Bab 8

3.9K 66 0
                                    

  Hujan turun denganlebatnya pada malam ini. Afie keluar dari kereta sambil tangannya membawa payung. Dia menuju ke tasik yang selalu dia pergi apabila dia hilang hala tuju. Namun sesuatu yang tidak diingini berlaku. Dia melihat sepasang kekasih sedang berpegangan tangan berjalan di atas jambatan dimana dia berdiri.
"Alina what are you doing?!" Afie meninggikan suara. Dadanya kian berombak apabila melihat Alina mencurangi dia dihadapan mata dia.
"Siapa ni?" tanya lelaki tersebut.
"Just go away Afie. Dan ambil cincin kau ni balik." Alina mencabut cincin yang disarungkan Afie berberapa hari lepas. Dicampakkannya kepada Afie. Afie melepaskan payung ditangannya. Maka basah lah kemeja hitam dan segala pakaiannya.
"Don't you remember? You said you love me. Don't you remember? You kissed me. Don't you remember? When you are cold, i warmed with my arm around you. Don't you remember? You cried in my shoulder. Because you said you don't want to lose me. Don't you remember, this?" Afie menunjukkan gelang yang pernah diberi Alina dahulu.
"Just go away!" Kakinya tidak lagi mampu berdiri lagi bila mendengar kata kata Alina.

  "Alina!" Afie tersedar dari tidurnya. Terasa air matanya mengalir turun membasahi dadanya. Dia mencapai telefonnya. Dia menelefon Alina.
"U, do you still love me?" Suara Afie lemah. Menahan sebak.
"Ofcourse lah. U kenapa ni, okay tak?" Soal Alina sedikit cemas.
"I am okay."
"Betul? U jangan macam ni. Kita jauh." keluh Alina.
"Ya, betul. Okaylah u. Selamat malam sayang, i love you." Belum sempat Alina membalas ucapannya, Afie telahpun meletakkan panggilan.
Dia meraup wajahnya. Jam menunjukkan tepat pukul dua pagi. Afie membuka lambu biliknya lalu membuka diarinya.

'I mimpi buruk. I mimpi u duakan i. U buang i. Masa tu, hanya tuhan yang tahu luluhnya hati i. Keikhlasan i, tak dihargai. Segala pengorbanan i, sia sia. Apa yang i susah payah bina, hancur sekelip mata. I tak kuat. I sangat sangat berharap, u tak akan pernah tinggalkan i. Memiliki u, adalah hal yang terindah.'

...

Alina

  Mataku masih segar meskipun jam telah menunjukkan jam tiga pagi. Aku masih risau akan keadaan Afie disana. Apa kenalah dengan dia. Dia tidak membalas satu pun mesej dariku. Mungkin dia sudah terlena. Aku cuba berfikir positif. Komputer ribaku ambil. Aku melihat gambar dan video yang diambil aku dan Afie. Aku terjumpa video kegemaranku. Video yang dirakam aku menggunakan kamera hadapan telefon Afie. Video itu menunjukkan Afie yang sedang mendukungku dan berjalan di tepi pantai. Bergelak ketawa. Aku menyuapkan dia aiskrim sehingga mukanya comot. Tiba tiba telefon ku berbunyi. Ada mesej dari Afie.

"I rindu u. Takboleh tidur :(" .

"I pun. I rindu u jugak. :'("

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Afie

  Aku bersiap dan memakai kemeja biru kegemaranku yang dibeli Alina sebagai hadiah harijadiku. Aku melipat lengan kemejaku hingga paras siku. Hari ini aku akan mula bekerja di sebuah syarikat. Satu kata kata aku pegang. "Semua yang berada diatas, bermula dari bawah. Usaha."

  Aku memakai jam tanganku. Semasa aku hendak memulas tombol pintu bilikku, langkahku terhenti. Aku mengambil gambar aku dan Alina yang di 'frame' kan di atas meja solekku. Aku mencium gambar itu dan meletakkannya semula. Lalu berangkat ke tempat kerja.

  Sudah tiba waktu makan tengahariku. Tiba tiba telefonku berdering. Oh, Video call dari Alina. Aku mengangkat.
"Assalamualaikum u, lunch ke tu?" Senyuman dia, membuatkan aku jatuh cinta lagi dan lagi.
"Waalaikumsalam. Yep. U dah makan?" Kataku sambil menyuapkan nasi kedalam mulutku.
"Sudah. Ni i tengah makan aiskrim. Nak? Nganga " Dia mendekatkan sudunya ke kamera.
"Nak. Aaaa." Langsung tak ku hiraukan mata yang memandang aku pelik.
"Ee orang tengok lah. Tak malu." Gurau Alina.
"Biarlahh." Aku memberinya senyuman yang menampakkan barisan gigiku.

...

"Eh korang dah berapa lama?" Soal lala kepada Afie yang sedang memilih karakter pemain gusti di Ps4 milikku.
"Baru nak dekat seminggu. Asal?"
"Kenal dah setahun lebih kan? Hahaha tak sangka perempuan yang kau kutuk kutuk jugak jadi penrman hidupkau. Dia berjaya ambil hati seorang Playboy. Eh. Ke playgirl?"
"Diam bodoh kau. Tak ada orang suka dengar kau bercakap. Hahahah." Tiba tiba pintu diketuk. Afie, Anas dan lala saling berpandangan. Afie bangun membuka pintu. "Su! Eh, mana Fawwaz?" "Dah mampus cheng. Aku dengan Syed sekarang."
"Hahaha dasar lo anjay. Masuklah. Alang alang jom main ps4 cukupkan empat orang." Suhaila hanya menurut. Sekali sekala, keadaan sunyi. Sekali sekala riuh dengan hilaian tawa mereka. Dan sekali sekala, Afie teringat waktu dia bermain Ps4 bersama Alina sehingga dibawa bergaduh. Namun hanya gurauan manja antara mereka dan bukanlah pergaduhan serius.

...

  Alina bersiap siap untuk turun dan makan dibawah. Namanya dipanggil kakaknya dan ayahnya berkali kali. "Sekejap. Adik turun." Lolongnya dari biliknya. Dia duduk dimeja makan. Diatas meja, terhidang masakan masakan enak yang dimasak oleh ibunya. "Ni ambik ni Ayam masak lemak cili api." Ayahnya memghulurkan mangkuk yang berisi lauk tersebut kepada Alina. 'Ni Afie mesti suka ni.'  Bisik hatinya. "Senyum senyum apa woi!" kakak nya menepuk bahunya. "kau ni terkejut aku. Tak ada apalah. Teringat sesuatu je. Hahahah"

...

Hari demi hari berlalu. Sudah dua minggu Alina menjalinkan hubungan bersama Afie. Dan sudah dua minggu juga mereka terpisah diantara jarak. Kepercayaan yang saling terjalin membuatkan mereka tidak pernah bersangka buruk diantara satu sama lain. Rindu yang tersemat diubati dengan kata kata cinta melalui teknologi canggih.

Malam itu, Afie mengajak Alina untuk berSkype dengannya melalui komputer riba masing masing. Alina bersetuju. Afie meniarap diatas tilam dan menghadap komputer ribanya. Manakala Alina meletakkan komputer ribanya diatas meja belajarnya.

"U, Assalamualaikum." kata Afie teruja.
"Waalaikumsalam. U apa khabar?" Soal Alina sambil menongkat dagunya.
"Baikk. Tapi lebih baik kalau u ada. Cia cia." Gurau Afie.
"Alolo. Jangan la begitu. Satu hari nanti, kita akan bertemu semula. Okay?" Alina menyelitkan rambutnya dibelakang telinga.
"Ye u, baiklah." Afie memuncungkan mulutnya.
"Ui panjangnya. Jom main cak cak. Buu cakk!" Alina menyorok disebalik selimut dan membukanya.
"Hahahaha u ni, ada ada je nak buat i gelak."
"Memanglah, i kan penghibur u." Alina memberikan satu senyuman yang memikat hati Afie.
"Comel." Bisik Afie.
"Eh biasa lah. I memang comel."
"Eh dengar ke? Perasan pulak u. hahahahaha."
"U, I love you." Bisik Afie lalu mengenyitkan matanya.
"Aww, i sayang u jugak." Alina mengangkat komputer ribanya dan meletakkannya diatas katilnya.
"U jom tidur."
"Okay. Jom." Afie membetulkan kedudukannya. Komputer ribanya diletakkan disebelahnya, dia mengiring. Tidak sampai lima belas minit, Afie telahpun terlelap. Alina menyentuh skrin komputernya menggunakkan jari telunjuknya. Digerak gerakkan sekitar hidung Afie. "Hahahaha. Hmm. Comel je tido. Love you Afie."

2 chapter lagi dan habislah kisah Afie dan Alina. Jangan lupa vote :)

Aku [Completed] Where stories live. Discover now