Vysvětlíme důležité pojmy a speciální terminologii kolem formule 1. Co by vás mohlo a mělo zajímat.
Aerodynamika
Je věda zabývající se tečením vzduchu přes předměty. Někdy se tímto slovem nazývá souhrn vlastností vozu v závislosti na nastavení aerodynamických komponent (aerodynamika vozu byla špatná apod.)
Air box
Vzduchový otvor za jezdcovou hlavou. Tudy se vede vzduch pro vytváření spalovací směsi do motoru.
Aquaplaning
Je efekt, ke kterému dochází na mokré vozovce. Pokud vzorek pneumatiky nestačí odvádět vodu z pod kola, přítomnost vodního filmu způsobí ztrátu kontaktu pneumatiky s vozovkou a auto přestane být ovladatelné.
Concordská dohoda
Je dohoda mezi týmy F1, pořadatelem (FIA) a držitelem marketingových práv. Upravuje procedury a finanční toky ve formuli 1. Je tajná.
Difuzor
Je zadní část vozu, která při jízdě generuje podtlak a tím pádem větší přilnavost vozu na jeho zadní části.
Dohoda o omezení zdrojů (RRA)
Týmy uzavřely Dohodu o omezení zdrojů (anglická zkratka RRA) v roce 2009 a jejím prostřednictvím se chtějí dostat na úroveň nákladů z 90. let, jak požadovaly podmínky míru s FIA. Dohoda omezuje zdroje ve třech hlavních oblastech: aerodynamice, počtu zaměstnanců a externích výdajích.
V oblasti aerodynamiky byl stanoven maximální počet hodin pro aerodynamický tunel a zvlášť maximální objem dat pro CFD (počítačovou dynamiku tekutin). Tým samozřejmě může využít oba nástroje, ale čím víc použije jeden, tím méně může použít druhý.
Na principu spojených nádob fungují i omezení počtu zaměstnanců a externích výdajů. Pokud tým sníží počet zaměstnanců víc, než musí, může utratit víc za externí služby, a opačně. Maximální počet zaměstnanců byl pro rok 2010 stanoven na 350 a pro rok 2011 na 280. Externí výdaje neměly v sezóně 2010 přesáhnout 40 miliónů eur, v sezóně 2011 20 miliónů.
S omezeními jsou samozřejmě spojené také tresty pro případ jejich nedodržení. Ty jsou odstupňované po pěti procentech a promítají se vždy do následujícího roku. To znamená, že pokud tým poruší omezení o méně než pět procent, následující rok bude jeho limit v dané oblasti snížen o pět procent. Pokud například bude zaměstnávat o 7,5 procenta zaměstnanců nad stanovený limit, další rok jich musí mít o 10 procent pod limit. A tak dále.
DRS
Systém pro snížení odporu vzduchu zadního přítlačného křídla. Jezdec pomocí tlačítka v kokpitu sklopí horní díl zadního křídla, což navýší maximální rychlost jeho vozu. Systém je určen pro usnadnění předjíždění a v závodech se smí používat jen na předem vymezených místech a za podmínky, že má jezdec před sebou jiný vůz s náskokem menším než jedna sekunda.
ČTEŠ
Vše o Formuli 1
ActionV této knize najdete vše o historie Formule 1 až po současnost. Najdete zde informace o různých pilotech Formule 1. Touto knihou Vás budou doprovázet barevné, ale také možná černobíle fotografie. Pokud jste milovníkem rychlích Formulí stejně jako já...