Technická pravidla F1

246 4 0
                                    


Formule 1 je svázána přísnými technickými regulemi. Pojďme si zdůraznit alespoň ty nejdůležitější.


  Technická pravidla vydává Mezinárodní automobilová federace. FIA má právo ze závodů vyloučit vozy, jejichž konstrukci považuje za nebezpečnou. Monoposty musí být během závodního víkendu neustále v souladu s pravidly. Pokud má tým nějaké pochybnosti v souvislosti s technickými pravidly, požádá o vyjádření FIA.


1. Definice


  Úvodní článek Technických regulí vymezuje jednotlivé pojmy, jako jsou vůz, karoserie, kolo, závod, hmotnost či například kamera.


3. Karoserie a rozměry


Jedním z účelů třetího článku pravidel je minimalizovat aerodynamické turbulence vznikající při jízdě za vozem. Pravidla určují povolené rozměry vozu a jeho jednotlivých částí.

Dále se tento článek věnuje ohebnosti jednotlivých částí vozu, jsou určeny maximální hodnoty ohnutí či prohnutí, které pravidla tolerují při určité zátěži.

Ve své poslední části třetí článek definuje nastavitelná zadní křídla. Tento systém smějí jezdci používat během závodního víkendu jen na předem vymezených rovinkách. Zvláštní omezení se vztahuje na závod - aby byla nastavitelná zadní křídla využívána jen pro předjíždění, je možné je aktivovat jen ve chvílích, kdy vpředu jedoucí soupeř nebude vzdálen více než jednu sekundu. A to nejdříve po dvou odjetých kolech od startu či restartu závodu.

Všechny ostatní pohyblivé aerodynamické díly, včetně systémů spolutvořených jezdcem (F-potrubí), jsou zakázané. Zakázané jsou také dvojité DRS.


4. Hmotnost


  Vůz musí po celou dobu závodního víkendu vážit minimálně 690 kg. Je pevně stanovené rozložení hmotnosti v poměru min. 314 kg na přední a a min. 369 kg na zadní nápravě. Týmy smějí ve svých vozech používat závaží. Během závodu nesmí být kromě stlačeného plynu (pneumatiky) nic doplňováno. Pokud je třeba vyměnit určité díly, musí vážit stejně jako ty předchozí.


5. Motory a systémy na rekuperaci kinetické energie


Motory formule 1 jsou čtyřtaktní přeplňované šestiválce o objemu 1600 cm3(± 10 cm3). Všechny válce musí mít stejný objem. Otáčky nesmí přesáhnout 15 tisíc za minutu. Úhel rozevření válců musí být 90 stupňů. Minimální hmotnost pohonné jednotky je 145 kg. Může mít jediný výfuk.

ERS (systémy na rekuperaci kinetické energie) mohou mít výkon maximálně 120 kW. Úložiště energie musí mít hmotnost 20 až 25 kg.

Pravidla dále určují díly motoru, které je možné vyměnit, aniž by došlo k porušení Sportovních regulí.


6. Palivový systém


  Pravidla určují rozměry a ostatní náležitosti palivové nádrže. Vzhledem k zákazu tankování jsou dnes nádrže větší než dřív. Palivo tankované do vozu nesmí být o více než 10 stupňů Celsia chladnější, než je teplota vzduchu. Kdykoliv během závodního víkendu musí být v nádrži vozu k dispozici alespoň jeden litr paliva pro účely jeho prověření ze strany FIA.

Vše o Formuli 1Kde žijí příběhy. Začni objevovat