Bab 13

1K 22 0
                                    

RAID baru mendaratkan punggung di jok belakang ketika terdengar pintu di sebelahnya berdentum, seiring dengan satu suara berseru galak.

"Jangan bergerak!"

Raid kaku merasakan muncung pistol melekat di tepi dahinya. Matanya melirik sekilas ke depan.

"Tuan!" Isfan yang duduk di jok pemandu, kelihatan tergamam memandang Raid melalui cermin pandang belakang. Dengan cekatan, dia menarik keluar pistol dari sisipan di pinggangnya dan memutar tubuh lalu mengacukan senjatanya kepada orang yang menyelinap masuk itu.

Sejenak, Isfan terkesima menatap wajah cantik di sebelah Raid. Namun demi Raid, dia mengeraskan cengkeraman pada pistol yang diacukan tepat ke hidung mancung gadis itu.

"Simpan pistol kau! Atau aku letupkan kepala tuan kau ni! Jalan cepat!" Sebelah kaki panjangnya menendang jok Isfan sementara tangannya makin menekan dalam-dalam pistol ke kepala Raid. Sampai sendeng tubuh Raid ke pintu.

Suasana kereta lengang tapi terasa menegangkan dek keberanian yang dipamerkan oleh gadis itu. Nafas Isfan menderu cemas. Bola matanya bolak-balik ke arah Raid, meminta arahan. Dalam masa yang sama, rasa hairan melihat majikannya masih mampu bersikap tenang dalam keadaan genting begitu.

"Jalan," desis Raid perlahan.

Isfan mematung seketika sebelum mendengus setengah putus asa dan berbalik tubuh. Baru beberapa detik Isfan memandu kereta keluar dari kawasan parkir, Raid merasakan tangan gadis itu merayap ke kakinya, menarik kerambit yang disisipkan ke dalam stoking. Kemudian telinganya mendengar suara halus ketawa mengekeh.

"Weh, anak buah beria bawa pistol, tapi tuannya? Bawa kerambit aje? Raid... Raid... Zaman dah moden, kau masih bawa benda macam ni... Ck... Ck... Ck..."

Isfan kebingungan mendengarnya.

Ocehan si gadis itu terpenggal bila Raid dengan gesit menyambar pistolnya. Spontan, gadis itu mendesitkan lidah, tidak puas hati. Sedangkan Raid menarik senyum sinis.

"Kau masih lemah dalam pertarungan tangan kosong, sayangku Yasmin. Jadi, tolong pastikan kau selalu beringat dan hindarkan diri daripada terpancing mendekati musuh, walaupun pistol ada di tangan kau. Fokus dan jangan mudah memperkecilkan musuh!" Spontan telunjuk Raid menunjal dahi gadis bernama Yasmin.

Bersama wajah cemberut, Yasmin merampas pistolnya dari tangan Raid dan menyisipkan semula ke pinggang. Kemudian, tanpa disuruh, dia menunduk, menyimpan semula kerambit ke dalam stoking Raid.

"Berlagaklah kau ni!" getus Yasmin seraya melipat tangan ke dada.

Isfan yang terpinga-pinga mendengar dialog itu segera menyampuk hairan. "Eh, tuan? Tadi macam nak berbunuh, kenapa sekarang macam kawan baik? Siapa dia ni?"

"Dia ni?" Raid menjeling Yasmin dengan kening terjongket sebelah. "Perempuan gila!"

"Kaulah yang gila!" Yasmin menonjok bahu Raid. "Zaman orang berpistol, kau masih ke hulu ke hilir dengan kerambit. Kau perasan kebal macam pendekar jawa Taming Sari, eh?" Telunjuknya mencucuk-cucuk lengan Raid yang terasa keras bagai balok. Silap hari bulan, jarinya yang boleh patah!

"Budak baru ke?" Yasmin memuncungkan mulut ke arah Isfan.

"Ya, Isfan namanya. Abaikan dia. Terus-terang, kenapa kau sanggup intip aku sampai ke sini? Dah rindu sangat ke?" Raid meleretkan senyum.

"Rindu? Loya!" cemuh Yasmin pura-pura jelirkan lidah tanda jengkel.

Raid tertawa perlahan. "Jaga sopan santun kau sebagai perempuan, barulah Ziyad berani mulakan langkah."

"Apa tiba-tiba masuk pasal Ziyad? Langkah apa? Mayat aku? Berani dia?"

Raid geleng kepala. Yasmin tetaplah Yasmin. Cantik tapi menggemaskan.

RAID ARJUNAWhere stories live. Discover now