الفصل الخامس والعشرون (قلب مقبوض)
من أين أتيت ولماذا أتيت.جأت فى الوقت الخاطئ ياليتك كنت بجانبى من زمان لعلنى الآن لم اعانى الغدر والحرمان. *براء*
...........
كان يقود سيارته بسرعه وهو ينفى هذا الشعور من قلبه قبل عقله لالالا لن يقع فى هذا الكابوس الذى يسمى الحب مره أخرى.لن يكون فى مقدورة الصمود هذه المره لو خسر.لالالا انه قاسى بقلب قاسى بأسم على مسمى.
دلف من باب القصر ليجد أن نور غرفه المكتب مضاء ليتجه إلى الغرفه وقبل ان يدلف اوقفه صوت بكاء وسيم وصوت تعنيف وسيم له.ليقف يستمع إلى حديث وسيم وهو يقص على فراس ما حدث معه فى شرم الشيخ ليدلف عليهم وهو مصدوم من أخيه الصغير ايعقل ان يكون ما حدث لأخته ذنب أخيها المخطئ المغتصب ليلكمه عدة لكمات حتى وقع على الأرض يبكى ويتأوه من الوجع.
فراس بغضب⬅خلاص بئا اهدى ارحمنا يااخى خلينا نتصرف...قاسى⬅نتصرف أختك واخوك ازاى أختك لتعمل فيها كدا بسبب الواطى دا أختك حصل معاها كدا بذنبك إلى علمته فى بنت الناس اتعمل فى أختك...وسيم وهو يتحامل على نفسه ليقبل يد فراس وهو يبكى ...وسيم⬅ارجوك سامحني يااخويا وآلله العظيم ماكنت فى وعى انتا الى مربينى وعارف انى مستحيل اعمل كدا.
قاسى⬅انا مش قلتلك ماتسافرش بس مابتسمعش الكلام.شفت ايه حصل...فراس⬅لازم نشوف حل لازم يروح يتقدم للبنت دى ويحاول يشوف البت والولد دول عملو فيه كدا ليه ومختفين فين.
قاسى⬅انا مش عارف ألاحقها منين ولا منين..وسيم⬅انا آسف.. ليشفق قاسى على حالة أخيه ليجذبه الى حضنه فهو من رباه ويعلم مهما كانا أخيه طائش فهو لا يصل به الأمر بأن يغتصب الفتاة الذى أحبها من كل قلبه.
فراس بمرح⬅خلاص بئا ياجماعه انا دمعتي قريبه.بس اقلكم خدونى معاكم فى الحضن الاخوى دا.. ليضحكو جميعا..ويذهبون كل واحد منهم إلى غرفته.
فى غرفه فراس
استلقا على سريرة واضعا يدة خلف رأسه مبتسما مفكرا فى تلك التى سرقت عقله من اول نظرة وأشعلت نيران الحب فى قلبه من اول نظره ليبتسم على طفولتها وتطاولها عليه فى اول لقاء بينهم.لينطق اسمها بتنهيده حاره ثم يغط فى نوما عميق فراس⬅بدووووووور.
.............
فى غرفه وسيم حاول مرارا وتكرارا الاتصال بفرح ولكن باتت محاولاته فاشله ليذهب فى ثبات عميق على امل ان يصلح ماافسده بدون قصد.
.............
فى غرفه قاسى
كان متردد ايحدثها ام لا وإذا حدثها ماذا سيقول لها نعم نعم سيخبرها انه يتصل بها ليطمئن على بدور.
رن على هاتفها ليأتيه الرد فورا.
غروب بنعاس⬅الووو...قاسى⬅الوو ازيك ياغروب...غروب⬅مين.. قاسى بتعجب⬅هكون مين يعنى...غروب⬅انت هتقول انتا مين ولا اقفل السكه....قاسى بغضب⬅طيب حاولى تعمليها وشوفى انا هعمل فيكى ايه ...أخيرا ميزت صوته لتعتدل فى جلسته ملقيه نظره على المتصل لتنصدم غروب بتوتر⬅اسفه يافندم والله كنت نايمه مشفتش المتصل..قاسى بغضب⬅يعنى ماعرفتيش تميزى صوتى...غروب بتعجب⬅نعم.. قاسى⬅احم أقصد بدور عامله ايه..غروب⬅الحمدالله...قاسى⬅اتكلمت معاكى فى حاجه.. غروب⬅ايوا وقصت له ماحدث..قاسى⬅نعم انا جايلك حالا سلام.
غروب⬅استنى تيجى فين الوقت اتأخر..قاسى بغضب⬅الصبح تقابلينى فى الكافيه إلى قدام الشركه الساعه 9سلام...غروب⬅مع السلامه.
...........
شعرت بالعطش ولكنها وجدت قرورة المياة بجانبها فارغه ولم تيقظ بدور النائمه بجوارها فهى تتحرك قليلا جدا.خرجت من الغرفه تبحث عن المطبخ حتى وجدته لتفتح الثلاجه لتخرج زجاجه المياة وتحاول العودة للغرفة لتقف مصدومه بمن يفتح باب المنزل فى هذا الساعه المتأخرة من الليل.لتقف متصلبة تنظر لذلك الرجل الذى دخل وأغلق خلفه الباب وسرعان ما وقف هو الآخر مزهول بهذه الجميله التى أمامه بمنامتها السوداء وشعرها المنسدل على كتفيها..
................
*براء السيد*
أنت تقرأ
قلب مقبوض..بقلم براء السيد
Romanceفى إحدى الأحياء الشعبيه التى تدل على بساطه اهلها.فى ذلك البيت البسيط الذى يضم عدد من الأفراد قست عليهم الحياة لتجعلهم يذوقو مرارة الفقر واليتم.ولكنهم يحملون فى قلوبهم الصبر الكافى ليجعلهم أغنياء الروح................. على النقيض .فى إحدى المبانى الم...