Part 13: The Decision

1.2K 122 36
                                    

Hujung minggu memberi peluang kepada mereka semua untuk sama-sama bersarapan di beranda. Rick sudah mengingatkan semua untuk berkumpul bersama pagi itu.

Corra juga muncul dengan teman lelakinya, Richard yang kelihatan agak pemalu. Bagaimanapun Kevin yang peramah sentiasa dapat menghidupkan suasana.

Bibik dan Elina yang sibuk menyediakan makanan dibantu Corra yang meninggalkan Richard menjadi mangsa buli Rick dan yang lainnya. Seperti biasa Eric akan bermain dengan lensa cameranya.

Eric nampak Sutina, tu tondu sangul rambutnya tinggi-tinggi, sedikit serabut diatas (messy bun) atau mungkin bayi nakal itu yang buat beberapa helai rambut tu sumandak jatuh di siring telinganya. Tu baby peluk Sutina,  kasi main-main tu rambut dan sembunyi di leher Sutina. Eric tiba-tiba ni cemburu sama baby Ryan.

"Teganya tu budak... "

Eric telan ludahnya, tiup jarinya yang berbalut handyplus. Ada luka kecil yang mengeluarkan hampir seluruh darah dalam badannya tadi. Nasib baik ada Arra yang membantunya sambil mengejek. Anu... ba dia kalah malu minta tolong si Sutina sama Si Bibik di dapur tadi. Dia ingat juga Arra ejek dia tadi.

Arra : Got Goku tattoo but fear of blood. (amaaa broken laut dalam)

Eric kasi limpas saja tu ejekan adiknya. Bayangkan kalau dia sampai pengsan kehabisan darah. Oh Eric mengalah.

Dia ambil gambar Sutina curi-curi dari belakang. Dan tertanya-tanya apakah tu tondu marah dia? Eric tidak pasti, dia tidak mahu Sutina jatuh cinta padanya secepat itu... Oh tidak sama sekali.

Bayangan tu tondu mendesah, memegang kepalanya untuk kekal memberikan ciuman hangat membuat Eric menghela nafas panjang, menyandar di dinding rumah sambil pura-pura memeriksa cameranya. Seterusnya mengambil tempat duduk disebelah Kevin.

Rick : OK everyone, breakfast is ready to eat. And before that, come lets pray. " Thank you God for the sufficiency and sustenance you give. Bless those who have prepared and bless this food to be a healthy meal. All this we ask only in the name of Jesus Christ. Amen.

Sutina memandang Eric setelah mengucapkan Amen dan Eric memandangnya kembali agak lama.

Rick : Let's eat.

Mereka semua makan dengan gembira. Tidak lama kemudian muncul lagi seorang sepupu mereka yang dipanggil Julian dan tunangannya Suzan yang bertubuh comel. Suasana semakin  meriah dengan perkumpulan itu.

Kelihatan Rick buat video call dengan ibu dan bapanya yang berada di Greece. Rick berjaya melaksanakan tugasnya setakat ini sebagai ketua keluarga menggantikan Sir Andrew yang sekarang ini sedang bercuti.

Sedang semuanya duduk makan di meja, Julian berdiri mengetuk gelasnya dengan sudu dan mengumumkan...

Julian : Me and Suzan will get married next month.

Dan diberikan tepukan gemuruh. Satu-satu mereka membuat pengumuman dan membuat Sutina makin gelisah sahaja. Seterusnya giliran Kevin.

Kevin : Thank you all, actually I meet my dream girl. I want to propose her...

Semua yang hadir berdiam diri dan mulai meneka-neka. Kevin mengangkat gelasnya

Kevin : But I'm not fit for her. Kesian... for Rick and family thank you.

Kevin memang menghidupkan suasana. Bila tiba giliran Eric dia tidak menyatakan apa-apa selain menjulang gelasnya sahaja.

Kevin : Eric, do you want tell us about your dream girl?

Eric menggeleng kepala, menjulang gelasnya sambil tersenyum dan tanpa memandang Sutina pun.

Kevin : Come on bro.

KEEPER S2Where stories live. Discover now