Seminggu berlalu...Seminggu jugalah aku tidak bercakap dengan Yoongi..
Tidak tidur sekatil..
Tidak terserempak langsung..
Dia keluar pagi, balik malam..
Aku rasa seperti..
Bukan seorang isteri.
"Haein~"
"Jaehyung, tolong tengokkan siapa tu. Auntie tengah masak ni." Laung aku dari dapur. Jaehyung tinggalkan semua permainannya kemudian terkedek-kedek berlari ke pintu. Tombol pintu dibukanya payah.
"Hae.. Eh? Siapa ni?" Yaera tunduk menyamakan ketinggiannya dan Jaehyung. Diteliti wajah budak itu sambil mukanya berkerut-kerut pelik.
"Jangan buat muka macam tulah, Yaera. Pelik." Aku menyapanya saat baru melangkah keluar dari dapur. Dia memeluk aku erat sambil membuat muka.
"Lajunya kau beranak, Haein. Mengandung apa pun tidak. Laju pula anak kau besar. Ilmu apa pakai?" Katanya sambil curi-curi menjeling ke arah Jaehyung yang sudah kembali bersama permainannya yang berselerak di tengah ruang tamu. Aku tampar bahu Yaera kuat.
"Kau jangan nak merepek ya, Yaera." Kami ketawa. Anak lelaki Yaera yang berada di dalam dukungan wanita itu aku cuit hidungnya. Dia mengekek suka.
"Dah masak? Aku datang ni sebab aku malas masak. Nak makan dekat sini." Yaera berseloroh sambil menurunkan anaknya berhampiran Jaehyung untuk sama bermain. Aku menggeleng sambil tersenyum lalu berpaling untuk ke dapur semula.
"Haein."
"Hmm?" Aku menoleh semula ke arah Yaera. Dia melangkah ke arah aku lalu dagu aku dipegangnya. Muka aku dipusingkan ke kanan. Menayangkan pipi kiri aku.
Yang lebam akibat tamparan Min Yoongi seminggu lepas.
"Apa benda ni? Yoongi pukul kau?" Serius dia bertanya. Matanya merenung aku dalam. Aku mati kata. Tak sangka dia akan nampak. Aku pun dah terlupa pasal kesan ni.
Aku menggeleng perlahan. Menepis tangannya perlahan lalu kembali menapak ke dapur. Yaera tidak berputus asa. Dikejarnya aku sehingga ke dapur.
"Haein, kau tak boleh tipu aku. Yoongi pukul kau, kan?" Yaera bersandar pada peti ais di sebelah aku. Aku mengeluh kecil.
"Kwon Hae.."
"Salah aku. Aku tuduh dia melulu." Perlahan aku bersuara. Tangan aku ligat membasuh pinggan. Namun fikiran aku ligat mencipta ayat untuk menutup segalanya.
Yaera kawan baik aku.
Dia tahu aku cintakan Yoongi.
"Kau tuduh dia?" Yaera semakin mengorek. Ish dia nilah.
"Ya. Aku tuduh dia curang." Yaera terlopong seketika sebelum berdehem.
"Then dia tampar kau?" Aku mengangguk perlahan. Kisah malam itu adalah hari paling aku tak akan lupa.
Dia cium aku..
Dia menangis depan aku..
Dia kata dia perlukan aku..
Aku tak pedulikan pasal dia tampar aku sebab memang aku dah melampau malam tu..
Aku sayangkan dia..
"Budak tu siapa." Yaera berpeluk tubuh sambil memandang ke ruang tamu. Dua budak lelaki sedang berceloteh sesama sendiri.
"Jaehyung. Anak kawan Yoongi."
"Ke, anak dia?" Yaera mengangkat kening sambil mengerling ke arah aku. Aku menjeling sambil berdecit kecil.
"Ala aku gurau je. Jangan la merajuk, sayang~" Yaera memeluk aku dari belakang. Aku membuat muka geli kemudian tergelak kecil.
Syukur ada Yaera.
Sekurang-kurangnya aku ada tempat untuk berkongsi segalanya.
Kami makan di ruang tamu sambil berborak rancak. Bergurau dan bergelak-tawa. Semuanya terhenti saat deruman enjin kereta kedengaran dalam perkarangan rumah. Enjin dimatikan. Kami dengar pintu kereta dibuka dan ditutup. Entah kenapa suasana tiba-tiba bertukar senyap.
"Papa Toongi!" Jaehyung bingkas bangun lalu berlari anak menuju ke pintu. Tombol pintu dicapai dan dipulas. Pintu terbuka.
"Papa Toongi!!" Jaehyung mengangkat kedua-dua belah tangannya minta didukung. Yoongi tersenyum dan menurut. Digendong anak itu di dalam pelukannya. Dia menapak masuk.
Yoongi kelihatan sedikit tersentak apabila ternampak aku dan Yaera. Yoongi meletakkan Jaehyung ke bawah semula kemudian melangkah naik ke atas. Yaera hanya mencerlung geram. Aku genggam tangan wanita itu kuat.
Tolonglah jangan buat apa-apa.
Beberapa minit kemudian, Yoongi kembali turun sambil membimbit beg laptopnya.
Dia..
Tak pernah keluar rumah bawa laptop dia..
Aku terdiam.
"Papa Toongi. Bila Jaehyung boleh jumpa mama Jaeri?" Air muka Yoongi berubah. Yaera juga tercengang. Yoongi tunduk mencium kepala Jaehyung lalu segera melangkah keluar.
"Siapa Jaeri?" Yaera menoleh ke arah aku. Meminta jawapan yang aku sendiri tak punya. Aku menunduk. Menggeleng tanda tidak tahu. Yaera mendengus marah.
"Tak boleh jadi ni. Jom, Haein. Ambil Jaehyung." Yaera bangun lalu mendukung anaknya. Dia mencapai beg dan kunci keretanya. Aku terpinga-pinga.
"Pergi mana?"
"Kita ikut suami kau."
YOU ARE READING
hurt to love ; myg
FanfictionIt's funny in life which when we hurt the most, we love it the hardest. A collaboration