Sportovní pravidla F1 řeší závodění, bodování, tresty při provinění, ale také třeba termíny tréninků a kvalifikací před závodem.
1. Licence
Všichni jezdci, týmy a delegáti musí být držiteli Superlicence FIA. Žádost o novou licenci se podává ročně skrze národní autoritu (ASN). Stewardi můžou jezdcům udělovat trestné body za prohřešky. Platnost každého bodu je jeden rok. Pokud jezdec nasbírá 12 trestných bodů, FIA mu pozastaví licenci na jeden závod.
2. Závody
Délka závodu od startu po šachovnicovou vlajku je nejmenší počet kol přesahující 305 km (260 km pro Monako). Pokud ale uběhnou dvě hodiny ještě před tím, než je odjet předepsaný počet kol, bude máváno šachovnicovou vlajkou na konci kola, ve kterém uběhne dvouhodinový limit. V případě přerušení závodu smí závod trvat maximálně čtyři hodiny včetně přerušení.
Minimální počet závodů je 8, maximální 20. Kalendář závodů je publikován FIA nejpozději 1. ledna daného roku.
Závod může být zrušen, nastoupí-li do něj méně než 12 vozů.
3. Tituly
Pilot získá titul Mistr světa formule 1, bude-li mít nejvíce bodů. Tým získá titul Mistr světa formule 1, bude-li mít v součtu dvou vozů nejvíce bodů. Body se získávají podle následujícího klíče:
1. místo: 25 bodů 2. místo: 18 bodů 3. místo: 15 bodů 4.místo: 12 bodů 5. místo: 10 bodů 6.místo: 8 bodů 7. místo: 6 bodů 8.místo: 4 body 9.místo: 2 body 10. místo: 1 bod
V posledním závodě sezóny budou uděleny dvojnásobné body. Nebudou se udělovat žádné body, byl-li závod přerušen v prvních dvou kolech. Polovina bodů se udělí, odjelo-li se více než dvě kola a ne více než 75 % délky závodu. Plný počet bodů se udělí, odjelo-li se 75 % a více délky závodu.
Jezdec, který v sezóně získá nejvíce pole position, získá pohár pro nejlepšího kvalifikanta.
4. Rovnost bodů
Nastane-li rovnost bodů, lepší místo dostane ten, kdo má větší počet vítězství, resp. druhých míst, třetích míst, atd. Pokud se i v tom dva a více jezdců shoduje, FIA ustanoví vhodný klíč.
5. Delegáti FIA, oficiální činovníci
Pro každý závod FIA deleguje delegáta bezpečnostního, lékařského, technického a tiskového. FIA nominuje pro každý závod tři sportovní komisaře, ředitele závodu a permanentního startéra.
6. Přihlášky
S přihláškou je splatný poplatek 500 000 dolarů + 5 000 dolarů (6 000 u mistra světa) za každý bod získaný v předchozím ročníku, a to nejpozději do 1. listopadu předcházejícího roku. Během sezony lze změnit dodavatele motorů. Startovní listina bude zveřejněna nejpozději 30. listopadu. Dvě auta na tým a ne více než celkem 26 vozů.
7. Incidenty, penalizace
Incidenty mohou být následující události: nutnost přerušit závod, porušení pravidel, nepovedený start, kolize na trati, vytlačení jezdce mimo trať, blokování, bránění v předjíždění.
Penalizace mohou být: průjezd boxy, 10 sekund stop & go, pokles několika míst na startu příštího závodu, časová penalizace, napomenutí, diskvalifikace a vyloučení z následujícího závodu. Pokud nelze první dvě penalizace udělit během závodu, přičte se k výslednému času jezdce 20 sekund (průjezd boxy), resp. 30 sekund (stop & go).
ČTEŠ
Vše o Formuli 1
ActionV této knize najdete vše o historie Formule 1 až po současnost. Najdete zde informace o různých pilotech Formule 1. Touto knihou Vás budou doprovázet barevné, ale také možná černobíle fotografie. Pokud jste milovníkem rychlích Formulí stejně jako já...