Part 14: She's Leaving

1.1K 125 19
                                    

Elina paling awal duduk di kerusi meja makan menghadap hidangan sarapan pagi berupa Mee Sup KB. Campin sudah si Bibik bikin tu hidangan, sebelum Rick bersaudara lahir dia sudah berkerja dengan keluarga Sir Andrew. Jadi makanan-makanan tempatan di Sabah ini memang sedap dia bikin. Kamu sebut saja apa...

"Poingkaa..."

Bilang Kevin sama Bibik yang senyum-senyum sambil tambah sup si Angkol John yang turut serta bersarapan.

Rick : Ahh... Eric, breakfast.

Rick mempelawa Eric yang muncul belakang. Matanya masih merah, kogutan. Eric menggulung lengan kemejanya. Dia tengok siapa-siapa yang ada di meja makan. Kemudian dia ambil keputusan duduk sebelah si Scot sama Kevin.

Eric : Bik can I have Tomyam Soup?

Bibik : Habis.

Eric : Meggie Laksa?

Katanya sambil angkat keningnya. Sengaja memancing rasa kasihan si Bibik.

Bibik : Pun habis.

Eric : What...

Bibik : Kau kogutan, sendiri tanggung. Makan apa yang ada.

Permintaan Eric tidak dilayan Bibik. Mogok si Bibik sama Eric hari ini atas sebab-sebab yang tidak boleh dinyatakan.

Eric meringis dia silik si Bibik tapi tu perempuan berumur endak mau tengok ni. Tiba-tiba Eric rindu mummy bila kena buli begini.

Rick : Eat the Mee Soup Eric.

Lambat-lambat Eric menyenduk, meletakkan semua dalam mangkuk sama tuang sup yang berkepul-kepul. Macam susah betul dia bikin ni.

Eric : Tina... give me some fresh orange.

Eric memandang kearah Bibik, kerusi di sebelah Bibik kosong. Eric mengangkat keningnya.

Eric : Where is Tina?

Kevin yang dipandang mengangkat bahunya tanda tidak tahu. Yang lain turut diam melainkan Rick yang mengikuti pandangan Eric ke kerusi kosong dekat si Bibik.

Rick : Yes where she is?  I'm never see her since yesterday.

Mee yang sedang diikunyah Eric tiba-tiba ni terasa tawar melampau. Eric mencapai kicap dan tuang balik-balik dalam meenya. Pertanyaan Rick pun gantung tiada yang menjawap.

Kevin yang sibuk memberitahu Rick yang dia sama Scot mahu pulang hari ini pun limpas saja ditelinganya. Eric endak berminat  dia mau tengok Sutina di biliknya tapi dia malu kedapatan. Si Kevin silik-silik dia macam dia tahu masalahnya. Berlagak saja itu bilang Eric.

Oh Kevin sama Scot mau pulang bagus lah. Diorang menganggu saja dan Sutina macam suka Kevin pun bikin pening si Eric. Eric telan-telan saja mee nya, dia mau cepat-cepat pergi dari sini.

Benci dia bila banyak yang tengok dia macam dia ada salah ni. Pasal si Sutina, dia akan jumpa tu tondu petang nanti. Sebelumnya Eric sedang merangka hal-hal yang perlu dia nasihatkan tu tondu. Sebabnya dia telah engkar... eya ENGKAR.

Eric hidupkan engine kereta, dia biar sekajap kasi panas engine dulu. Sementara itu dia tengok tingkap bilik Sutina masih tertutup rapat. Tu tondu pandai lambat bangun suda... A-ha mau masuk list tu untuk kasi slow talk sama tu tondu ni petang. Nah jaga ko sana Sutina setiap kelemahan ko sya catit mulai sekarang!

Eric tersenyum jahat, pastinya dia akan ajar Sutina cukup-cukup. Eric ingat macam mana kalau bibir pink itu dicium, reaksi bila lehernya kena jilat dan girrrr...  Eric tekan minyak meninggalkan rumah menuju pejabat.

Elina menggeleng kepalanya sambil melihat kereta Eric yang menghilang di selekoh depan gate.

Rick : Anything?

KEEPER S2Where stories live. Discover now