Hoofdstuk 6

106 3 0
                                    

30...30...30... de gemiddelde leeftijd waarop een mucopatïent sterft is 30. Maar jij bent geen gewone patiënt, jij bent een afwijking. 30...

 Ik kan dus evengoed morgen sterven... ik kan evengoed 80 worden... Niemand weet het, niemand kan antwoorden geven op de vragen die ik stel. Op de vragen die beantwoord moeten worden.

 Waarom ik?

 Hoelang al?

 Hoelang nog?

 En diegene die in mijn hoofd blijft spoken : Wat nu?

Ik mag dan wel niet echt een "meisje-meisje" zijn , zoals sommige mensen dat noemen. Ik bedoel hiermee dat ik het liefst mijn zwarte skinny jeans draag met een topje of een t-shirt en dat ik buiten mascara niet echt vaak make-up draag, toch heb ik wel meisjesdromen. Je weet wel,ik zou rechten gaan studeren en daar zou ik mijn droomjongen leren kennen. Mijn prins op het witte paard. Hij zou groot zijn, want hij MOET groter zijn dan ik ( haha) , hij zou blauwe of groene ogen hebben en misschien krullen. Na enkele jaren als vriendje en vriendin zou hij mij ten huwelijk vragen, op zijn knie natuurlijk, heel romantisch. We zouden trouwen op 14 februari, ik in een mooi wit kleed , hij in een mooi pak en met dezelfde soort roos in zijn borstzakje als in het bruidsboeket en we zouden op huwelijksreis gaan naar een ver land. We zouden 3 kinderen krijgen, 2 jongens en 1 meisje, of 2 meisjes en 1 jongetje en ze zouden alledrie op hem lijken. Ze zouden vrolijk en onbezorgd opgroeien, ik zou hun eerste woordje horen, ik zou hun eerste stapjes zien, ik zou ze helpen met hun huiswerk en later met hun vriendje of vriendinnetje. We zouden ouder worden en we zouden prachtige kleinkinderen krijgen en gelukkig sterven. Zo wou ik opgroeien, zo wou ik leven, dit was wat ik wilde. Maar ik word maar 30, denken ze.

... Ik heb nog iets meer dan 13 jaar te gaan, als ik op de gemiddelde leeftijd sterf tenminste. Volgend jaar word ik 18 en maak ik mijn middelbaar af, maar is het wel nuttig om daarna te gaan studeren. Ik wil echt niet mijn volledige leven studeren! Ik wil dingen zien, want mijn droom kan ik toch niet waarmaken.Ik bedoel, stel, stel dat ik mijn droomprins vind... dan hebben we echt niet zo lang samen. Als ik hem vind op mijn 20ste dan hebben we 10 jaar samen, 10 dat is echt niet veel en trouwens, wie vindt THE ONE nu al op zijn of haar 20ste . Bijna niemand, meestal ben je nu al midden de twintig en oké, er zijn uitzonderingen, maar ik heb zelfs nog nooit een vriendje gehad, dus in mijn geval zal het nog langer duren.

Ik zucht en staar weer voor mij uit, ik zit nu al meer dan een uur op mijn kamer en ik heb ondertussen 18 gemiste oproepen, 7 van Bo, 5 van Fran en 6 van mama. Ik moet het hen nog zeggen, maar ik weet echt niet hoe. Ik weet niet eens hoe ik hiermee moet omgaan er is alleen 1 ding waar ik zeker over ben : Ik ga mijn dromen veranderen. Volgens de dokter verergert muco redelijk snel en zal ik de volgende jaren snel achteruitgaan, tot ik uiteindelijk niet meer kan lopen en niet meer uit mijn bed zal kunnen komen. Niet veel later zal ik sterven. Er is ook geen oplossing, een donor zal niet helpen, een operatie zal niet helpen , NIETS kan me helpen. Ik kan pillen nemen om mijn leven te verlengen, maar ik wil geen dagen aan mijn leven toevoegen, ik wil leven aan mijn dagen toevoegen. Ik ga een nieuwe lijst opstellen met mijn dromen, de dingen die ik wil doen en ik ga ze bereiken, koste wat het kost! Ik geef niet op, ik ga nu beginnen met mijn leven, voor het te laat is! Er is alleen één ding dat ik nooit zal kunnen meemaken : Ik moet mezelf beloven om nooit verliefd te worden. NOOIT! Ik moet al te veel mensen achterlaten! Nieuwe vrienden maken is misschien ook geen goed idee, ik zou me rot voelen om ze te moeten missen! Bo en Fran zijn echt alles voor mij en ik weet dat dit zo egoïstisch is, maar ik zou ze missen en ik weet dat zij mij ook zullen missen en ik wil geen mensen kwetsen. Ik wil geen mensen kwetsen door te sterven. Ze mogen me niet missen, zo mogen niet om me treuren en dat ga ik ze duidelijk maken. Ik ben er zeker van dat Bo en Fran wel mee willen helpen aan mijn dromen en dat moeten hun laatste gedachten aan mij zijn. Een vrolijk meisje dat de meest spectaculaire dingen uithaalt. Ze mogen me niet herinneren als een ziek meisje dat niet uit haar bed kan.

 Ik weet wat ik wil!

 Na al mijn dromen te hebben waargemaakt wil ik sterven, ik wil niet achteruitgaan tot ik niets meer kan doen, ik wil sterven voordat ik lichamelijk al dood ben en niets meer kan doen.

Before I dieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu