'ketam'? kurang asam jawa punya hamba Allah."eii serius ni." kataku sambil memuncungkan bibir. erkk Kenapa dia pandang aku macam tu? kemudian dia seperti tersedar daripada memandang aku
"okay sambung. What are we going to discuss girl?" katanya lalu duduk sambil menyilangkan kaki .
"about us. ok look. aku tahu kau tak nak kawin dengan aku. aku pun sama tapi kita dah terjebak dengan benda ni." kataku. aku membahasakan aku/kau dengannya. Kita baik dengan dia, dia pijak kepala kita. Dia kelihatan berfikir.
"Kalau lah dipaksa pastu kalau kau tak turutkan kau akan dibuang keluarga adakah kau akan kahwin dengan aku? aku cakap ni KALAU je." katanya menekan kata 'kalau' itu. Macam aku tak dengar je ape yang dia cakap .
"maybe yes. Aku sayang family aku lah." kataku jujur. Ikmal Asyraf hanya mengangguk sambil memandang tasik dihadapannya.
"sampai hati korang! Asy, kenapa tak bagitahu Dayana ape ape? Dhia, how dare you . wanna take asyraf from me huh? is this you call FRIEND?" kata Dayana Arisya yang muncul secara tiba tiba. Dia dengar ke ape yang kitorng cakap? ya Allah aku dah lukakan hati kawan baik aku! Asyraf berdiri sambil memandang sayu Dayana.
"Dayana. Ni bukan macam ape yang kau sangkakan. Sebenarnya -"
"babe . Please let me Explain." Asyraf memotong kata kataku.
"ape?! ape yang kaurang nk cover depan aku lagi? hey both of you. I rase diperbodohkan oleh korang. " kata Dayana sekaligus membuat aku dan Asyraf terkedu.
"Kak Dayana!!" bagus nye lahaii. Makin besarlah masalah kami.
"Zara? Ape Zara buat dekat sini?" tanya Ikmal. I guess adik dia kut.
"Dayana. Aku tak bermaksud nak ambik Asyraf dari kau. Kau sendiri tahu aku dengan dia ni macam mane kan?" kataku membela diri.
"Abang tak cerita ape ape ke dekat kak Dayana pasal ape yang jadi? Zara yang baru balik ni pun diceritakan oleh mama." kata Zara pulak. Comelnya suara dia. Tapi bukan tu sekarang!
"so, Zara pun tahu? serius i cakap Asy, i feel like stupid. Kenapa you tak cerita kat I ape ape hah? eiii dah lah!!" kata Dayana lalu berlari ke arah keretanya lalu segera pergi. Asyraf hanya memandang tanpa mengejar. Ego nye lelaki. huh!
"salah kau Dhia!" kata Ikmal Asyraf. what?! seriously man?
"don't you just put the blame on me, man.!"
"kauuu.." kata Asyraf berjalan ke arahku. Dia memegang tanganku lalu mengheretku ke arah keretanya. sakit . Aku meronta tetapi tidak diendahkan. Aku nak nangis! Aku dah nangis pon! Dia membawa keretanya dengan kelajuan yang aku rasa kalau kelajuan kereta dia ni menjana kuasa elektrik akan menyebabkan mentol pecah kerana terlebih kuasa. Baru aku ingat, Dia tinggalkan Zara! Aku menangis semahuku sambil memeluk lutut di kerusi penumpang itu
"kau diam lah!! macam yang aku cakap. Aku akan kahwini kau dan seksa kau. Jangan berani mintak cerai selagi aku belum puas seksa kau!" Aku hanya mampu menangis. Asyraf on the phone walaupon sedang memandu dengan sangat laju. Aku tidak mendengar ape yang dibicarakan.
"lap air mata kau. Betul kan baju kau tu kita jumpa family!" katanya dengan nada tinggi. Dia memegang tanganku saat kami masuk kerumah agam keluarganya. Parents kami menunggu dengan penuh debaran.
"ma, pa, aunt, uncle, Asy nak kahwin dengan Dhia." tamat sahaja ayat musuhku yang satu ini aku hendak luruh dan menangis tetapi sempat ditangkap Asyraf. Aku menangis di dadanya. Lain pula keadaan ibubapa kami, mereka berpelukan dan senyum penuh makna. sejurus itu mereka meninggalkan kami dan pergi ke ruang makan.
"welcome to my world Dhia Zalikha!" katanya masih memelukku.
TIGA MINGGU selepas itu. "Dhia, nak baju ni ke ni? Asy nak pelamin macam mana?" kata Datin Mariam a.k.a Mama Asyraf. Aku hanya senyum dan melihat akan baju itu. Penat aku sehari semalam aku menangis. Make up aku ni pun Zara buat kan supaya tak nampak tanda menangis.
"Alhamdulillah. Selesai sudah semuanya. Tinggal nak siapkan hantaran je lah." Asyraf senyum sinis ke arahku.
"Lagi cepat lagi bagus ma. Asy tak sabar nak kahwin dengan Dhia." katanya .
"baguslah tu. Mama pon tak sabar nak bermenantukan Dhia " ya Allah aku tak sanggup merosakkan rancangan perkahwinan ini ya allah. Senyuman Datin Mariam sungguh berharap! Aku membalas senyumannya ikhlas.
***
"Sah!"
"sah!"
"sah!"
"alhamdulillah. bismillah....." aku menangis. Ramai yang ingat aku menangis gembira. Air mata ini bukan lah air mata kegembiraan. rakanku , Tieha mengusap lenganku. Aku memandang matanya meminta simpati.
"Dhia. Dayana datang" kata Tieha. Aku terkedu. Aku melihat ke kanan. ye! dia datang! Aku berdiri dan berjalan ke arahnya. Semua di situ memandang pelik.
"Dayana! aku mintak maaf." kataku menangis lalu memeluknya. Hening. Semua diam dan memerhati kami. Asyraf hanya memandang dengan muka tidak percaya.
"congrats. Asy and Dhia." katanya lalu menitis air mata yang ditahan Dayana. Aku sebak. Dayana berlari meninggalkan masjid itu. Ya Allah , benarkah semua ini? katakan ianya mimpi. tidak ! ini bukan mimpi!
"JANGAN kau cuba cuba nak lari dari kehidupan baru kau!" kata kata Asyraf yang terngiang ngiang dia telingaku. Dia di dalam bilik mandi. klik! gulp! dia keluar dengan towel je? seriously man?
"ape yang kau pandang tu? dah tak reti nak ambik kan baju ke ape?!" jerkahnya. Aku dalam keadaan kelam kabut terus berdiri lalu menuju ke almari atau lebih tepatnya ruang pakaian. Aku mengambil t-shirt dan kain pelekat. Alamak benda dalam ni nak kena ambik juga ke?
"woii lame gila. Kau ambik baju ke kait baju ni?!" aku menyambar seluar 'dalam' dia dengan pantasnya aku sudah terpacak depan dia. Dia hanya memerhati baju yang aku hulurkan. Dia merampas baju di tanganku.
"kau jangan usha benda lain eh time kau ambik baju aku. Kalau takk.."
"aahhh!!" kataku hanya sempat menyambar tuala dan berlari ke dalam bilik air. Aduhh seram aku.
"alamak baju!! harap dia dah tido" aku membuka pintu. Sunyi. Aku berjalan ke arah ruang pakaian yang terletak di bertentangan dengan bilik mandi.
"pewwitt. Malam ni Fashion show free!" Aku berlari ke ruang pakaian. ehh apasal pintu ni tak boleh tutup? ehhhh?! Kaki?? Matilah aku malam ni.
"ape awak nak ni?" aduhh makin dekat pulak. eh kenapa belakang aku ni pintu almari? aduhyaii.
makin dekatt..
alamak bau dia.
dekat nya!!!
aku memejam mata sambil menunduk.
ape akan berlaku?? kesian Dhia.. sorry late update.. maaf if bab ni bosan.
#Z
20/7/2014
KAMU SEDANG MEMBACA
Musuhku Suamiku!
RandomMusuhku Suamiku! "apa pulak salah saya! salah awak la! jalan macam tu je tak pandang depan ke ape?" Dhia Zalikha "disebabkan aku tak ajak sayang aku harini aku nak kita settlekn cepat. Tak nak aku keluar nagn kau lama lama." -IKmal Asyraf "dah diam...