“Erghh..” dengan cepat aku meletakkan Iphone Asyraf dan angkat tangan. Mataku pejam.
1 saat.. 2 saat.. 3 saat.. tak jadi ape pon?
Dengan perlahan aku buka mata. Laaaahhh!! Dia tukar posisi tidur je?! Buat cuak aku lah dia ni!
Keesokan harinya aku menggunakan dress labuh berwarna hitam manakala Asyraf memakai kemeja hitam, aih sweetnya. Aip!! Dhia , kau jangan nak lebih lebih. Kau ingat Asyraf tu nak suka kau? Nak sayang kau? Entah entah dia tu cintakan si Dayana lagi. Haish! “oi, kau menung ape? Tengok je teko tu? Laki kau ni nak minum ape?” aku hanya tersengih malu. Alahai!
Waktu makan tengah hari pun tiba. Aku berborak dengan Syikin di pantri. Malas nak pergi makan. “hai!” aku hanya memandangnya menggunakan ekor mata sedangkan Syikin sudah bersiap sedia hendak menyimbah air teh aisnya pada mamat ni.
“mane salam kau?! Kalau aku sakit jantung tadi macam mana? Kau ni kan!! Huh!” marah Syikin pada mamat ni. Dia hanya buat tak endah dengan marah Syikin. “Assalamualaikum Dhia.” Tegurnya sambil sengih. Dah macam kerang busuk aku tengok. Aku hanya senyum buat buat yang nampak sangat dibuat buat.
“ehh kauu.. nak mengayat dia eh? kau tahu tak dia ni ….”
“dhia, masuk bilik saya kejap.” Thanks suami ‘kesayanganku’ bueks.
“bos panggil lah!” kata Syikin. Aku bangun dan berlalu ke bilik Asyraf sedangkan Syikin memilih untuk pergi makan tanpa meneruskan kata katanya. Aku masuk ke bilik Asyraf dengan berhati hati.
“assalamualaikum.” Dia menjawab salamku dengan perlahan dan menyuruhku duduk dihadapannya. Dia memandangku dengan mata dikecilkan. Eh? dia pakai spek? Kat rumah buat kerja tak pakai pon.
“ape kau buat tadi?” tanyanya. Nada suara Asyraf seperti menahan marah.
“saya buat ape bos?” dia memandangku dengan mata yang dikecilkan. Seram sebenarnya. Dia memutar kerusi rodanya ke belakang. Dan berdiam diri.
Setelah 2 minit keadaan hening. Asyraf memusingkan kerusinya semula. “kau tak payah nak ber-bos bos dengan aku lah. Aku ni laki kau.” Eh eh mamat ni. Mengaku dan nak dianggap suami pulak. Pelik.
“ok ye.. ape yang saya buat?”
“kau ni ade masalah ape? Kau dah ade laki and kau layan laki lain kemain mesra lagi” Asyraf memandang dengan muka yang bengis.
“awak ni dah kenapa? Saya layan lelaki mane pulak ni?” dia bangun dari kerusi rodanya yang aku rasa mesti empuk tu dan berjalan mendekatiku. Dia mula mendekatiku. Aku menjauh. Dia berjalan kebelakang ku dan memeluk pinggangku dari belakang. Spontan aku memegang tangannya yang memeluk ku.
“awakkk.. ” perkataan ku jadi meleret. Tipu kalau aku tak rase nak lompat terjun dari bangunan ni.
“kau dengar baik baik. Aku tak akan pernah dan tak hingin pon berkongsi hak aku dengan orang lain. Terutama dengan Fiq! Kau jangan pernah cuba cuba nak rapat dengan Fiq tu. Kalau tak , kau tanggung sendiri akibatnya.”
Gulp!
“tapi kan , saya bukan layan dia mesra pon. By the way spe Fiq?” dia melepaskan pelukan dan memandangku. Pandangan pelik, mungkin?
“seriously Dhia? Kau tak kenal dengan siapa kau bercakap?” Asyraf membuat muka pelik dia yang nampak sangat pelik.
“laki tadi tu? Oh, and … nama dia Fiq? Ohhh.. okay.” Dia menghembus nafas perlahan.
“jom” aku membuat muka pelik.
“nak pergi mana?”
“ape guna jam kat tangan kau , kalau kau tak reti tengok and fikir waktu ape sekarang ni.” Asyraf membalas sinis. Fine.
KAMU SEDANG MEMBACA
Musuhku Suamiku!
RandomMusuhku Suamiku! "apa pulak salah saya! salah awak la! jalan macam tu je tak pandang depan ke ape?" Dhia Zalikha "disebabkan aku tak ajak sayang aku harini aku nak kita settlekn cepat. Tak nak aku keluar nagn kau lama lama." -IKmal Asyraf "dah diam...