Sedar tak sedar sudah lama juga aku menjadi sebahagian daripada keluarga tan sri razak. Macam macam perkara yang aku sudah lalui sepanjang berada di sini. Semua ni takdir tuhan yang aku tak kan pernah sangka akan berlaku.
Aku kerling jam dinding yang tergantung. Baru pukul 6:30 pagi, malas nak turun awal sangat ke bawah. Rasanya semua orang pun belum bangun lagi.
Kebetulan harini aku tiada kelas dan harini pun hujung minggu. Memang rasanya hujung minggu ni dah ditetapkan untuk hari bermalas malasan sedunia kot? Rasa malas nak mandi, nak makan even nak bangun pun rasa macam haih berat sungguh.
Tapi, kesian pula mak kiah siapkan sarapan pagi sorang sorang. Ingat sikit myra kau tu menumpang je. Bisik hati aku.
Aku bangun dari katil dan menyarung tudung bawal sebelum turun ke bawah. Pintu kamar aku tutup perlahan. Sunyi je keadaan rumah. Masing masing tengah diulit mimpi mungkin.
Aku melangkah menuruni anak tangga. Dari situ aku dah dengar bunyi orang memasak dari dapur. Riuh bunyinya. Kan dah kata mak kiah tengah sibuk sediakan sarapan .
Rasa nak kejutkan mak kiah la hehe.
"Mak kiah masak apa tu ? " jerit aku dengan kuat namun mulut ku terkunci seketika saat pandangan mataku jatuh ke arah gerangan yang sedang memasak elok memakai apron. Lelaki itu siap memakai kemeja pejabatnya cuma masih tidak dibutang sepenuhnya. Tangannya juga dilipat tinggi.
"Mak kiah cuti harini, tak berapa sihat sangat " jelas dia tanpa aku pinta. Dia juga masih leka menggaul sesuatu dalam kuali.
Aku cuma mengangguk faham dan mengambil tempat disebelahnya. Ikut memerhati dan juga ada niat hendak menolong.
"Nak saya tolong apa apa tak? Potong bawang ke apa ke ? " soalku.
Dia menggeleng perlahan. " tak payah la, rasanya lagi bagus tolong tengok dan diam je kot dah cukup " selamba danial hakim membalas. Bukan apa kalau dia tengah memasak memang tak suka ada orang kat sebelah lagi lagi perempuan , rasa berdebar.
Aku akur. " err ok..kalau macam tu saya tolong sediakan pinggan semua ya ? " cukup aku bercakap walau pun ditegah. Cepat aku bertindak sebelum dia halang lagi. Segan pula rasanya bila dia yang sibuk memasak padahal aku ni perempuan kot? Buat malu je la kau ni myra.
Aku sediakan pinggan dan cawan untuk diletakkan di atas meja. Aku lihat satu teko air kopi dan teh juga siap dibancuh. Agaknya jam berapa dia bangun? Hampir semuanya siap disediakan. Kagum jugalah bila ada lelaki yang tahu pasal kerja kerja rumah ni.
"Pandai juga kan awak memasak? Skill padu macam tukang masak profesional " ujarku tiba tiba lebih kepada menggumam sewaktu dia mengangkat semangkuk bihun menuju ke arah ku. Apron masih tersemat di pinggang. Tak ke macho gayanya tu.
"Jangan cakap benda yang aku dah tahu..aku ni mudah bosan orangnya "
Cewah! Belagak betul bunyinya tu. Aku mencebik bibir.
"Awak pakai smart macam ni nak pergi mana? Hari minggu macam ni pun nak pergi kerja juga ke ? Workaholic semacam "
Danial mendecit perlahan. Sibuk. "None of your business "
Papa dan mama turun beringin ke dapur. Aku lihat papa sibuk menjinjing beg bagasi lalu di kedua belah tangannya. Mama juga sudah bersiap seperti hendak ke luar ke sesuatu tempat.
"Mama dengan papa nak pergi mana dengan bagasi bagai ni ? " soalku hairan.
Mama memandang ku dengan dahi berkerut. "Laa, papa tak cakap ke ? "
Sudah aku pula yang disoal balik.
"Irish kan abang dah cakap semalam, papa dengan mama nak pergi oustation beberapa hari dekat langkawi...cepat betul lupa la adik abang ni " ujar danial hakim lalu digosok perlahan kepalaku. Menunjukkan kemesraan.
Mama yang melihat aksi kami tersenyum senang. " sudah tu, mari kita sarapan..flight mama dengan papa awal pagi ni "
Aku yang masih bingung sekadar mengikuti mama. Ku lihat papa juga datang dan melabuhkan punggung di meja makan. Danial hakim juga sudah siap memakai tie dan blazernya .
"Err nanti mama dengan papa pergi outstation berapa hari ? Lama tak ? " aku risau sebenarnya ni.
Papa meneguk secawan air kopi. " seminggu ..kenapa ? " ujar papa.
Wajahku pucat lesi. Ha! Sudah. Mak kiah cuti. Janganlah aku kena tinggal berduaan dengan lelaki dalam rumah. Bahaya kot.
Tiba tiba aku dapat idea. Mujur ada dahlia. Tapi aku belum minta persetujuaan dia lagi. Pandai pandai lah aku nanti. Kaulah penyelamat aku!
"Irish nak minta izin untuk tinggal kat rumah kawan irish selama papa dengan mama tak de nanti .. boleh ? "
Mama memandang ku hairan. "Apa pula nak tinggal rumah kawannya.. abang kimm kan ada dekat rumah..biar dia jaga irish , boleh kan kimm ? " ujar mama tanpa rasa bersalah.
Danial hakim menayang riak wajah selamba. Dia ni tak de rasa berdosa ke macam mana?
"Boleh je apa salahnya, lagipun irish kan dah besar ..bukan susah sangat kimm nak handle" bukan main ceria lagi wajah dia masa cakap macam tu. Ada hati nak jaga aku? Jangan terbalik nanti sudah lah.
Kau ni irish memang ego kan! Kau sebenarnya cemburu sebab dia memang boleh jaga kau sebenarnya, pandai masak lagi tu kan?
Ciss, diam lah innerself ku!
"Kenapa diam aje ni? Mama dengan papa pergi tak lama la sayang..we promise untuk balik as soon as possible ok ? "
Aku tersenyum hambar. Bukan pasal tu la buat irish sedih maa. Irish takut kena buli dengan anak harimau mama yang seorang tu.
"Kimm pergi pukul berapa nanti ni ? " soal papa.
"Sekejap lagi gerak dah "
Papa mengangguk faham. Pandangan matanya beralih ke arahku pula. " irish ok tinggal seorang ni ? Abang kimm nak keluar kejap lagi jumpa client dia..ataupun kimm bawa la irish sekali boleh ? " pelawa papa melulu. Buatkan mata aku membulat lagi. Pandai pandai saja tau papa ni buat keputusan.
Mama seperti biasa mengangguk tanda menyokong. Dua orang ni memang saling sapot menyapot antara satu sama lain. Padanlah jadi suami isteri.
"Boleh juga tu, lagipun kimm ingat memang nak bawa irish jalan jalan harini .. sian adik abang sunyi nanti " cepat saja tahi telinga mencair dengan suara acah acah caring dia tu.
Aku membalas pandangan matanya dengan jelingan yang hanya aku dan dia saja faham. Sekaligus menyatakan maksud
Kau jangan nak acah baik sangat boleh?
Aku dengan dia kalau bab macam ni memang ada telepati.
"Comel betul irish ni .. buat abang kimm rasa nak cium cium je haha "
Macam syaitan je perangai dia ni. Agak agaklah nak bergurau pun. Belum sempat kau cium pipi kau jadi sasaran kena penampar berbisa aku ni.
YOU ARE READING
Lelaki Pinjaman Tuhan
General FictionKARYA 1 -by Twinklemashy Kehadiran lelaki itu dalam hidupku ibarat cahaya, menerangi kegelapan dan kesedihanku dibawa pergi seperti angin lalu tak kunjung tiba, dia pinjaman tuhan buatku. -Danial Hakim- sebaris nama yang tidak pernah aku fikirkan ak...