الفصل الحادى والثلاثون (قلب مقبوض)
أريدك بكل جوارحك بنقصك بعيبك بطفولتك بكل شئ يخصك أريدك لتكملينى والملك لله وحده.*براء*
........
يعنى ايه مش انسه نطق بها خالد وهو ينتظر الرد من غروب.قصت له غروب ماحدث مع ريماس ومع كل حرف كانت تنطقه كان رعبها يذيد وهى ترا عروق وجهه تبرز وعينه أصبحت مثل الجمر من الغضب.خالد بغضب⬅وانتى كنتى مخبيه عليا كنتى بتكدبى وتقولى صحبتك.غروب⬅والله كنت هقلك بس انتا فاجأتنى بقرارك النهاردة.خالد⬅مش مبرر.غروب⬅هو انتا حبيتها.خالد⬅للأسف حبيتها.غروب⬅طيب ودلؤقتى.خالد⬅مش عارف مش عارف.غروب⬅هى كانت ضحيه يا خالد ضحيه مجتمع قذر وناس اقذر كانت ضحيه قلب ضعيف وحريه ذايدة.خالد بغضب⬅ملعون أبو دا مجتمع إلى خلانى أخسر شغلى بسبب نفوذ وسلطه ونظام فاسد ملعون أبو دا مجتمع هيفرق بينى وبين البنت الوحيدة إلى حبتها بسبب عقول مريضه ونفوس ضاله وفكر عقيم.ملعون ابو دا فقر يحوجنا للناس عشان اعالج اخويا الى هيموت لو معملش العمليه.لم تجد غروب شئ سوى أن تختضنه وتبكى معه.فهو منذ وفاة أبويه وهو يعانى.غروب ببكاء⬅ربنا كبير ياحبيبى قول يارب. خالد.⬅ياااااارب.غروب⬅ريماس كويسه طيب تعرف هى ماكنتش لبسه حجاب ولبست الحجاب بسبب الموقف الى حصل مابينكم تعرف قالت وكأن اخوكى كان علامه ليا عشان أقرب اكتر من ربنا قالتلى انها عايزة تبدء من جديد.ارجوك بلاش تضيع حياتك بسبب ماضى هى مالهاش ذنب فيه.خالد⬅ربنا يسهل ياغروب.غروب⬅يارب ياحبيبى يارب..........
كان يجلس فى بيت سراج غير مصدقا مايسمعه.وسيم⬅لا حول ولا قوة إلا بالله.سراج⬅والله انا مصدقتش إلى حصل بس سبحان الله ربك مش بيسيب حق حد ومش بينسى ظلم حد.وسيم⬅انا همشى وتعبتك معايا ياسراج شكرا ياصحبى.سراج⬅عيب عليك ياض دا احنا اخوات...غادر سراج وهو يفكر فيما قاله له سراج عن فادى وجميله.سراج⬅زى مابقول ليك كدا رحت بيت جميله اسأل عليها البواب قالى انها فى مستشفى المجانين جوز أمها اغتصبها وقتل أمها ومستحملتش وحولوها على المستشفى.أما بالنسبه لفادى فأتمسك فى قضيه مخدرات وياعالم يطلع منها امتى..اتصل على فرح ليخبرها ماعلمه لتظل تبكى فى الهاتف شاكرة الله لأنه أخذ لها حقها بدون اى عناء فمن وكل أمره لله اغناه...
دلفت إلى غرفتها ملقيه بنفسها على الفراش وهى تبكى بحرقه ولم يعنيها فرحتة والدتها وأخواتها بلبسها للحجاب لأنها لم رأت وراء نظرات فرحتهم نظرات انكسار وحزن.وخالد يااااااا لقد دلف إلى قلبها ولكن فى الوقت الخاطئ كم تمنت لو تعرفت عليه قبل ذلك المدعو باسم ولكن الزمان لن يعود والجروح مسيرها تنتهى والايام مسيرها تمر ولكن هى هل ستظل حامله عبأ جريمه كانت فيها المجنى عليها.أم ان للقدر رأى آخر. رن هاتفها برقم غريب لتضع الهاتف على اذنيها وبصوت مبحوح الوووو.المتصل احم ازيك يا ريماس.ريماس⬅مين معايا.المتصل⬅انا واحد بيحبك ومستعد ينسا ماضيكى عشان عايز يعيش معاكى حاضرة ومستقبله انا حد حبك من اول يوم شافك فيه انا حد حياته هتكمل بيكى.ريماس ببكاء⬅خالد.خالد⬅عيون وقلب خالد.ريماس⬅انتا عرفت إلى حصلى.خالدبتنهيدة⬅عرفت ومش عايزه ماضيكى يأثر على مستقبلنا مع بعض.ريماس⬅مع بعض.خالد⬅انا بحبك.ريماس ببكاء⬅ماينفعش مش هتقدر تعيش مع نص أنثى مع وحده مش بنت.خالد بغضب⬅ريماس ماتقوليش على نفسك كدا تانى انتى فاهمه والا هيكون عقابك عثير. ريماس⬅ايه هتعمل ايه يعنى.خالد⬅لما نتجوزهابقا اقلك عشان ماينفعش دلؤقتى.ريماس⬅انتا قليل الأدب.خالد⬅والله انتى إلى تفكيرك قليل الأدب.ريماس⬅ههههههه خالد⬅بحبك .ريماس بخجل ⬅بس بئا.خالد⬅ماشى بكره تبقى مراتى وأبقى ورينى هتسكتينى ازاى.ريماس⬅هو انتا جبت نمرتى منين.خالد⬅لا ياراجل دا احنا قربنا نقرر هنسمى ولادنا ايه وانتى تقوليلى جبت نمرتى منين اقفلى يا ريماس اقفلى سلام.ريماس⬅ههههه سلام.
...............
سبحان مغير الأحوال يغير الحزن والأوهام لسعادة وأمان.تقرب منه يغنيك وتبعد عنه بقربك إليه ويرضيك..إعلم أن الله على كل شئ قدير يخرجك من الضيق واضعا إياك على بدايه الطريق ليجعل فى كل خطوة لك سلامه...*براء*
*براء السيدالثانى والثلاثون (قلب مقبوض) القبل الاخير
وتمر بى الأيام وحبك فى قلبى يكبر.وشعاع من ضوئك فى وسط ضلمتى ينور. *براء*
..........
بعد مرور شهر
ماحدث فى خلال هذا الشهر تم كتب كتاب خالد على ريماس.وفراس على على بدور.وتم تحديد موعد فرحهم مع فرح وسيم ونور بعد إجراء عمليه بسام.
انتهى بسام من امتحانات الثانويه العامه وبدأ فى اجرارات السفر للذهاب إلى الخارج لأ جراء العمليه.أما عن ذلك القاسى مازال قلبه يرجوه ان يقترب منها وعقله يرجوه ان يبتعد عنها فهو لا يريد أن يحترق مره اخرة بنار الحب.ولكن مازال ذلك الشعور يراودة يريد اختطافها جعلها من ملكيته الخاصه.يريد أن يبعدها عن العالم كله حتى لا تراها سوى عيناه........
فى بيت العابد
غروب⬅يلا بئا انا جهزت الشنط هتتأخر على الطيارة.انا مش عارفه ليه اصريتو مارحش معاكو.
خالد⬅ايه لزمتها نروح كلنا ما انا وقاسى هنروح معاه.غروب⬅انا مش عارفه لزمتها ايه الراجل دا يروح معاكم.خالد⬅اخوكى إلى طلب يسافر معانا وبعدين انتى نسيتى هو عمل معانا ايه والفضل يرجعلو ان اخوكى هيعمل العمليه.غروب⬅طيب.كل شويه تتصل عليا تطمنى.وأول ما يخرج من أوضة العمليات تتصل عليا وخلى بالك منه.خالد⬅بسسسس خلاص.بسام⬅انا جهزت.غروب ببكاء وهى تحتضنه⬅خليك اووى وارجعلى.بسام⬅هرجع انشاء الله.غروب⬅علشانى خلى بالك من نفسك هستناك فى المطار لما ترجع بنتيجتك.بسام⬅ههههه بالهوى لو جبت درجه وحشه هتقتلينى.غروب⬅اه هدبحك..قطع حديثهم دخول ريماس وقاسى وفراس.
فراس⬅ايه يابطل جهزت.بسام⬅انتا ليه محسسنى انى رايح اخد بطوله العالم.فراس⬅ههههه والله هتوحشنى لماضتك.
قاسى⬅هنتاخر على الطيارة.كان وداعا حارا وملئ بالحزن والبكاء خوفا على ذلك الشاب.
بعد مرور عدة ساعات كانت الطائرة المتجهة من القاهرة قد هبطت فى مطار امريكا.ذهبو فورا إلى المستشفى لإجراء بعض الفحوصات قبل إجراء العمليه. فى الغرفه
خالد⬅انا هاروح اشوف نتيجه التحاليل طلعت ولا لسه واشوف ميعاد العمليه.
قاسى⬅اوكى⬅بسام⬅احم احم خلى بالك منها.قاسى بتعجب⬅من مين.بسام⬅غروب.قاسى⬅غروب.بسام⬅هى بتحبك قاسى⬅هى إلى قالتلك.بسام⬅لا بس باين عليها اووى.وانتا كمان بتحبها وباين عليك.قاسى⬅الموضوع مش كدا.باسم⬅لا كدا انتا بتحبها بس بتكابر وهى بتحبك بس خايفا تكون متبتحبهاش.العمر مفيهوش عشان نفضل نستنى ونكابر العمر بيعدى بسرعه اووى إلحق عيش أيامك بسعادة.قاسى اوعدنى أننا اول مانسافر مصر تعترفلها بحبك ليها وتخلى بالك منها ومتزعلهاش عشان انا إلى هقفلك وقتها.قاسى بأبتسامه⬅حاضر اوعدك.بسام⬅انا عايز انام.
قاسى⬅طيب نام انتا وانا هاروح اشوف خالد.
بسام⬅ماشى.خرج قاسى من الغرفه تاركا بسام يستريح.متذكرا آخر حديث بينه وبين غروب قبل السفر.اوقفته قبل ان يستقل سيارته.
غروب⬅قاسى قاسى .نظر لها بتعجب فالأول مره تنطق اسمه دون ألقاب ولكنه خبأ سعادته بداخله.
قاسى⬅نعم.غروب ببكاء⬅خلى بالك من بسام ورجعو معاك انا مستنياه اوعدنى يكون بخير.قاسى⬅أوعدك..غروب⬅فى امانه الله. قاسى⬅قبل ماامشى لما اجى من السفر ابقى فكرينى عايزك فى موضوع مهم ثم غمز لها بعينيه وغادر تاركها خلفه تبتسم بقلب مقبوض...
*براء السيد*
أنت تقرأ
قلب مقبوض..بقلم براء السيد
Romanceفى إحدى الأحياء الشعبيه التى تدل على بساطه اهلها.فى ذلك البيت البسيط الذى يضم عدد من الأفراد قست عليهم الحياة لتجعلهم يذوقو مرارة الفقر واليتم.ولكنهم يحملون فى قلوبهم الصبر الكافى ليجعلهم أغنياء الروح................. على النقيض .فى إحدى المبانى الم...