Eric memerlukan sesuatu untuk menyejukkan hatinya. Entah kenapa kalau melihat Sutina saja hatinya tidak tenang. Asal nampak mesti marah. Asal marah nampak Sutina!
Eric sedang membuka botol Coca Cola dan meminumnya saat Elina masuk ke dapur dan mata mereka bertentangan. Eric tersenyum hilang rasa marah dan geramnya seketika. Wajah iparnya Elina cukup mendamaikan dan menenangkan.
Senyuman lebar menghiasi bibir Eric. Mata mereka bertentangan dan Elina berkata.
Elina : Are you sure you hate that girl much Eric?
Pertanyaan yang tidak dijangka itu dilontarkan kepada Eric yang tiba-tiba lupa bahawa sebentar tadi senyumnya begitu lebar. Dan sekarang keningnya hampir bertaut dan senyum lebar itu sirna.
Eric : Owh...?
Elina : Be careful with you feeling.
Katanya sambil mengambil dua botol minuman sejuk dan membuat Eric terpinga-pinga. Apakah tondu itu melihat sesuatu dan terlalu jelas dalam dirinya? Eric meringis. Mungkin dia befikir terlalu advance padahal Elina tidak bermaksud apa-apa.
* * *
Berberapa hari kemudian kedua ibubapa Rick sekeluarga bertolak ke Greece setelah menunda perjalanan mereka berbulan-bulan. Niat itu diutarakan kedua ibubapa mereka semalam dan hari ini mereka semua dalam perjalanan ke KKIA mengiring keberangkatan ke Greece.
Eric menjadi pemandu kepada kedua ibubapanya termasuk Corra dan Arra adik bongsu mereka yang tidak berhenti menangis dari tadi.
Mrs Ericka : Stop crying girl.
Arra tidak dapat membalas kata-kata mummynya sibuk dengan tangisan sambil duduk diantara mummy daddynya. Corra duduk disebelah Eric yang memandu kereta ke airport.
Sir Andrew : Eric take care you sister while we not here.
Eric : Yes sir.
Mrs Ericka : I thought Tina is a nice girl. Help her to find a better job if she stops as a babysitter.
Sir Andrew : Ya I like that girl to.
Eric menelan ludahnya, entah kenapa nama tu tondu menjadi perbahasan kedua ibu bapanya. Hairan juga...
Corra : Ya mom, she a nice girl. I like her to. Do you like her Eric?
Eric : Hee... We almost arrive.
Pertanyaan Corra dimatikan Eric dengan pemberitahua itu dan membuat Arra berusaha menghentikan tangisannya bila mummy mengatakan Arra memalukan diri sendiri kalau terus menangis.
Hampir sejam mereka di airport mengiring keberangkatan kedua ibubapa mereka. Eric berada hampir dengan daddynya begitu juga Rick yang terpaksa menerima pelbagai pesanan si Daddy sebelum berangkat.
Eric sebenarnya antara mendengar dan tidak sahaja ketika matanya balik-balik mencari kelibat Sutina yang tiba-tiba menghilang bersama baby Ryan ketika daddy mereka sibuk berpesan.
Sir Andrew : Rick, Eric I hope you two can manage all while I'm not here. Bye son...
Daddy hug Rick dan Eric begitu juga Corra, Arra, Elina juga baby Ryan yang tiba-tiba muncul lagi bersama Sutina. Mummy hug Sutina juga... Eric melihat itu dari sudut matanya. Pelbagai perasaan menyerbu minda Eric tapi dia perlu abaikan itu.
Dalam kesibukan itu Eric menghampiri Sutina secara tidak ketara.
Eric : Where you just go Tina?
Sutina tersenyum samar, Eric memanggil namanya Tina. Perasaan itu sama seperti mendapat pelukan.
Sutina : Sini-sini saja ba, sana tu bawa baby Ryan tengok gambar gobuk.
YOU ARE READING
KEEPER S2
Fiksi UmumEric Abram Andrew terperangkap dan menderita kerana mencintai wanita yang salah dan membuatnya membenci perkahwinan. Dia berusaha menjadi seperti Rick, abangnya untuk memenangi hati kakak iparnya Elina dan dia gagal. Eric berubah, menolak untuk ber...