الفصل التاسع والعشرون

12.8K 257 1
                                    

  الفصل التاسع والعشرون (قلب مقبوض)
أن ساومتك على حياتك فلأنها ملكى.وأن سرقت منك عقلك فلأنه يفكر فى .وأن خطفت منك قلبك فلأنه احبنى فلا تلومينى. *براء*
...........
فى السيارة رن هاتفه ليجدها ريماس لينظر للهاتف بتعجب.قاسى⬅الوو ريماس ببكاء⬅قاسى.قاسى⬅مالك يا ريماس فى ايه بطلى عياط واتكلمى.قصت ريماس له ماحدث لتجد ان الهاتف ينغلق فى وجهها.أسرع بسيارته إلى المستشفى فحزن على حال ذلك الشاب فهو مثل البلسم بمرحه وطفولته وأحلامه التى ستذهب اشلاء فى الرياح إذا حدث معه شئ .ومهلا غروب كيف حالها الآن هل هى منهارة ام كعادتها صبورة وقويه.اه منكى ياغروبى حولتى قلب ذلك القاسى الاشبه لقطعه ثلج لماء.. (فى المستسفى)
دلف من باب المستشفى مستعلما عن حالة تلك المريض ليخبروة بالغرفة التى يقبع بها. ليسرع متجها لها.مر فى ذلك الممر ليجد خالد يقف مع الطبيب وعلى وجهه ملامح الأسى والحزن ولكن أين غروبه.قاسى⬅السلام عليكم.خالد والطبيب⬅وعليكم السلام.الطبيب⬅طيب استأذن انا.قاسى⬅بسام عامل ايه.خالد⬅الحمدالله تعاله اتفضل.دولف به إلى الغرفه ليجد غروب تضخك مع بسام وتبكى فى نفس الوقت.خالد⬅عامل ايه دلؤقتى يابطل .بسام⬅الحمدالله ياابيه.قاسى⬅حمد الله على سلامتك.بسام⬅الله يسلمك.خالد⬅تعبناك معانا يا استاذ قاسى ماكنش فى داعى لتعبك.قاسى⬅لا مافيش تعب بسام زى اخويا انا اول ماريماس اتصلت عليا قلت اجى اطمن على البطل. لم يعرف لماذا شعر بالسعادة بمجرد ذكر اسم تلك الحوريه ريماس.آفاق من شرودة على صوت غروب.غروب⬅طيب تعالو نخرج بره ونسيب وسيم يرتاح..فى الخارج غروب⬅الدكتور قالك ايه يا خالد.خالد بحزن وهو يتذكر حديث الطبيب عن حالة وسيم.فلاش باك.الطبيب⬅مش هخبى عليك يااستاذ خالد بس حالة وسيم ابتدت تدهور وعضله القلب ضعيفه و محتاجه تدخل جراحي والعمليه لازم تتعمل فى أقرب وقت. خالد بحزن⬅طيب والعمليه دى نسبه نجاحها كام وهى هاتتعمل فى مصر ولا بره وبالنسبه للتكاليف.الطبيب⬅هى نسبه نجاحها مش كبيره بس العلم تتطور وناس كتير عملتها ونجحت.أما بالنسبه تتعمل فين فاانا ارشح انها تتعمل بره لأن بره فى أجهزه أحدث وتطور أكبر.والتكاليف هى هاتبقا مكلفه شويه يعنى فى حدود مليون جنيه.
باك.غروب بصدمه⬅مليون جنيه ومش مضمونه نتيجتها وسفر وتكاليف تانيه..خالد⬅مش عارف بئا. غروب⬅طيب بالنسبه لأمتحاناته.دا امتحاناته آخر الأسبوع دا.خالد⬅الدكتور قال يعمل العمليه بعد الامتحانات عالطول.بس المشكله فى التكاليف.أخيرا تدخل بالحديث قاسى⬅انا هتكلف بكل حاجه خاصه بالعمليه والسفر.غروب بغضب⬅احنا مش محتاجين شفقه.ولا محتاجين فلوسك.
.خالدبغضب⬅غرووووب.قاسى⬅مافيش مشكله يااستاذ خالد انا مراعى الحاله إلى هى فيها.انا مش بعمل كدا شفقه بس كل الحكايه ان انا يعتبر وسيم اخويا واعتبره ياسيدى دين وابئارده وقت ماتعوز. خالد بأمتنان⬅انا مش عارف اقلك ايه وربنا يقدرني وأقدر اردلك الدين فى أقرب وقت.وشكرا
قاسى⬅مافيش شكر بين الاخوات.خالد⬅اكيد دا شرف ليا. غادرت غروب مع خالد تاركيا قاسى يجلس مع بسام بعد إلحاح منهم ان يغادر خالد إلى عمله ومغادرة غروب لتأتي بثياب لبسام. ...
دلفت غروب الى البيت ومعها خالد الذى كان متلهف لرؤيه حوريته. بدور بلهفه⬅بسام عامل ايه
غروب⬅الحمدالله اتحجز النهاردة فى المستشفى وبكره هيخرج.بدور⬅ومين معاه فى المستسفى.خالد وهو ينظر لتلك الواقفه بحرج⬅قاسى.بدور بتعجب⬅قاسى.خالد⬅أصر انه يفضل معاه النهاردة لأنى عندى شغل ولازم امشى بعد مااوصل غروب للمستشفى.ما هى إلى دقائق أحضرت فيها غروب ثياب لبسام ثم خرجت مع خالد متجهيا إلى المستشفى. ليصلها ثم يغادر هو متجها إلى عمله.....فى المستشفى غادر خالد بعدما أوصل غروب.دلفت إلى داخل الغرفه لتجد قاسى يصلى وبسام يلهو فى هاتف قاسى.غروب بصوت منخفض⬅انتا بتعمل ايه ياحيوان سيب تلفونه إلا يشخط ويزعق دلؤقتى.بسام⬅هو إلى عطهولى انتا حشرا نفسك ليه.غروب⬅يولع فى وشك يا بعيد.بسام⬅ههههه إنشاله انتى.غروب⬅بساااام..بسام⬅غروب ليوقف جيدالهم صوت انتهاء قاسى من الصلاة. بسام⬅تقبل الله.قاسى⬅منا ومنك.
*براء السيد*  

قلب مقبوض..بقلم براء السيدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن