Bab 1

11.8K 158 3
                                    

  "Wey, kau tengok perempuan tu. Aku dah lama perhati dia. Dah la kulit gelap. Tak lawa then muka aku tengok macam kerek je." kata aku sambil mataku tidakku lepaskan dari memandang Alina.
"Bagi aku dia tak adalah teruk sangat." Jawab Lala sambil meneguk air 'Milo' yang masih berbaki.
"Aku nak permainkan dia lah. Aku nak buat dia jatuh cinta kat aku. Dan bila dia luahkan perasaan dia, aku nak tolak dia mentah mentah." Aku menghirup kopi susuku yang masih panas. Aku mengukir  senyuman yang sinis dibibirku. Tiba tiba, bahuku ditepuk. "Hai biy. Jom masuk kelas." Ouh. Niesya rupanya. Dia salah sorang mangsa aku. Ramai yang dah terkena dengan ayat ayat aku yang manis mengalahkan gula melaka.

...

Aku menggeliat. Jam sudah menunjukkan pukul lapan pagi. Aku harus bersiap untuk ke kelas. Dan misi aku untuk permainkan Alina bermula hari ini. Niesya baru sahaja aku putuskan malam tadi. Kerana aku sudah bosan dengan tingkahnya yang gedik memanjang. Aku bersiap secepat mungkin.

Sampai dikolej aku pun berjalan menuju ke kelas. Aku mengambil tempat disebelah Alina. "Eh Alina kau duk kat mana eh?" aku memulakan bicara. "Kat pangsapuri tu lagi lah Afi. Asal?" "Ouhh." Sememangnya aku sudah lama mengenali dia, hampir satu tahun yang lalu. Namun aku dan dia tidak pernah rapat. Kerana perangaiku. Dan aku benci dan geli dengan dia. "Nak nombor kau boleh?" Aku memulakan 'plan' aku.  "boleh." jawab Alina ringkas.

Malam itu, atas permintaanku , aku dan dia 'oncall'. Dan hampir setiap malam, aku bersembang dengannya melalui telefon mudah alihku. Setelah pelbagai soalan yang aku ajukan akhirnya aku mendapat jawapan kepada soalanku. Yang dia still 'Available' . Rancangan aku akan berhasil. Hari demi hari berlalu. Tanpa sedar, telah pun dua bulan aku rapat dengan dia. Kami sudahpun menjadi kawan baik. Sedangkan sebelum ni aku tidak pernah sukakan dia walaupun sebagai kawan. Banyak minatku dan perangaiku yang saling tak tumpah seperti dia. Dan banyak yang aku telah ketahui tentang dia.

Disinilah semuanya bermula.

Telefon aku sedang menjerit mintak diangkat. Dalam keadaan mamaiku menggenyeh mataku. "Apa ni minah ni telefon aku pagi pagi buta ni." Aku bercakap sendirian. Lalu mengangkat. "Wei ha bangun pun." Tanpa berfikir panjang aku tiba tiba memarahi dia "Kau kenapa kacau aku pagi pagi. Call call. Semak tahu?" "Hey semalam kau yang suruh aku kejutkan kau kata kau ada kelas pagi." Alina meletakkan panggilan. Aku melihat jam dinding. "Oh my god! Pukul lapan empat puluh lima minit pagi. Mati lah aku kelas jam sembilan!" Aku terus melompat bangun dan mandi. Aku mengenakan sweater hitam dan seluar jeans hitam. Aku pergi ke kolej menaiki motor Y15zr ku.

"Sorry Mrs. Khairina saya.." Tak sempat aku menghabiskan kata kata, Mrs. Khairina memotong. "ketuk ketampi sepuluh kali. Kat depan ni. Sekarang!" Tanpa banyak bunyi aku pun buat tanpa rela hati. Satu kelas ketawa kan aku. Termasuk Alina. Siap je ketuk ketampi aku terus duduk kat kerusi aku disebelah Alina. "Kesian. Tula marah aku lagi. Kharma is real bitch." Alina selamba. Aku buat muka bengis. Macam singa kelaparan. "Alololo berpeluh peluh. Hahahaha. Dahlah selekeh." Dia mengelap peluh dimuka ku dengan sapu tangannya. Dengan spontan aku tersenyum. "Affie kamu kenapa tersengih sengih macam kerang busuk tu!" Mrs. Khairina menegurku. Aku pun pulang kedunia nyata selepas berkhayal didalam duniaku sendiri.

Habis kelas aku mengajak Alina untuk makan tengahari bersama. "Weh jom pergi makan dekat kedai kak su. Yang ada nasi lepastu pilih lauk tu. Aku lapar do tak sempat sarapan." Aku menggosok gosok perutku. "Okay tapi kau belanja! Thankyou!" 'Tak sempat aku nak balas apa apa dia dah terima kasih. Ah lantak lah. Aku lapar.' kataku didalam hati. Aku mengajak dia untuk naik motorsikal bersama denganku. Sepanjang diatas motorku aku mendengar dsuaranya yang sedang menyanyi di belakang. Aku tersenyum seperti momo sambil tangan ku memulas minyak. Suaranya, comel. Dia pelat huruf n. Selesai makan, aku menawarkannya untuk hantar dia pulang. Memandangkan dia selalu berjalan kaki seirang diri.

"Turun turun dah la berat!" Aku menghalau dia dari motorku. "Eleh, tadi dia jugak offer nak hantar. Btw thankyou bye!" Dia terus berlari tinggalkan aku sorang sorang. Malam tu, aku stalk 'instagram' dia. Satu persatu gambarnya ku tekan. Aku tatap gambarnya. Satu persatu. "Fuck, apa kena dengan aku ni?"

'Mula mula aku melihat kamu
Aku tidak menyimpan perasaan
Tapi bila ku dengar suaramu
Aku mulai jatuh.'

-Tamat-

Guys, jangan lupa votes and comment. Nantikan chapter 'Aku' yang akan datang. ❤

Aku [Completed] Where stories live. Discover now