"Mak, kami pergi dulu eh?" Kata aku menarik pintu rumah.
Mak muncul sambil mengelap tangan yang basah pada apronnya. "Yelah, bawak kereta baik-baik."
"Yelah, mak. Taehyung ah, cium halmeoni dulu." Kata aku menolak perlahan belakang Taehyung.
Taehyung berjalan terkedek-kedek mendekati mak dan memeluk kaki mak. Mak tersenyum dan menggosok rambut Taehyung. "Alelele, kiutnya. Nanti datang sini lagi tau." Taehyung mendongak memandang mak dan terus tersenyum petak.
"Haa, jom cepat. Nanti yang lain datang, susah pulak." Kata aku. Taehyung melepaskkan mak dan memegang tangan aku.
"Bye Jungkook." Mak mencubit lembut pipi gebu Jungkook yang sedang mengunyah rambut aku. Jungkook tergelak kecil.
Kemudian, kami mendekati kereta. Aku terus memandu untuk pergi ke rumah lama semula. Risau jugak yang lain datang nanti kalau aku tak ada untuk menyambut mereka.
•••
"Noonaaa!! Toongew hyung pukul Hoseok!!" Jerit Hoseok dan terus memeluk kaki aku.
"Noonaa!! Taetae dengan Imin tengah gaduh!!"
"Noona lapar laa!"
"Noonaa!!"
"Noonaa!!"
"Noooooonnnnnaaaaa!!!"
Kepala aku mula terasa berat. Kejap kat sini, kejap kat sana. Alahaii anak-anak oii..aku segera meleraikan pergaduhan Jimin dan Taehyung yang berebut siaran televisyen.
Kemudian, aku beralih pula pada Hoseok. "Yoongi ah! Jangan buli Hoseok la!" Marah aku. Tapi Yoongi hanya menjeling dan terus tidur. Siapa suruh ganggu dia tidur sangat kan?
Aku uruskan Seokjin yang lapar. Kau makan la Seokjin oi. Asalkan kau tak tercekik sudah.
"Yoonji aku dah sampai ni hah." Aku menoleh ke arah pintu utama. Sehun melangkah masuk sambil tersenyum.
"Yeayy!! Hyung !!" Namjoon berlari ke arah Sehun.
"Atok!! Atok!! Atok dah sampai!" Taehyung pula melompat dan mendekatinya juga setelah mengetuk kepala Jimin dengan remote control.
"Hye pakcik muka hodoh." Seokjin dengan selambanya mengangkat tangan.
Aku tergelak kecil. "Hah, lambatnya kau sampai."
"Sorrylah. Jalan jem tadi." Kata Sehun sambil menarik pipi Seokjin. Hah, kutuk aku tadi kan.
"Baguslah. Tolong aku uruskan budak-budak ni jap. Aku nak mandikan Jungkook." Kata aku lalu mendukung Jungkook yang sedang merangkak masuk ke bawah almari.
"Yelah.."
Aku melangkah masuk ke dalam bilik bersama Jungkook dan mula menanggalkan bajunya. Pampers lama dibuang lalu aku membalutnya dengan kain tuala dan melangkah masuk ke dalam bilik air.
Aku terus memandikan Jungkook.
Tok! Tok! Tok!
Sedang leka aku bermain dengan Jungkook, seseorang mengetuk pintu bilik air. Tanpa sempat aku mempelawanya masuk, dia sudah melangkah masuk terlebih dahulu.
"Erm? Kenapa Jimin cari noona?" Tanya aku memandangnya yang melangkah lembik ke arah aku.
Jimin tidak menjawab dan terus berdiri di sebelah aku. "Jimin? Jimin okay ke?" Tanya aku.
Jungkook pun sudah tidak bersuara dan memandang abang tak diiktirafnya.
"Noona...Imin takut." Katanya perlahan.
Aku tersentak. "Takut? Takut apa?"
Tsk..tsk..
Bahu Jimin mula terhinjut. Dia menggosok mata.
"Imin sedih sebab maksu dah nak pergi. Maksu kata, dia kena sambung belajar kat luar negara. Imin nak ikut dia..tapi dia tak bagi..." Jimin terus menangis.
Aku terdiam. Perlahan-lahan aku mengelap tangan pada baju dan memeluknya.
"Eomma Jimin adakan? Jimin duduk la dengan eomma Jimin?" Aku cuba menujuk.
"Tak nak! Eomma tak penah nak perdulikan Imin. Imin tak suka. Appa pun selalu tak ada kat rumah sebab sibuk."
"Jimin, eomma Jimin sayang kat Jimin la. Tengok hari tu dia datang nak jemput Jimin."
"Tipu! Eomma tak pernah ada masa untuk Imin! Eomma selalu lebihkan adik Imin! Imin tak suka!" Jimin membentak.
Aku terus memegang wajahnya memaksa dia untuk memandang aku.
"Jimin...baby mestilah kena bagi perhatian lebih. Sama jugak macam Jimin dulu. Masa Jimin baby, eomma Jimin jaga Jimin sangat-sangat. Tengok macam Jungkook, noona tak boleh biar dia sorang-sorang." Kami pandang Jungkook yang sedang memandang kami dengan mata bulatnya.
"Kenapa?"
"Sebab, Jungkook kecik lagi. Dia perlukan bantuan orang. Dia tak tahu apa-apa. Kalau biar, boleh bahayakan dia. Tengok macam Jimin, Jimin tau kan pisau tu bahaya?"
Jimin mengangguk.
"Haa, Jungkook tak tahu. Nanti kalau dia terhiris tangan dia macam mana? Kan bahaya? Lagipun, Jungkook tak boleh berjalan lagi. Jimin dah boleh berjalan."
Jimin tidak memberi sebarang respon.
"Jadi, Jimin kena sabar dulu. Sebab nanti, lepas adik Jimin lahir..Jimin boleh main dengan dia. Haa, mesti best ada kawan. Kan? Jimin senyumlah. Noona jaga Jimin okay?" Aku mengusutkan rambutnya.
Perlahan-lahan dia tersenyum kecil. "Haa, macam ni la Jimin, noona!"
Tok tok!
Kami berdua menoleh ke arah pintu.
YOU ARE READING
my seven babies ⚜ bts
Umorismo(cerita ni tak ada hala tuju) Bila kau kena jaga tujuh baby lelaki. Alasannya sebab kau kena cari kerja atau kau akan kahwin. Kau tak nak lagi wehh..tak sedia lagi! Kau dah la pemalas syaitonirrajim, set-set tak sedar diri, kerek, lonely, suka bua...