"Tumor peritoneum bertambah besar dan merebak ke hati serta usus kecil. Tak ada dah ubat antikanser yang boleh dicuba. Kalau teruskan rawatan pun tak ada harapan untuk dia pulih. Cuma meletihkan dia je."Mata Yoongi merenung dalam wajah doktor lelaki di hadapannya. Berkaca dan bergetar. Badan dia menggigil.
"Tak ada jalan lain ke? Buat pembedahan sekali lagi ke? Atau prosuder lain yang lebih berkesan?" Meja ditekan. Yoongi separa berdiri mengajukan soalan bertubi-tubi.
Tuhan.. Tolonglah.. Selamatkan dia.
"Tak ada buat masa sekarang. Jangka hayat puan Jaeri.. "
Tuhan..
"...paling lama pun, hanya tiga bulan."
Yoongi duduk tersandar. Tidak lepas memandang doktor di hadapannya. Air matanya jatuh. Dia tak pernah berasa putus asa begini.
"Papa.. Kenapa papa menangis?" Lengan baju Yoongi diruntun seorang budak lelaki di sebelahnya. Air mata Yoongi turun semakin laju. Esakannya jelas kedengaran. Dia menyembamkan wajahnya pada lengannya yang diletakkan di atas meja. Teresak-esak menahan sakit.
Kim Taehyung maaf..
Maaf...
Semakin galak dia menangis.
Maaf sebab tak jadi kawan yang baik...
•••••••
Pintu rumah dikuak. Yoongi melangkah masuk. Gelap.
"Jaehyung, masuklah. Ni rumah papa." Dipimpin tangan kecil itu melangkah masuk ke dalam rumah. Yoongi memetik suis lampu di sebelah akuarium.
"Ya Tuhan! Apa benda ni?!" Yoongi cuak. Pinggan yang pecah dan keadaan rumah yang berselerak membimbangkannya.
Haein..
HAEIN!
"Haein!! Haein!" Yoongi bergegas menaiki tangga ke atas. Jaehyung terkedek-kedek mengekori.
DUM! DUM! DUM!
Pintu bilik diketuk kuat.
"KWON HAEIN! BUKA PINTU NI!" Tengkingan Yoongi kuat. Tetapi tetap tiada respon. Yoongi cuba memecahkan pintu itu beberapa kali tetapi hampa. Dia sudah terlalu letih.
Tuhan.. Tolong..
Jangan apa-apakan dia..
T.. Tuhan..
"Kwon Haein!!" Yoongi mula menangis. Air matanya jatuh membasahi pipi. Ditendang pintu bilik berkali-kali. Suaranya serak basah memanggil lantang bersilih esakan.
"HAEIN!!"
DUM!
Pintu dipecahkan. Yoongi bergegas masuk. Suis lampu dipetik.
Haein..
Aku sedang bersandar pada dinding bilik. Terduduk di atas lantai sambil memandang ke siling. Rambut aku kusut. Tidak mandi seharian. Sakit perut aku tahankan. Seharian tak makan.
Yoongi seka air matanya. Teresak-esak mendekati aku. Dia melutut lalu memegang kedua-dua belah pipi aku. Mengubah posisi aku memandangnya. Aku sudah tidak peduli..
Aku berusaha untuk tidak peduli..
Yoongi.. Janganlah menangis..
"Kenapa jadi macam ni? Hmm?"
Sebab kau.. Min Yoongi..
Dia cuba senyum. Aku tahu dia terpaksa. Tapi aku tak tahu kenapa. Aku kerling ke arah pintu bilik. Seorang budak lelaki berbaju hoodie biru sedang berdiri bingung sambil mengisap jarinya.
Siapa..
Siapa ni?
Yoongi yang perasan aku sedang memandang ke luar melepaskan sentuhannya. Dipanggil budak itu kemari. Terkedek-kedek dia berlari ke arah kami.
"Ni.. Jaehyung. Anak kawan aku. Kita ambil dia ya?" Budak itu tersenyum ke arah aku. Tiba-tiba saja aku rasa tenang. Budak itu berjalan perlahan ke arah aku. Memeluk aku. Sepertu memujuk. Aku balas pelukannya.
"Kenapa auntie menangis?"
Aku mulai sebak. Yoongi memeluk kami berdua. Hangatnya..
Selesanya..
Dia cium dahi aku lama. Aku biarkan. Memang itu yang aku mahukan. Memang itu yang aku mahukan daripada Min Yoongi..
Dia bersandar di sebelah aku dan peluk aku lagi.
Peluklah, Min yoongi. Tolong jangan lepaskan..
Tolonglah jangan lepaskan...
YOU ARE READING
hurt to love ; myg
FanfictionIt's funny in life which when we hurt the most, we love it the hardest. A collaboration