MELIHAT Raid menyarung jaket ke tubuh, Noah yang baru masuk bersama nampan hidangan, mengerutkan dahi.
"Kau nak ke mana?" tanya Noah seraya meletakkan nampan ke meja.
"Keluar."
"Ranggi sangat ni." Mata Noah melirik penampilan Raid dari hujung rambut sampai ke hujung kaki. Rasanya sudah lama dia tidak melihat Raid mengenakan jean dan bergaya lasak. "Nak ke mana sebenarnya?" tanya Noah begitu menyelidik.
"Keluar jadi manusia normal." Raid menjawab tanpa memandang Noah. Terus mendekati meja dan mengambil pinggan makanannya. Sekian lama, Raid hanya menyentuh makanan dan minuman yang disediakan oleh Noah dan Gambit. Orang lain, dia tidak percaya. Ke parti business mana sekalipun, dia mengelak daripada menyentuh sebarang hidangan.
"Janji temu? Dengan Yasmin Qawlah Azwar?"
Kali ini dahi Raid berkerut. "Kenapa kau rasa dia?"
"Setakat ni dia satu-satunya perempuan yang aku rasa mampu buat kau jadi manusia normal."
Tak ayal, Raid mendesit, mendenguskan tawa lucu. "Celah mana dia buat aku jadi manusia normal? Dia sendiri tak normal, boleh buat aku jadi bengong kalau jumpa dia," guraunya. "Lagi gila kalau dengar dia mengutuk Ziyad El Zamri."
"Ziyad?" Noah mengerutkan dahi. "Maksud kau, Ziyad orang kanan D.A tu?"
"Hmmm..." Raid mengangguk. "Aku doakan biar mereka bertemu jodoh. Biar rengsa D.A bila orang kanan dia bersama dengan Yasmin."
"Huish, jangan sampai D.A simen Ziyad dan campak dalam Sungai Klang, sudah!"
Raid terkekeh. "Ah, tak akan sampai macam tu sekali. Lagipun Ziyad tu bukan calang-calang orang juga tu..."
Noah mengangguk sahaja. Tapi sekejap kemudian, dahinya berkerut merenung Raid yang sedang menikmati makanannya. "Pandai kau ubah topik cakap pasal Yasmin dan Ziyad ya? Kau tu, nak ke mana?"
"Sibuklah kau!"
Noah segera menuangkan minuman tapi bibirnya mengorak senyum jail. "Hmmm... Mengaku ajelah kau nak pergi jumpa dia."
Raid keselak. Tangannya pantas melepaskan sudu lalu merampas gelas dari tangan Noah dan terus menggogoknya. Habis minum, Raid meletakkan gelas ke meja dan matanya tajam menjeling Noah.
"Pandang aku tak puas hati, apa hal? Betul kan, kau nak pergi jumpa dia?" giat Noah lagi.
"Kalau betul, kenapa?" Raid menggetus geram lalu menyambung makan.
"Hmmm... Baguslah. Bila lagi kau nak berkenalan dengan perempuan? Lebih-lebih lagi dengan perempuan yang dah buat sikap kau jadi begitu dingin dan tak mudah didekati perempuan lain selama ni..."
Kenyataan dari Noah itu begitu menusuk hati Raid. Suapannya tiba-tiba jadi perlahan. Makin perlahan dan dia terus berhenti menyuap.
Napkin ditarik, buat mengelap mulut. "Sikap aku tak ada kena-mengena dengan dia!"
"Sekeras mana pun kau menafi, Raid... Aku yang jaga kau selama ni. Sama ada kau sedar atau tak, tapi aku perhatikan, sedikit sebanyak, dia adalah antara pemangkin yang membentuk siapa kau hari ini."
"Sudahlah!" Raid bingkas berdiri. Duduk di sini lama-lama dengan Noah yang suka berhujah, boleh menghakis pertahanan diri. Dengan Noah dan Gambit, dia selalu tidak dapat berbohong. Kalau pun dia berjaya menipu, selalunya tidak bertahan lama kerana dia akan rasa berdosa dan segera meminta maaf kepada mereka.
"Aku nak keluar sekarang."
"Tunggu dulu!" Noah menahan. "Siapa yang akan hantar kau? Gambit tak ada. Aku pula ada janji temu dengan Mr. Thomas sekejap lagi."
YOU ARE READING
RAID ARJUNA
General FictionTajuk: Raid Arjuna Penulis: Rose Harissa Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-2102-65-6 Muka Surat : 688 Harga: RM27.00 (Semenanjung) // RM30.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Oktober 2018