Part 16: Confession

1.1K 137 23
                                    

Elina merenung Eric yang masih melopong di hadapannya. Bibirnya bergerak-gerak macam ada yang mau dicakap tapi endak ada satu pun yang keluar. Bikin panasaran atau Elina tuli.

Elina : Yes, why Eric?

Eric mula menggaru bawah telinganya yang macam gatal. Dia telan air liur dan mengatur nafasnya supaya tenang menjawap. Ya hanya Elina, iparnya itu boleh dipercayai...

Rick : Did I miss something?

Semangat Eric tiba-tiba melayang, Rick yang baru mandi bergabung bersama mereka. Eric cuba menguasai dirinya, antara Sutina dan maruahnya yang setakat ini berada pada tempat terbaik.

Rick mengambil tempat di sebelah isterinya, Elina dan baby Ryan. Bayi berusia lima bulan itu juga sedang melotot kearahnya, seolah sudah berpakat dengan kedua ibu bapanya.

Elina : Go ahead Eric, tell us.

Rick mengangguk menyemangati Eric. Eric mengigit bahagian dalam bibirnya, dia perlu mengkhabarkan pada mereka. Eric tunduk kemudian mendongak dengan menampilkan wajah terpaksa, sangat terpaksa, memandang abangnya dan Elina bergantian kemudian berkata...

Eric : We are husband and wife.

Rick : Oooh... Ooh... Sh*t Eric! Ooh...

Elina ketawa sambil menjeling tajam kearah Eric. Tawa dengan nada mengejek sebenarnya. Eric tidak berani menantang sorotan mata Elina. Sementara Rick masih mencari udara untuk memulihkan rasa keterkejutannya.

Rick berdiri ia berpendapat itu satu kejutan yang sangat... mengejutkan. Kedua tangannya memegang kepala dan cuba berputar ke belakang sofa meredakan degup jantung. Eric tunduk lagi membiarkan suasana hening agak lama sehingga baby Ryan mula bersuara dan membuat mereka kembali ke bumi semula.

Kali ini Rick duduk di sofa tempat duduk tunggal, jauh sedikit dari Elina dan baby Ryan. Dia perlu menggunakan kebijaksanaannya.

Rick : You know about this dear?

Rick menoleh kearah Elina yang sedari tadi tenang sahaja dengan berita itu. Tiada tanda ia terkejut dengan pengakuan Eric.

Elina : Tina told me just before she leaving.

Rick : And why on earth you don't tell me.

Elina : Typical man... after what Eric did to Tina? My answer is NO!

Mulut Eric terbuka membentuk "O" besar dengan sorot mata kurang setuju dengan pernyataan Elina.

Elina : And you, (tunjuk muka Eric) such an... Ya you know what I mean Eric.

Eric : I do all that to... prevent her from falling in love with me.

Elina : Liar!

Rick : Wo... o... what do you mean actually Eric?

Rick agak kebingungan, dia tidak mengesaki ada cerita disebalik kehadiran Tina.

Eric : Okay fine...(tangan terangkat macam kena suruh "hans up, if not I'll shoot you)

Writer punya imagine ja tu sambil-sambil tiup 2 jari- pistol tangan.

Eric : I'm falling in love with that girl, I love Tina.

Elina : A-ha... nah you see, typical man. And you also Rick (tidak pasal-pasal terlibat pula)

Elina nampak geriggitan pula pada kedua beradik itu. Jawapan Elina yang buat Rick ternganga. Istrinya tidak pernah marah begitu selama ini. Malahan Elina bergesa berdiri, mengendong baby Ryan dan menuju ke bilik mereka.

Rick dan Eric berpandangan. Rick kelihatan tenang tetapi Eric diselubungi perasaan sungguh bersalah.

Rick : This is serious man. Now tell me...

KEEPER S2Where stories live. Discover now