kan?Bye .Assalamualaikum" panggilan ditamatkan...

"Haih...Macam mana ni??!!!" aku tekup muka dengan bantal...

Tok!Tok!

"Ayuni, okey tak?" mak menjenguk aku yang dah berserabai...Stres punya pasal...

"Kak Amnah dah berhenti jadi mak andam,mak..Dengan dia ajelah Ayuni suka ..Dia tahu Ayuni tak suka pakai mekap tebal-tebal..." aku mencebik....

"Alahai anak manja mak ni...Makin nak kahwin ,makin manja pula dia ya. Takpelah.. Adalah tu orang lain nak tolong tu nanti.." mak tepuk-tepuk belakang aku..Aku sudah memeluk mak...

Aku tahu .Aku anak manja... Kenapa? Salah ke?

Posto!
'Kau okey ke?emmm nak cakap ni.Mak su aku kata baju nikah kau dia tak boleh siapkan,tempahan baju raya banyak'-Nairah
Allah....
Ujian apakah ini?

Bahagia,Datang PadakuWhere stories live. Discover now