Part 21: The River

1.2K 138 14
                                    

"Tuntul....!"

Sutina menggaru kepalanya yang tidak gatal, mamanya buat permintaan luar biasa. Orang Tuan itu duduk di beranda rumah dengan ankle kaki kanannya yang bengkak terseliuh.

Mama : Eya Tuntul, siput sungai, warna hitam itu ba.

Sutina : Doi dogo ma, jauh ba itu. Tiada kawan sya...

Eric : Tuntul... siput sungai. I like that,  don't worry we can use my car.

Sutina menggelengkan kepalanya, tentu Eric ingat boleh bawa kereta ke sana. Semangat saja dia tukar  seluar khaki panjangnya sama seluar pendek.

Mama : Nokuro mala tu mongurang putih tomod I Eric lo? (Kenapa pula Eric suka berbahasa asing?)

Sutina biarkan soalan mamanya gantung. Dia tukar pakaian kepada t.shirt dan seluar track. Eric sudah dibawah menuju kereta. Tetapi menukar haluan mengikut Sutina yang menghulurkan barait (raga@bakul dari rotan atau buluh).

Sutina : Tukar tu selipar ko sama ini.

Eric mengernyit melihat sepasang kasut warna hitam yang Sutina hulurkan, tondu itu juga memakai kasut yang sama. Dan entah dari mana dia pakaian kemeja lusuh dan Sirung (sejenis topi dari bambu). Cantik tu tondu. Puas ditawarkan untuk pakai kemeja dan topi Eric menolak.

Perjalanan rupanya tidak memerlukan kereta tetapi mengikuti sebuah lorong di belakang rumah Sutina, menyusuri sungai sehingga sampai suatu tempat yang berbatu dan tempat itu sangat menarik. Eric mulanya sibuk menolong Sutina memungut siput Tuntul tapi dia kurang mahir memilih sebaliknya mandi-manda sambil mengiring Sutina.

Tambahan pula tangan dan kakinya mula dikerumuni nyamuk. Alasan si Eric berendam menghalang nyamuk kononnya. Padahal dia sibuk mandi dan menganggu Sutina.

Eric : Wheuuu... it's cool, want join me?

Sutina menjeling tajam menunjukkan siput ditangannya, sementara Eric tersengih mengekori dari dalam air.

Sutina : Pigi ko sana, bukan pandai tolong sibuk mintolop! (menyelam) Esh...

Tu tondu berdiri menghadap Eric sambil bercekek pinggang. Eric menjauh sedikit, dan Sutina menunjukkan arah yang lebih jauh. Eric akhirnya berdiri menjauhi Sutina. Dia berdiri, memerhati kawasan cetek, berbatu-batu dan banyak anak ikan berenang. Eric tertarik dam mula menyusuri sungai itu ke arah hulu.

Sementara Sutina masih mencari siput yang lebih besar dan gemuk-gemuk.

"Isut... Psssstttt... psssstttt Isut oi..."

Sutina perasaan namanya dipanggil. Dia menegakkan badan dan melihat sekeliling. Tiada siapa kelihatan, Sutina melupakan gangguan itu, mungkin cuma bayangannya.

Tidak lama kemudian dia mendengar suara kocakan air sepertinya seseorang berjalan menghampirinya. Sutina tersenyum, Eric sudah pasti bosan mengejar anak-anak ikan dan kembali lagi untuk menganggunya

Sutina : Sudah kau pua...

Kata-katanya terhenti, didepannya bukan lah Eric yang diharapkan melainkan seorang lelaki! Lelaki yang sudah dia kecewakan, dia tolak mentah-mentah dan penyebab dia sengaja tidak menolak sewaktu ketua kampung menghawinkannya dengan Eric dahulu. Sedangkan Eric terperangkap.

Kusai itu meludah ke sungai, di celah-celah batu yang ditengelami air sungai. Dia tersenyum lagi sambil terus mengigit ranting kayu sebesar batang mancis yang dia guna sebagai pencungkil gigi. Giginya kuning, berkarat dan tersengih sambil menghampiri Sutina.

John : Enjoy betul tu laki kau mandi Isut. Sana sarayo bawang minpoju (Di hulu sungai, menyelam).

Sutina sedikit terkejut, begitu jauh Eric menjauh darinya. Dia tidak bermaksud sampai beratus meter ke hulu sungai menghalau Eric menjauh tadinya. Tapi kusai bandar itu sibuk mengejar ikan sedangkan dia berhadapan dengan masalah.

KEEPER S2Where stories live. Discover now