BAB 16 : Kecelaruan

186 9 1
                                    

Suasana di dalam perpustakaan aku kerling sejenak. Masing masing tayang wajah struggle memandangkan ada test minggu hadapan. Tak terkecuali wajah kesayanganku, Dahlia.

Dan ya, harini mama dengan papa pun balik daripada oustation jadi tak usah aku risau lagi tentang lelaki gila tu kan? Pagi tadi pun aku terpaksa naik dengan dia. Dah la bawa kereta tu lambat macam siput! Nasib baik aku sampai cukup masa sebelum pensyarah sampai. Ada lah dalam 5 minit begitu.

" irish... , dengar tak ?" Rungut Dahlia.

Aku memandang nya sekilas. " ha dengar apa? " blur.

Dahlia mengembungkan pipi kurusnya tu. Sebal benaran sama ini anak!

" punyalah penat mulut comel saya ni berkata kata .. awak boleh mengelamun pula kan ?"

Aku cuma tersengih. Maafkan lah kawan mu ini ya.

" ok lah, maaf.. saya tak buat lagi dah " tuturku ikhlas.

Dahlia masih membatukan diri berpura pura tidak mendengar . Merajuk lagi.

Aku gapai jemarinya di atas meja, mengusap dengan lembut sekali pakej tayang senyuman manis aku yang mampu memecahkan pembuluh darah manusia.

Hiperbola benar ya cara aku menghuraikan huhu.

"Liaaaa sorry.... tak sengaja " pujukku lagi tanpa mengenal erti putus asa.

Aku nampak bibir dahlia menarik senyuman sedikit. Yes! Hampir berjaya.

" ok saya maafkan... tapi dengan satu syarat "

Senyumku yang baru terlakar dibibir mati kembali.

" baiklah... apa syaratnya tuan puteri? "

"Emmm, is that really he is your brother ? , dah lama saya nak tanya soalan ni " soal dahlia .

Aku terkedu seketika. Memang obvious sangat ke aku dengan dia ni bukan adik beradik? Tak kot rasanya. Akhirnya aku mengangguk saja , risau kalau cakap lebih lebih tak tahu nak auta apa lagi.

" ooo i see, dia dah berpunya ke ? "

Tersedak aku sekejap. Dah kenapa tiba tiba saja jadi begini? Hati aku rasa menyampah tiba tiba bila orang sibuk tanya pasal abang aku. Bukan sebab cemburu tapi dah kenapa nak usha abang orang bagai ?

Excuse me, abang ke ?

Ok fine! Innerself menang lah kali ni.

Ada ubi ada batas,
Ada hari aku memang aku balas berdas berdas.

Ok done pantun!

"Kenapa tanya ? Suka dia eh " rasanya macam benar saja telahan aku bila muka si dahlia terus jadi merah.

" ehh tak, bukan macam tu... tapi haritu kan.. hmmm segan pula saya nak cerita kat awak, nanti awak cakap saya ni menggatal pulak " ceh, padahal daripada awal kau buka mulut aku dah cop kau ni cuba nak menggatal.

" ala saya tak suka orang cerita sekerat jalan " rungutku perlahan. Lebih kepada nak korek cerita sebenarnya.

Dahlia menarik nafas perlahan, nampak macam gemuruh.

"Haritu masa saya datang rumah awak sebab nak fetch awak, abang awak lah yang sambut kedatangan saya.. dia suruh saya sarapan juga tau! Sedap sungguh masakan dia tu buat saya termimpi mimpi sampai sekarang, untunglah awak dapat abang sempurna macam tu ... kan bagus kalau saya dapat rasa kasih sayang seorang abang juga " sayu nada suara dahlia meruntun hati aku. Aku faham kenapa dia excited semacam bila abang aku layan dia macam tu. Sudahlah dia berseorangan di kota kuala lumpur ini. Daripada siapa lagi harus dia menumpang kasih sayang kan?

Lelaki Pinjaman TuhanWhere stories live. Discover now