الفصل السابع والعشرون (قلب مقبوض)
اتسمع نبض قلبى.أترى لهفتي.اتسمع أنين حبى.
إننى وقعت فى غرامك. *براء*
..........
قاسى⬅بتحبينى. صمت دقات قلب متسارعة صدمه خوف تعجب هذا ما كانت تشعر به غروب.
قاسى⬅بتحبينى. غروب بتوتر⬅انتا بتقول ايه.
قاسى⬅بتحبينى.غروب⬅لو سمحت كفايه كدا انا مش بحب حد..أخرجت صرخه قويه وهى تجده يضغط بقدمه على الفرامل لتقف السيارة محدثه صوت قوى..غروب⬅حرام عليك كنت هموت..ضغط على ذراعيها بقوة وهو يتحدث بغضب قاسى⬅اومال غيرتك عليا وخوفك عليا من شويه والنظرة إلى شفتها فى عينك فى بيتكم ووقفتك معايا واختى إلى فى بيتك كل دا ليه ها ردى عليا.غروب⬅لو سمحت سيب ايدى.قاسى⬅ماشى ياغروب.قاد السيارة وهو فى قمه غضبه حتى بدء يسرع متجنبا تلك السيارات التى كانت تحدث بوق لكى يبطئ السرعه ولكن بدون فائده لم يعنيه تلك التى تصرخ بجواره تترجاه بأن يبطئ السرعه.غروب⬅وقف العربيه ونزلنى ارجوك.قاسى⬅مش قبل ماتقولى انك بتحبينى..غروب⬅مش بحبك وبطأ السرعه.قاسى⬅براحتك وأسرع أكثر فى قيادة السيارة.غروب⬅هنعمل حادثه.قاسى⬅بتحبينى ياغروب.غروب⬅لالالالالا.قاسى⬅انتى حره.غروب⬅قاااااسى..قاسى⬅قولى بحبك الأول وانا هبطا السرعه..غروب⬅لالالالا..قاسى⬅غرووب.
غروب⬅بحبببببببك..قاسى وهو يبتسم من قلبه وهو يبطأ السرعه...غروب⬅انتا كدا ارتحت..قاسى⬅جداا.غروب⬅انتا مستفز وغبى وانا مش بحبك.بتر عبارتها نظراته الغاضبه القاتله.لتنظر لللنافذه ..قاد السياره مره أخرى متجها بها إلى منزلها لايصالها........
فى فله الشامل
كانت تقف فى المطبخ تقطع الخضار لتتفاجئ بمن يحيط خصرها بيده ويقبلها من عنقها.
نور⬅فارس بس بئا.فارس⬅مش بس بئا.
نور⬅بطل رخامه بئا واطلع بره المطبخ خلينى اعمل الأكل.فارس بخبث⬅بئا انا رخم وبتطردينى بره المطبخ انتى باين عليكى وحشك عقابى.نور بخوف⬅قصدك ايه.فارس بحزن⬅نور انتى لسه بتخافى منى.نور وهى تحيط عنقه بيدها⬅لا ياروحى مش بخاف منك.فارس⬅ابعدى عنى يا نور عيب كدا.نور⬅ههههههه.......
فى قصر القناص
دلف إلى القصر بعدما أوصل غروب إلى بيتها.وجد فيراس ووسيم فى انتظارة .قاسى⬅جاهزين.
فيراس⬅ايوا وانا اتصلت على سميح والد فرح.
قاسى⬅كويس يلا بينا.وسيم⬅وماما.قاسى⬅انا اتكلمت معاها بس مقلتلهاش إلى حصل بالظبط .فلاش باك
قاسى⬅ماما كنت عايز اكلمك فى موضوع مهم.
وفاء⬅اتفضل ياحبيبى قول.قاسى⬅وسيم بيحب بنت وعايز يتقدملها..وفاء بغضب⬅واحنا فى ايه ولا ايه دلؤقتى.قاسى⬅احنا هانروح بكره نتقدم للبنت دى والموضوع انتهى.وفاء⬅اعمل إلى انتا شايفو صح انا ماعتش عندى القدرة انى اخد قرار أختك كسرتنى.قاسى وهو يقبل يدها⬅معلش ياامى كل حاجه هتتصلح خليكى واثقه فيا. وفاء⬅ربنا يسعدك ياابنى. باك
فراس⬅طيب يلابينا.
فى بيت العابد. دلفت من باب المنزل وهى تمسح عبراتها. وجدتهم يجلسون لمشاهدة التلفاز.غروب⬅السلام عليكم.الكل⬅عليكم السلام.
غروب⬅تعالى يا ريماس عيزاكى دلفت ريماس خلفها إلى الغرفه واغلقتها بعد ان امرتها غروب.
قصت لها غروب ماحدث مع باسم واحتراق البيت به وبالتالى احتراق أوراق الزواج العرفى..هبت من مكانها ساجدة لله تبكى بحركه وهى تشكر الله من كل قلبها.مما جعل غروب تتعجب منها..ريماس⬅الحمد الله الحمدالله تعرفى ياغروب انا دعيت ربنا وهو استجاب لدعوتى فعلا يمهل ولا يهمل.والله مش عارفه اقول ايه ربنا دا كريم اووى.
غروب⬅الحمدالله ياحبيبتى ربنا جبلك حقك ابدأى من جديد وتوكلى على الله..ريماس⬅انا كنت بعيدة اووى عن ربنا لازم أقرب منه بئا وكفاية بعد لحد كدا هو نصرنى ويمكن إلى حصلى دا كان إنذار منه.غروب⬅ربنا يتقبل منك.ريماس⬅انا عايزة اتحجب.غروب بصدمه⬅بجد ودا عن اقتناع ولا هترجعى تقلعيه بعد فتره.ريماس⬅لا طبعا وبعدين وقصت لها ماحدث بينها وبين خالد.غروب⬅بس مش فاهمه قصدك ايه.ريماس⬅من وقتها وانا حاسا انى عريانه حسيت قد ايه الحجاب دا ستره وحمايا ليا اد ايه قاسى كان بيحاول يخلينى ألبسه بس انا مكنتش بوافق ومحدش كان بيضغط عليا عشان ألبسه على اقتناع..شعرت غروب بخوف وحزن عندما ذكرت ريماس قاسى لتحاول تغير الموضوع..غروب⬅طيب ياحبيبتى بكره نروح نجيب لبس وحجاب ليكى بأذن الله.ريماس⬅شكرا بجد انا ارتحت بينكم انتى واخواتك حسيت بأمان وشكرا لأنك اصطدفتينى فى بيتك على الرغم من إلى حصل معايا.غروب⬅ مافيش داعى للشكر انتى أختى.
قطع حديثهم صراخ بدور ليسرعو الإثنين مفزوعين متجهين إلى حيث مصدر الصراخ.
*براء السيد*الفصل الثامن والعشرون (قلب مقبوض)
لم أعد اتحمل عقبه ثانيه.فأنا حزينه حد النهايه.فأنا موجوعه حد الصراخ.لا تؤلمني أكثر من ذلك لأننى لم أعد أستطيع البكاء. *براء السيد*
.......
فى بيت العابد
خرجت الفتاتين من الغرفه متجهيا إلى مصدر الصوت ليجدو بدور تجسو على ركبتها السليمه أمام ذلك الموضوع على الأرض كالجثه الهامدة.وتبكى وتصرخ تستنجدهم.غروب بصدمه⬅بسام.بدور⬅بسام ياغروب.غروب⬅ايه حصل. بدور⬅معرفش كان قاعد بيذاكر ولقيته حط ايده على قلبه مره وحده وراح مغمى عليه.غروب ببكاء وهى مصدومه من هيئته اخيها ⬅اتصلى بالاسعاف بسرعه.
ماهى إلا دقائق حتى وصلت سيارة الاسعاف ناقله بسام ومعه غروب تمسك بيده تبكى على حال أخيها الصغير.أما عند بدور و ريماس فى البيت اتصلت بدور بخالد لتخبره عن ماحدث.
ريماس بحزن⬅اهدى يا بدور هايبقا كويس والله. بدور ببكاء⬅استرها يارب.ريماس⬅انشاء الله خير. شعرت انها يجب ان تخبر قاسى بما حدث لتبتعد قليلا عن ريماس متصله بقاسى.
فى بيت سميح والد فرح
كان يجلس قاسى وفراس ووسيم أمام تلك السيدة الهرمه.السيدة كوثر⬅أهلا بيكو منورنا.فراس⬅بنورك ياحجه.كوثر وهى تنظر لوسيم⬅انتا وسيم.نظر لها وسيم بتعجب لتبادر هى قائله⬅فرح مش بتخبى عنى حاجه من ساعه ماوالدها ووالدتها ماتو وانا إلى مربياها ومن ساعه مارجعت من شرم الشيخ وهى متغيرة وبعد إلحاح منى عرفت إلى حصل مش هكدب من يومها وانا بدعى على الولد والبت إلى عملو كدا وعذرت اخوكم بس لو ماكنتوش جيتو اتقدمتو لبنت ابنى و اخوكم صلح إلى عمله كنت ساعتها هايكون ليا تصرف تانى.
قاسى⬅عشان كدا احنا هنا النهاردة عشان عشان نحط النقط على الحروف والمأذون عشر دقايق ويوصل.وكل طلباتكم مستجابة. قطع حديثهم دخول تلك الفتاة الذى جعلت وسيم يقف ينظر لها بصدمه طغت على فرحته الداخليه نعم الفتاة كانت فرح ولكن فرح أخرى تماما أصبحت نحيفه ووجهها يكسوه الحزن والانكسار وتلك الهلات السوداء تغطى على عينيها الجميله.ولكن ماهذا انها ملكه فعلا بذلك الحجاب وبذلك الفستان الفضفاض.قطع تأمله صوت كوثر وهى تطلب من قاسى وفراس ان يتركوهم يتحدثو بمفردهم حتى وصول المأذون.
وسيم بتوتر⬅ازيك يا فرح .انا عارف انك زعلانا منى وحقك بس والله انا كمان ضحيه زيك والله عمرى ماكنت أفكر اعمل كدا لو كنت فى وعى.انا بحبك اه وبتمناكى من الدنيا بس فى الحلال وبأرادتك مش غظبن عنك..شهقت فرح من كثره البكاء..ليجسو وسيم على ركبتيه أمامها واضعا يدها بين كفيه.وسيم⬅انا آسف آسف من كل قلبى ودلؤقتى ها تبقى مراتى وحلالى وكل حاجه هترجع لمجراها..فرح ببكاء⬅كنت خايفا ماتجيش تعرف انا قربت اووى من ربنا وفضلت ادعى انك ترجعلى وتيجى تطيب جروحي و تتجوزنى.انا أخدت قلم كبير اووى وعبره من الحادثة دى ربنا كان حابب يقربنى منه ودعوتى استجابت.وسيم وهو يقبل يدها⬅والحجاب مخليكى أميرة ودلؤقتى ها تبقى اميرتى انا.فرح⬅وجميله وفادى.وسيم وهو يجلس بجوارها⬅مش عارف لسه بس هالقيهم وهنتقم منهم على إلى عملوه.
حضر المأذون الذى بدء فى إجراءات كتب الكتاب حتى انتهى منها وذهبو فراس وقاسى ووسيم على امل لقاء آخر لتحديد ميعاد الفرح.
*براء السيد*
أنت تقرأ
قلب مقبوض..بقلم براء السيد
Romanceفى إحدى الأحياء الشعبيه التى تدل على بساطه اهلها.فى ذلك البيت البسيط الذى يضم عدد من الأفراد قست عليهم الحياة لتجعلهم يذوقو مرارة الفقر واليتم.ولكنهم يحملون فى قلوبهم الصبر الكافى ليجعلهم أغنياء الروح................. على النقيض .فى إحدى المبانى الم...