Bab 6

1K 23 0
                                    

"ENCIK NOAH, kalau terjumpa apa-apa yang mencurigakan, tolong jangan sentuh. Itu mungkin bahan bukti." Anggota polis itu berpesan.

Noah mengangguk tanpa suara. Tapi dalam hati mengumpat. Huh, aku bukannya nak usik barang bukti tapi nak cari bos aku dan anak dia!

Berpecah dari gerombolan polis, Noah membawa diri mengikut nalurinya meredah kawasan gudang terbiar itu. Keadaan dalam gudang gelap. Cahaya siang dari luar yang menerobos masuk melalui lubang-lubang pada dinding, tidak banyak membantu pemandangan.

Ketika berjalan semakin jauh ke dalam perut gudang, sekonyong-konyong bau busuk bangar menyengat hidung Noah. Berpandukan lampu pada telefon bimbit, Noah menyuluh ke depan. Ternampak satu pintu separuh terbuka. Kesan darah menghitam terpalit pada permukaan pintu dan tombolnya sudah hilang.

Noah menolak daun pintu menggunakan kaki. Hati-hati Noah menjenguk ke dalam. Bau melantung seperti bangkai semakin menyergap hidung menyebabkan Noah terbatuk mual. Kepalanya dipaling ke sisi mengambil udara sebentar bagi melegakan rongga pernafasan.

Dengan sebelah tangan menutup hidung, Noah melangkah masuk. Begitu waspada. Ketika mengarahkan lampu telefon bimbit ke lantai, darah Noah berderau. Kesan darah berbentuk tapak kasut. Beberapa langkah ke depan, Noah lihat ia berubah menjadi kesan terseret. Debaran keras makin menghantuk dada Noah. Bau busuk makin mengasak hidungnya, memberi petanda buruk!

Cuba membuang kemungkinan buruk, Noah menguatkan diri agar mengikut kesan itu. Melepasi deretan rak yang dipenuhi kotak berdebu, Noah terlihat cahaya lampu sorot malap. Terkelip-kelip menandakan bakal kehabisan sumber tenaga. Nun di atas lantai, tepatnya di bawah lampu, Noah lihat ada dua tubuh manusia.

Satu terlentang. Satu lagi tertiarap.

"Tuan! Raid!" seru Noah seraya meluru ke arah mereka.

Lutut Noah terasa menggigil apabila mendapati dua susuk manusia itu memang Tuan Gilbert dan Raid. Sama-sama berlumuran darah kering. Kedua-duanya tidak berkutik langsung.

Tuan Gilbert tertiarap dengan muka tersembam di tepi leher Raid. Tangannya melingkar atas dada Raid. Noah menyuluh ke sekitar. Kesan darah terseret tadi nampaknya datang dari tubuh Tuan Gilbert.

Noah mula membaca situasi.

Kesan luka yang mula berulat di bahagian pinggang Tuan Gilbert, jelas menunjukkan dia ditikam tapi tidak segera mati seperti yang diharapkan penjenayah. Dia ditinggalkan. Lalu Tuan Gilbert cuba mendapatkan Raid. Malangnya, dia tertewas tanpa sempat membawa Raid keluar dari situ...

Luluh jiwa Noah bila memikirkan kemungkinan tersebut lalu dia jatuh bertekuk lutut. Melihat tubuh Tuan Gilbert berdempet dengan Raid, mata Noah sontak berkaca sayu. Betapa Tuan Gilbert terlalu sayangkan Raid.

"Tuan... Kalau tuan tak berdegil, tak bertindak seorang diri... Tentu Tuan dan Raid tak jadi macam ni..." Noah merintih penuh kesalan.

Noah bagaikan hilang deria bau tiba-tiba. Rasa taat setia telah mendorong dia membalikkan tubuh Tuan Gilbert supaya terbaring sempurna di sisi 'arjuna'nya.

Tiba-tiba gerakan tangan Noah terhenti. Dia terpegun. Matanya tajam menangkap sesuatu.

Pada waktu yang sama, seorang pegawai polis muncul. Melihat Noah dan tubuh-tubuh manusia di atas lantai, dia berlari mendekati bersama teriakan amaran.

"Encik Noah! Jangan sentuh mayat-mayat tu!" Kemudian, melalui walkie-talkie, dia menghubungi anggota yang lain. "Kedua-dua mangsa dah ditemui!"

Noah tidak menggubriskannya. Dia malah mengalihkan tangan Tuan Gilbert dan terus menekan perut Raid. Sontak, matanya terbeliak. Terasa tolakan yang agak lemah mengena tapak tangannya.

Sepantas kilat, Noah menjatuhkan kepala lalu menempelkan telinga ke dada Raid. Ada degupan kecil dan nyaris tidak terdengar.

"Dia masih hidup!" seru Noah, mengejutkan pegawai polis tersebut.

"Biar betul?!" Pegawai itu membelalak. "Dah bau busuk dan naik ulat! Rasanya dah lebih 24 jam mereka mati ni."

Noah menggeleng-geleng. "Memang, Tuan Gilbert dah tak ada. Badan dia dah bagi tanda livor mortis yang jelas. Tapi, anak dia tidak! Tengok ni..." Noah bingkas mengangkat tangan kanan Raid.

Pegawai polis tersebut bertinggung di hadapan Noah dan memerhatikan lelaki itu membersihkan jari telunjuk Noah dengan hujung baju. Kemudian Noah memicit jari Raid sekuat hati selama beberapa saat.

Di bawah cahaya lampu sorot yang semakin malap, Noah dan pegawai polis itu sama-sama terkesima melihat hujung jari Raid berubah menjadi warna merah kebiruan. Apabila Noah melepaskan picitan, jari Raid kembali berubah ke warna asal kulit. Itu tandanya jantung Raid masih bekerja mengepam darah dan oksigen.

Tidak cakap banyak, pegawai polis itu bingkas bangun. Dia berpaling ke arah para anggota yang menyerbu masuk.

"Paramedik!

RAID ARJUNAWhere stories live. Discover now