Bab 15

1.8K 38 8
                                    

SEJAK balik dari rumah Ummu Maziah, jiwa Raid bagai dilanda ribut. Dia tidak mampu menghapus fikiran tentang Asyanur dari benaknya. Beberapa kali dia nyaris terbabas ketika menunggang motor balik ke emper kerana tidak fokus. Hatinya sedang bergulat dengan rasa berdosa dan bersalah mengenangkan luahan Asyanur.

"Mak, abah dan abang saya meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya. Ramai orang kata, saya patut bersyukur sebab tak ikut mereka. Tapi orang lain takkan pernah faham, sejak pemergian mereka, saya hidup dengan hati patah..."

Dengan sepenuh perasaan, Raid melepaskan tumbukan ke samsak. Alat berukuran enam kaki tinggi, berdiameter 40 sentimeter yang beratnya berpuluh kilo itu terayun sedikit menerima impak pukulan Raid.

"Abang tu bersumpah nak jaga saya. Saya masih ingat abang tu datang jumpa saya, dia serahkan telefon bimbit abang... Dia kata dia dah baiki dan saya boleh tengok gambar-gambar keluarga saya dalam tu bila rindu. Itulah kali terakhir abang tu datang jumpa saya. Kadang-kadang saya rasa benci sebab dia mungkir janji... Tapi bila fikir dia selalu pengsan setiap kali jumpa saya... Saya rasa dah menyusahkan dia... Teringin nak beritahu dia... Tak perlulah bersumpah kalau rasa tak mampu tunaikan... Entahlah..."

Wajah berduka Asyanur yang menceritakan kenangan lamanya, semakin menghantui fikiran Raid.

"Arghhh!" teriak Raid, menyepak sekuat hati. Bertubi-tubi dengan harapan, rasa bersalah dalam hatinya dapat dinyahkan.

"Raid! Mana kau?!"

Suara kecoh Noah memanggil dari dalam emper tidak Raid hiraukan. Dia terus meninju dan menendang samsak. Tahu-tahu Noah sudah berdiri di hadapannya, memegang samsak dengan kedua-dua belah tangan. Tetap saja Raid melayangkan tinju sekuat hati.

"Tak cukup kuat ni. Lepaskan lagi," giat Noah setelah merasai momentum pukulan Raid yang mendarat pada samsak itu. Dia sengaja memprovokasi kerana bertinju merupakan antara cara terbaik buat Raid melepaskan amarah, kesal, mahupun mengatasi rasa bersalah. Kerana Raid punya jiwa sensitif dalam tubuh yang kuat.

"Ayuh, aku dah lama tak uji kau!" Noah menolak Raid ke tengah ruang. Dia sendiri bergerak ke sudut dinding mengambil alat bantuan latihan. Tangan kanannya meraih sebatang besi padu bulat, manakala tangan kirinya menggenggam erat seikat buluh raut.

Raid menelan ludah. Berbanding besi, dia lebih mencemaskan buluh raut. Sakitnya boleh kekal sampai keesokan hari. Tidak sempat mahu memprotes, Noah sudah menyerang dengan gaya brutal.

Terburu-buru Raid melangkah mundur beberapa tapak sebelum bingkas ke samping menepis ayunan besi. Tapi Noah lebih pantas melibas buluh raut ke perutnya. Menyeringai sekejap wajah Raid tapi dia tiada masa melayan rasa nyeri.

"Sakit ya? Sebab otak kau tak fokus. Otak kau ingat Asyanur. Olah balik pernafasan kau! Kejangkan otot! Tahan nafas di dada! Lepaskan di mulut!"

Noah benar-benar tidak memberi Raid peluang. Bersama serangan demi serangan, mulutnya kecoh memberi peringatan.

"Kau pun tahu, latihan keras ni dampaknya pada jiwa kau dan rasa percaya diri supaya kau mampu hadap tekanan dan berdaya kurangkan rasa sakit!"

Raid langsung tidak bersuara. Lebih sibuk menangkis serangan bersilang itu dengan kaki dan tangannya. Noah tersenyum puas melihat Raid berhasil menangkis setiap serangan tanpa ampunnya dengan wajah bersahaja, petanda kemampuan tubuh Raid meredam pukulan dan menahan kesakitan, sangat menakjubkan.

Setelah hampir 15 minit mengasak, sehingga besi jadi setengah bengkok dan buluh hampir lunyai, barulah Noah berhenti menyerang lalu melemparkan semua itu ke tepi ruang.

"Sakit?" tanya Noah agak khuatir melihat Raid mengernyit bersama nafas terengah, badan dibanjiri keringat.

Raid menyeringai. Memang ada rasa sakit terutamanya pada bahagian yang sempat terkena buluh. Dan dia perlu menghilangkan rasa sakit itu dengan mempraktikkan penyembuhan. Lalu dia duduk bersila tumpang kaki dengan kedua-dua belah tangan didepakan, sambil menarik nafas dalam-dalam dan melipatnya ke depan dada bersama mata dipejamkan.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 02, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

RAID ARJUNAWhere stories live. Discover now