Esoknya, aku tak pergi sekolah.Harini, aku nak bagi penghormatan terakhir dekat Nenek dengan Atuk.
Maksud aku... Arwah atuk dan nenek.
Aku masih tak percaya yg hari yg paling aku benci dan takut dah pun tiba.
(Funeral)
Aku berdiri sambil memandang gambar atuk dan nenek yg tersenyum manis, macam diorang tgh pandang aku.
Aku masih ingat sehari sebelum aku pindah ke Seoul.
(Flashback)
Aku baring diatas pangkuan nenek sambil memandang langit yg dicurahi bintang-bintang.
"Yeon-aa... Esok, kamu ke rumah Eomma kamu.... "Rambutku dibelai dengan penuh kasih sayang.
Belum ke Seoul lagi aku dah rindu dengan belaian nenek.
"Bila dah duduk dengan Eomma dan Appa kamu, jangan buat diorang susah... "Matanya yg sudah cengkung itu memandangku dengan penuh makna.
Tangannya yg berkedut dan kasar itu aku genggam seerat yg mungkin.
Tangan itu masih terasa lembut.
"Yeon tak nak balik"kataku. Air mata mengalir deras dipipiku.
Nenek ketawa kecil.
"Mana boleh macam tu..."
"Kenapa tak boleh?"Aku segera memalingkan kepalaku supaya menghadapnya.
"Kalau Yeon balik, siapa nak jaga Nenek dengan Atuk?"
Nenek hanya mendiamkan diri.
"Pandai-pandai lah kami jaga diri..."
Aku hanya mampu berdiam diri.
"Kalau nenek dengan atuk ada masa, nanti kami datang melawat"kata nenek.
Aku hanya memandang langit.
"Janji?"kataku.
"Ya, janji"kata nenek.
(End flashback)
Aku jatuh tersungkur. Hanya tangisan yg mampu aku lakukan.
"Kenapa nenek dengan atuk lawat Yeon dengan cara ni?"aku menangis sepuas hatiku.
"Yeon tak nak nenek dengan atuk lawat Yeon macam ni.... "
************************************Esoknya, aku ke sekolah macam biasa.
Naik bas macam biasa.Tengok muka pelajar-pelajar yg aku dah muak nak tengok.
Belajar macam biasa.
Makan macam biasa.
Balik pun macam biasa.
Yoojin kat sebelah aku tak berani nak sapa aku. Sebab dia respect aku dan beri aku masa untuk terima kenyataan.
Taemin dngan Jungwoo pun sama.
Hari tu aku dingin sangat.
Macam orang takde perasaan.
************************************Balik rumah, aku terus naik ke atas.
"Yeon dah makan ke?"
Soalan dari Eomma langsung tak diendahkan.
Eomma mengeluh perlahan.
Appa hanya memerhatikan aku yg menaiki tangga.
"Biarkanlah dia... Dia perlukan masa"kata Appa lalu menyambung membaca surat khabar.
"Saya tahu... "Kata Eomma.
Masuk dalam bilik, terus aku sembam muka aku dengan bantal.
Nangis lagi.... Lagi dan lagi...
Aku nangis sampai aku puas...
YOU ARE READING
The Promise + jungwoo (COMPLETED)
Fanfiction"Lelaki dengan perempuan boleh ke jadi kawan baik?"-jungwoo "siapa cakap tak boleh? "-jiyeon Kata orang, perempuan dan lelaki tak boleh jadi kawan rapat, sebab salah seorang daripada mereka akan jatuh cinta, lebih teruk lagi bila dua dua suka! Tapi...